« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۴
پایگاه خبری آوای رودکوف- مدینه صابری: رونق تولید به معنای نام‌گذاری یا گذر واژه‌ای نیست؛ بلکه برای رونق و ارتقای تولید سرمایه‌گذاری، امنیت تولید، ارتباطات و ایجاد آرامش در تولید بدور از التهابات، حرف اساسی را می‌زند.


یکی از حقوق اساسی جامعه لارستان بزرگ در مسیر پیشرفت اقتصادی، اهمیت دادن به تولیدات کهن این مرز و بوم همچون حلوا مسقطی است که با توجه به شرایط کشور و منطقه اقدام پسندیده‌ای محسوب می‌شود؛ این خود یک اصل در مسیر تحقق اهداف "سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت است که بر آن اساس، قرار است ایران تا سال ۱۴۴۴ جزو چهار کشور برتر آسیا باشد. "یک برداشت از این جمله ما را به این مسأله مهم رهنمون می‌کند که سیاست‌گذاری برای تولید آنهم آنچه میراث کهن لارستان به‌حساب می‌آید و جزو آداب و رسوم تعریف‌شده و میراث فرهنگی این دیار است نیازمند این است که شرایط لار را بررسی و ارزیابی کنیم و این واقعیت را قبول کنیم که به طور یقین توسعه اقتصادی لارستان با حرکت در مسیر تولیدات اقتصادی که نمونه بارز آن حلو مسقطی است رقم می‌خورد.

امروز ثابت شده است که برنامه‌ریزی شهری نقشی موثر و حیاتی در افزایش سطح کمی و کیفی تولید داشته است و چه بسا این برنامه‌ریزی بر تولیدات مختلف حلو مسقطی که ارزش غذائی هم دارد صحه بگذارد؛ ولیکن باید دانست که بسیاری از مولفه‌های تولید چون کیفیت محیط تولید، کیفیت و کمیت ادوات و تجهیزات تولید، طبیعت و ماهیت تولید و بهداشت محیط تولید و رعایت اصل بهداشت در تولید محرک مهمی در تولید حلو مسقطی لارستان است و یکی از راهکارهای حصول این امر مهم در راستای رونق‌بخشی و معرفی تولیدات مسقطی در لارستان چه بسا ایجاد و تداوم در برگزاری جشنواره‌ها، است.
وقتی مردم لارستان و حتی مسافران و گردشگران به دنبال پیدا کردن راهی برای شناخت کمی و شناخت کیفی از سوغات شهرستان لارستان هستند و امکان راه‌یابی به مراکز تولید این فراورده شیرین و پر حلاوت را ندارند؛ چه راهی بهتر از حضور در جشنواره‌هاو نمایشگاه‌ها!!!

تداوم در برگزاری جشنواره‌های حلو مسقطی در منطقه لارستان که اولین نمونه آن در انتهای سال 1398 رقم خورد؛ نشان داد که لارستان بزرگ و تولیدکنندگان این دیار کهن، که اهمیت و قداست خاصی به تولیدات کهن خود دارند می‌تواند شیوه زندگی را در بستر تولیدات خود آسان کند یا در اثر رکود در تولید زندگی را به مخاطره اندازد.

گرایش مردم لارستان بزرگ به حلو مسقطی در ایام مختلف سال همچون ماه مبارک رمضان، اعیاد و مناسبت‌ها به شدت تحت تأثیر تولید خوب و با کیفیت این محصول است و به‌طور یقین تنها در فضاهای این چنین جشنواره‌هائی است که می‌توان بازار محلی را در درجه اول و بازار معاملاتی و صادرات و واردات را در وهله دوم تعمیق بخشد.

در این رابطه باید دانست که کمبود شیرینی‌های ناب و با کیفیت که البته همراه با ارزش غذائی باشند، موجبات اضطراب و نگرانی والدین را برای سلامتی فرزندان ایجاد کرده و مراجعات مکرر این نمونه والدین به بازار برای پیدا کردن یک شیرینی اصیل متناسب با ذائقه فرزندانشان، نمونه بارز توجه به تولیدات خوب و مرغوب و با کیفیت است و کجا بهتر از جشنواره حلو مسقطی لارستان!!!
بدرستی باید دانست که برنامه مسئولان شهری لارستان بزرگ در پارک ملت لار که در نوروز 1398، به بهترین شکل خود در عنوان اولین جشنواره حلو مسقطی برگزار شد؛ یک برنامه مراقبت بهداشتی با معرفی یک تولید شیرین با کیفیت ارزش غذائی محسوب شد که خود نقشی موثر را برای معرفی این محصول برجای گذاشت و این خود قسمی از فرایندی است که دیدگاه توسعه پایدار را در متن لارستان ترسیم و ارتقا می‌بخشد.

بدرستی که هر ساله برنامه توسعه اقتصادی لارستان بزرگ بر شاخصه‌هائی چون پایداری در سنجش عدالت تولید ترسیم می‌شود و این به مفهوم این است که تولید حلو مسقطی در زنجیره بهم پیوسته تولیدات اقتصادی در هم تنیده است که برنامه‌ریزان اقتصادی شهرستان لارستان بتوانند با برگزاری اولین جشنواره حلو مسقطی تصویر دقیقی از جایگاه این فراورده در بین تولیدات لارستان پیدا کنند و با ایجاد کارگاه‌های تولیدی در بطن جشنواره وضعیت موجود این بخش از اقتصاد لارستان را ارزیابی کنند و به خودآموزی و آموزش غیرمستقیم مردم بپردازند و به این ترتیب نقاط قوت و ضعف را در این بخش بشناسند و چه بسا در این راستا به شناخت توانائی‌های تولیدکنندگان و میزان پیشرفت آنها در چنین تولیدی دست یازند.

امید آنکه ثمره این تلاشها به شکوفائی جامعه لارستان بینجامد و زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر و هر چه بهتر میهن‌مان گردد.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین