« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
 وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط و ضوابط جدیدی ‌درباره نحوه پیش‌فروش خودرو‌ها تعیین کرد‌
www.dustaan.com-pish-fooroosh-khodro

 به گزارش آوای دنا،وزارت صنعت، معدن و تجارت ذیل «اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو» افزون بر تعیین ضوابط و شرایط فروش خودرو، شرایط پیش‌فروش خودرو‌ها را نیز تعیین کرده است.

بر پایه این ضوابط عرضه‌ کننده خودرو موظف است پیش از ‌هرگونه پیش‌فروش، مجوز لازم و تعداد مجاز آن‌ را از وزارت صنعت، معدن و تجارت بگیرد. همچنین در این ضوابط، بالاترین مبلغ قابل دریافت از مشتری در قراردادهای پیش‌فروش، معادل ۵۰ درصد قیمت فروش نقدی در هنگام عقد قرارداد تعیین شده است.

همچنین در این ضوابط تأکید شده که عرضه‌ کننده خودرو در قراردادهای پیش‌فروش، موظف به پرداخت سود مشارکت از تاریخ دریافت ودیعه تا تاریخ تحویل قید شده در قرارداد است و در صورت دیرکرد در تحویل، عرضه‌ کننده موظف است از تاریخ تحویل مندرج در قرارداد تا زمان تحویل خودرو به مشتری، جریمه آن را نسبت به مبلغ پرداختی از سوی مشتری محاسبه و پرداخت کند.

افزون بر آن در صورتی که مشتری پس از ابلاغ دعوت‌نامه کتبی عرضه‌ کننده خودرو، حداکثر تا پانزده ‌روز کاری نسبت به تسویه حساب خودرو اقدام نکند، عرضه ‌کننده می‌تواند خودرو‌ مذکور را به دیگر متقاضیان تحویل و نوبت مشتری را به موعد دیگری موکول کند. البته این موضوع مشروط به ذکر شدن آن در متن دعوت‌نامه است.

بنا بر ضوابط جدید پیش‌فروش خودرو در صورت انصراف مشتری از دریافت خودرو، باید حداکثر تا بیست‌ روز با وی تسویه حساب شود؛ افزون بر آن‌که در صورت درخواست مشتری برای خرید محصول دیگر، عرضه‌‌کننده موظف است افزون بر عقد قرارداد جدید با مشتری، تحویل خودرو به وی را در اولویت قرار دهد.

در صورت تغییر عقیده مشتری در مورد نوع خودرو، رنگ، تجهیزات درخواستی، قیمت و تاریخ دریافت آن، با توافق عرضه‌‌کننده خودرو موارد طی الحاقیه‌ای به قرارداد قبلی اضافه و بار دیگر به امضای دو طرف‌ می‌رسد.

بر پایه ضوابط جدید پیش‌فروش خودرو، در شرایط خاص که عرضه ‌کننده قادر به تأمین خودرو‌ مندرج در متن قرارداد نباشد، شرایط تغییر قرارداد یا فسخ آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین خواهد شد.//فارس

همچنین هر گونه تغییر در شرایط عرضه خودرو مندرج در قرارداد از سوی عرضه‌‌کننده خودرو باید با رضایت کتبی مصرف‌کننده در الحاقیه قرارداد ثبت و دوباره به امضای طرفین برسد.

عرضه ‌کننده خودرو موظف است در زمان تحویل، خودرو‌ درخواستی مشتری را در حضور وی کنترل کرده و پس از ‌اطمینان از نبود هیچ گونه ایراد به مشتری تحویل کند. در صورت وجود ایراد در خودرو، عرضه ‌کننده ملزم به رفع ایراد است؛ مشروط به آنکه رفع ایراد، موجب کاهش ارزش قیمتی خودرو نشود. در غیر این صورت عرضه‌ کننده موظف است نسبت به تعویض خودرو و یا گرفتن رضایت کتبی مشتری اقدام کند.

این دستورالعمل ذیل اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو تدوین شده که به زودی به تصویب نهایی وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و به همه خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: