« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۱۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
در گفتگو با فاطمه دیلم معاون آموزش متوسطه مدیریت آموزش و پرورش علی آباد کتول مطرح شد:
ژاپني‎ها بر این باورند که «شايستگي هر نظام آموزشي به اندازه شايستگي معلمان آن نظام است» پس هر گاه معلمان از آموزش و مهارت‎هاي لازم برخوردار شوند و با شیوه های نوین آموزش آشنا شوند، قادرند اين فرهنگ را در بين دانش‎آموزان یک سیستم توسعه دهند...
پایگاه خبری آوای رودکوف:دگردیسی در نظام آموزش و پرورش و به کارگیری شیوه ها ی نوین تدریس به ویژه در سال های اخیر، متولیان آموزش را بر آن داشته است تا با برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی های متعدد، ضمن به روز نگه داشتن اطلاعات و حافظه ذهنی دبیران و آموزگاران، زمینه ارتقاء و کیفیت آموزش را در جوامع مختلف فراهم سازند.
 
ژاپني‎ها بر این باورند که «شايستگي هر نظام آموزشي به اندازه شايستگي معلمان آن نظام است» پس هر گاه معلمان از آموزش و مهارت‎هاي لازم برخوردار شوند و با شیوه های نوین آموزش آشنا شوند، قادرند اين فرهنگ را در بين دانش‎آموزان یک سیستم توسعه دهند. به روز نگه داشتن ارکان نظام آموزش و پرورش که همان معلمان هستند و كاربردي كردن اين نگاه در عرصه تعليم و تربيت مي‎تواند زمينه ساز تحول در آموزش و پرورش دانش‎آموزان باشد.
 
به منظور آشنایی بیشتر با ضرورت به کارگیری شیوه های نوین آموزشی در مدارس، با فاطمه دیلم معاون آموزش متوسطه مدیریت آموزش و پرورش علی آباد کتول هم کلام شدیم که شرح این گفتگو را در ادامه می خوانید:
 
 
گسترده ترین مفهوم واژه تدریس از دیدگاه شما چیست؟

کارشناسان و اساتید حوزه آموزش، برای واژه تدریس مفاهیم و تعابیر گسترده ای را ارائه کرده اند که یکی از آنها عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد ، بر اساس طراحی منظم و هدفدار معلم ،برای ایجاد تغییر در رفتار شاگرد است. به دیگر سخن تدریس مفاهیم مختلف مانند نگرشها ، گرایشها ،باورها ، عادتها و شیوه های رفتار وبه طور کلی انواع تغییراتی راکه می خواهیم در شاگردان ایجاد کنیم، دربر می گیرد .»
 
اما در مجموع باید اشاره داشت برآیند همه تعریف ها با دارا بودن جزییات متفاوت، از ضرروت ایجاد تغییر در دانش آموزان یا حتی بزرگسالان سخن می گویند و هدف از تدریس یا آموزش به دیگران ایجاد تغییر در نحوه زندگی، برخورد، رفتار یا حتی آشپزی و رانندگی است و در این ایجاد تغییر، کیفیت یک فاکتور اساسی و قابل اعتنا محسوب می شود.
 
در شیوه های نوین آموزشی بیشتر چه مواردی مد نظر هستند؟

در شیوه های نوین تدریس ، تمرکز و توجه به سمت و سوی آموزشی است که علاوه بر انتقال مطالب ، کیفیت محور نیز باشد. در واقع کیفیت آموزش کلیدی ترین واژه در شیوه های نوین است. چرا که فرایند آموزش در هر صورت قابل اجرا است اما اینکه در همین زمان با استفاده از راهکارهای مناسب ، آموزش با کیفیت صورت پذیرد، مهم است.
 
ویژگی ها و تاثیرات آموزش نوین چه مواردی هستند؟

در شیوه های نوین آموزش بر ضرورت همکاری بین معلم و شاگردان تاکید شده است و معلم به ترغیب فراگیران جهت آغاز کاوشگری می پردازد و شیوه ها ی کاوشگری را به یادگیرندگان آموزش می دهد. ماحصل این شیوه تدریس تعمیق یادگیری و تقویت مهارتهای جریان علمی، کاوشگری خلاق، تقویت روح خلاقیت، استقلال در یاد گیری، پذیرش ابهامات و تلاش برای رفع آنها و در مجموع بالا بردن کیفیت در آموزش است.
 
در شیوه های نوین استفاده از تصویر و نموادرهای مختلف، وسایل مجسم،  فیلم، کلیپ و سایر مطالب دیداری و شنیداری باعث می شود از همه حواس چندگانه بشر در آموزش استفاده شود.
 
آیا تنها استفاده از شیوه های نوین آموزشی کافی است؟ یا باید به نکات دیگری هم توجه داشت؟

قطعاً استفاده از شیوه های نوین آموزشی کافی نیست . در حقیقت باید اذعان داشت با وجود ابداع شیوه های آموزشی نوین در جوامع مختلف و تسری آنها به سیار کشور ها و آشنایی فرهنیگان با این علوم نوپدید در کلاس های ضمن خدمت یا با مطالعه مقالات و محتوی های تولید شده در فضای مجازی ، نقش خلاقیت در کلاس های درسی به هیچ عنوان نباید مورد غفلت گیرد.
بدون تردید يكي از مهارت‎هايي كه معلمان بايد در عصر كنوني داشته باشند توجه به آموزش و پرورش خلاق و پرورش شكوفايي خلاقيت در فراگيران است. آموزش و پرورش خلاق بر مبناي روان شناسي تربيتي و مشاركت دانش‎آموزان استوار است. به عبارت ديگر، براي بهبود و سرعت بخشيدن به امر يادگيري شاگردان و پيدايش تحول فكري در آنان، اين نظام در پي كشف و ايجاد وتغيير و تنوع آموزشي است.
 
در نظام‎هاي آموزشي كه معلم به اين مهارت دست پيدا كرده است، معلم براي تربيت شاگردان خلاق ابتدا با مخاطبان ارتباط عاطفي برقرار مي‏كند تا آنان را بشناسد و به خواسته‎ها و نيازهاي دروني شان پي ببرد، سپس با قرار دادن شاگردان در شرايط حل مسأله، آنان را به صورت برانگيخته در كشف مسائل و امور كمك مي‏كند. خلاقيت، توانايي سفر به فراسوي چارچوب استانداردهاي علمي، شغلي، حرفه‎اي واجتماعي را در بر مي‎گيرد، و مدرسه و معلم در تسهيل يادگيري شاگردان نقش مهمي دارند.
 
سخن پایانی

در پایان باید اشاره داشت تدریس و آموزش پدیده ای چند وجهی است که دارای لایه ها، پیچیدگی ها و ابعاد گسترده ای است که این مقوله را در زمزه یکی از مهمترین مقولات اجتماعی قرار داده است که کارشناسان حوزه آموزش هیچگاه خود را بی نیاز از پژوهش و تحقیق در این زمینه نمی بینند. فلذا جا دارد فرهنگیان نیز با درگیر نگه داشتن خود در مقوله آشنایی با شیوه های نوین تدریس، علاوه بر مطالعه در این زمینه، تجارب و اندوخته های آموزشی خود را نیز در اختیار سایرین قرار دهند.
 
تعامل همکاران با یکدیگر و به اشتراک گذاشتن تجارب در کنار وجود نيروهاي كارآمد و متخصص در آموزش و پرورش قطعاً در ميزان کیفیت آموزش موثر است. همكاري دانشگاه ها و اعضاي هيات علمي با محققان آموزش و پرورش، تلاش برای ایجاد رضايت شغلي معلمان و جلوگیری از بروز فرسودگی شغلی نیز با ارائه سیاست های تشویقی و انگیزشی قطعاً در ارتقاء کیفیت تدریس و بهره مندی از شیوه های نوین تدریس موثر خواهند بود.
گفتگو از -وحید حاج سعیدی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین