« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
سیاسی؛
یادگار امام(ره) در دیدار با دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی، با تأکید بر اینکه حزب محل ساختن است نه محل تخریب، با بیان اینکه این آفت در احزاب و همه کنشگران اجتماعی و سیاسی هم هست اظهار داشت: امروز روشنفکران و کنشگران ما حرفشان را نمی‌زنند، بلکه موضع گیری‌ها به خاطر کامنت و لایک گرفتار خود سانسوری شده است.

پایگاه خبری آوای رودکوف:آیت‌ا... سید حسن خمینی در همین خصوص با تأکید بر اینکه اکثریت ملاک اطاعت است نه ملاک حقیقت، گفت: هرچه اکثریت می‌گویند باید عمل شود، گرچه ممکن است غلط باشد. اما در عین حال، جریان‌های سیاسی وقتی از قدرت کنار می‌روند، نباید در موج اجتماعی بیفتند؛ بلکه باید تلاش کنند تا حرف‌شان را بزنند و سپس به سپهر عمومی برگردند و مردم را مجاب کنند.

آیت‌ا... سیدحسن خمینی: انتخابات به شرطی انتخابات است که منشأ تغییر باشد / هرچه مردم می‌گویند باید اطاعت شود ولو غلط باشد

آیت‌ا... سید حسن خمینی گفت: یکی از شاخصه‌های انقلاب اسلامی این است که در مدت زمان کوتاهی نظام قبل را خراب کرد و سپس نظام جدید را ساخت، چون قاطبه جامعه امام را قبول کرده بودند. بدانید که ساختن بهتر از نساختن است؛ یک بنایی بسازید، چون روی یک بنای ساخته، با تمام ایرادات احتمالی، می‌توان زندگی کرد، اما با فقط خراب کردن، چیزی باقی نمی‌ماند. لذا فردای خراب کردن ممکن است اهدافی چون تجزیه‌طلبی مطرح شود. یادگار امام(ره) با تأکید بر اینکه حزب باید یک سخن ایجابی بگوید، عنوان کرد: من هر جایی صحبت شده به همه گروه‌ها گفته‌ام که روش اصلاح‌طلبانه یعنی برای رسیدن به هر نظری که داریم، از مسیر انتخابات استفاده می‌کنیم؛ و به سمت خشونت، براندازی، جنگ، نزاع و کودتا نمی‌رویم. اما در عین حال بدانیم که «روش اصلاح‌طلبانه» همه هویت اصلاح‌طلبی نیست؛ چرا که جریان رادیکال هم می‌تواند روش اصلاح‌طلبانه داشته باشد. یعنی برای اجرای یک برنامه و اندیشه افراطی از روش اصلاح‌طلبانه استفاده کرد. سید حسن خمینی تأکید کرد: اینکه شما روش اصلاح‌طلبانه داشته باشید، خیلی حرف خوبی است اما «تئوری اصلاح‌طلبی» باید ایجابی سخن بگوید و باید بگوید من چه چیزی می‌خواهم، نه اینکه چه چیزی نمی‌خواهم. این را تعریف کنید؛ احزاب باید مانیفست ایجابی داشته باشند.

یادگار امام اظهار کرد: ما در خلأ زندگی نمی‌کنیم. هیچ وقت شما نمی‌توانید برای یک جامعه نسخه صد درصد بپیچید؛ اگر نسخه‌ای 70 درصد سود داشت، شاید بالاترین نتیجه‌ای است که می‌شود به آن رسید. همیشه راه‌حل‌های پیش روی ما مثلا دارای 70 درصد ضرر و 30 درصد سود است. ولی بهترین روش است چون بقیه روش‌ها دارای 20 یا حتی 10 درصد سود است.

یادگار امام بیان کرد: به نظر من بحران بزرگ در طول سال‌های زیاد این بود که بین دو گزاره اشتباه گرفته‌ایم. فکر کردیم هرچه مردم می‌گوید درست است؛ نه، هرچه مردم می‌گویند باید اطاعت شود ولو غلط باشد. ولی اگر باید اطاعت شود، نباید بگویم درست است، اگر غلط است باید بگویم غلط است. وی یادآور شد: همه فکر می‌کنند این دو گزاره با هم یکسان است و لذا به محض اینکه می‌گویند مردم ملاک حقیقت نیستند، می‌گویند پس مردم را کنار بگذاریم. از طرف دیگر می‌گویند چون باید از مردم اطاعت کرد، پس هرچه می‌گویند درست است. هر دو اینها غلط است. اما راه سوم این است که اکثریت مردم هرچه می‌گویند باید حکومت کند ولی اگر از نظر من غلط باشد، من آن سخن را حتی اگر همه بگویند نمی‌پذیرم.

* اگر انتخابات بتواند منشأ تغییر شود، هر عقلی می‌گوید که شرکت کنم

سید حسن خمینی به انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در اسفند 1402 اشاره کرد و ابراز داشت: انتخابات به شرطی انتخابات است که منشأ تغییر باشد؛ و الّا انتخابات، انتخابات نیست. انتخابات فقط وقتی است که مردم احساس کنند اگر زید بیاید زندگی آنها فرق می‌کند با اینکه عمرو بیاید. اگر قرار باشد هیچ تغییری نشود، جامعه چرا باید رأی بدهد؟! قرار است رأی بدهید که در زندگی شما تأثیر داشته باشد. فرض کنید بگویند اگر این آقا شهردار شود شهر من بهتر اداره می‌شود و اگر او شهردار شود شهر من خراب می‌شود؛ عقل من اقتضا می‌کند که به این رأی بدهم. وی تأکید کرد: حتی در دَوَران بین بد و بدتر هم جامعه بد را انتخاب می‌کند، اما به شرطی که امکان تغییر فراهم باشد.

بخش زیادی از مسئولیت شرایطی که انتخابات را انتخاب کند، دست مجریان و ناظرین انتخابات است. اگر بخواهند انتخابات پرشور باشد، که بهترین مسأله است و واقعا هم کشور را از همه بحران‌ها نجات می‌دهد، باید اجازه بدهند انتخابات بتواند منشأ تغییر شود. یادگار امام افزود: اگر انتخابات بتواند منشأ تغییر شود، هر عقلی می‌گوید که شرکت کنم.

اما اگر انتخابات منشأ تغییر نباشد، وضع عراق پیش می‌آید که هیچ فیلتری در انتخابات وجود ندارد و قانون انتخابات‌شان مثل سوئد است و حتی سهمیه ویژه به زنان داده‌اند، اما در آخرین انتخابات آنها درصد کمی از واجدین شرایط هم شرکت نکردند. برای اینکه مردم عراق می‌گویند هر کدام از اینها که سر کار بیایند هیچ فرقی در زندگی ما ندارد. وی یادآور شد: انتخابات ترکیه 90 درصد شرکت کردند برای اینکه احساس می‌کنند بین آقای قلیچ‌دار اوغلو و آقای اردوغان تفاوت در زندگی آنها ایجاد می‌شود. باید انتخابات پرشور باشد و واقعیت این است که هیچ عاملی مثل انتخابات کشور را در مقابل حوادث سخت بیمه نمی‌کند، ولی اگر قرار است انتخابات پرشور باشد، انتخابات باید شرایط حداقلی خود را دارا باشد.

 

منبع:آرمان ملی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: