« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
سرویس کشاورزی و دامداری آوای رودکوف؛
به كارگيری خاک ورزی حفاظتی به منظور آماده سازی بستر بذر در افزايش توليد محصولات كشاورزی ضروري است. خاک ورزی حفاظتی باعث کاهش 50 درصدی هزینه و مصرف انرژی می شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف:برای یک کشاورز همیشه صرفه اقتصادی حرف آخر را می‌زند و در شرایط موجود تأمین مواد آلی به غیر از بقایای گیاهی و کودهای سبز قابل دسترس برای مصرف‌کننده گران تمام می‌شود، بنابراین منطقی‌ترین روش اصلاح خاک‌ها و تأمین مواد آلی آنها اجرای خاک ورزی حفاظتی و حفظ بقایای گیاهی در زمین است.

به كارگيری خاک ورزی حفاظتی به منظور آماده سازی بستر بذر در افزايش توليد محصولات كشاورزی ضروري است. خاک ورزی حفاظتی باعث کاهش 50 درصدی هزینه و مصرف انرژی می شود.


به همین منظور با دکتر علی اصغر جعفرزاده، استاد گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز امتیازات خاک ورزی حفاظتی را بررسی نمودیم.

- اساس خاک ورزی حفاظتی را چه می دانید؟
اساس خاک‌ورزی حفاظتی بر حفظ مقدار کافی بقایای گیاهی در سطح خاک، پوشش دائمی روی خاک، مصرف بهینه آب، مصرف بهینه کود، بهبود کیفیت خاک، تردد کمتر در زمین و دست‌ کاری کمتر خاک استوار است.

- خاک ورزی حفاظتی چگونه موجب پایداری خاکدانه ها می شود؟
افزايش مواد آلی و پايداری خاكدانه ها و درنتيجه جلوگيری از گسترش انواع فرسايش آبی در شرايط مشابه، اعمال روش های خاک ورزی حفاظتی پيشنهاد می شود.

- چرا خاک ورزی حفاظتی از عوامل تاثیرگذار در افزایش عملکرد محصول است؟
رعایت اصول مدیریت بقایای گیاهی و تناوب زراعی به دلیل بهبود خصوصیات فیزیکی و شیمیایي خاک، امکان کشت به موقع و افزایش حاصل‌خیزی خاک و افزایش عملکرد محصول می‌شود.

- بهبود موادآلی خاک درپی خاک ورزی حفاظتی چگونه امکانپذیر می شود؟
نگهداری بقایا در سطح خاک سبب بهبود مواد آلی خاک در خاک ورزی حفاظتی می شود.
تغذيه بهينه و افزایش توليد با اجرای خاک ورزی امکانپذیر است.

- چرا خاک ورزی خفاظتی را بهترین روش زراعی می دانند؟
در خاک ورزی مرسوم 7-6 بار تردد در مزرعه برای کشت، هزینه بسیاری دارد و این در حالی است که در خاک ورزی حفاظتی فقط 2- 1 بار ادوات خاک ورزی به سطح مزرعه می روند.

در خاک ورزی حفاظتی بقايای گياهی موجود در سطح خاک باقي مي ماند.
هم اکنون خاک‌ورزی حفاظتی به‌ عنوان بهترین روش زراعی و حفظ دو منبع با ارزش آب و خاک مدنظر متخصصان و بهره‌برداران است.

برای تکمیل گزارش از دکتر ناصر علی اصغرزاد، استاد گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز نیز سوالاتی داشتیم.

- مهم ترین مزایای خاک ورزی حفاظتی را چه می دانید؟
حفظ خاک و تهیه بستر بذر برای رشد گیاه را باید از مزایای خاک ورزی حفاظتی بدانیم.

افزایش رطوبت ذخیره شده در خاک را مهم‌ترین عامل تولید در محصولات دیم و باقی ماندن بقایای گیاهی بر روی سطح خاک بوده و همچنین افزایش مواد آلی خاک، کاهش نیروی کار و انرژی و هزینه‌های سرمایه‌گذاری از دیگر مزایای خاک ورزی حفاظتی است.

- تقویت خاک بااجرای خاک ورزی حفاظتی چگونه امکانپذیر می شود؟
ترویج خاک ورزی حفاظتی سبب تقویت خاک و کاهش فرسایش خاک در اراضی زراعی می شود و به عنوان راهی برای گذر از کشاورزی سنتی به سمت صنعتی است.

- آیا اجرای خاک ورزی حفاظتی مشکلاتی دارد؟
عدم کنترل علف های هرز به دلیل کم زیر و رو شدن خاک تنها مشکل خاک ورزی حفاظتی است که با روش های تلفیقی یعنی مکانیکی و شیمیایی قابل برطرف شدن است.

- چگونه خاک ورزی حفاظتی موجب بهبود کارآیی مصرف آب می شود؟
بهبود کارآیی مصرف آب با توجه به حفظ و ذخیره آب در بقایای نگه داشته شده در مزرعه بااجرای خاک ورزی حفاظتی قابل پیش بینی است.

- آیا خاک ورزی حفاظتی در صدمه کمتر به ساختمان خاک موثر است؟
کشاورزان باید کاهش تردد ادوات خاک ورزی در سطح مزرعه و صدمه کمتر ساختمان خاک را از مزایای مهم خاک ورزی حفاظتی بدانند.

کشاورزی پایدار، تولید پایدار، تولید محصول باکیفیت، امنیت غذایی و حفظ خاک در دراز مدت در گرو خاک ورزی حفاظتی است.

گفتگو از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

سرویس کشاورزی و دامداری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: