« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۷
آوای رودکوف گزارش می کند:
شناسایی بازارها و مناطقی که بهترین فرصت‌ها را برای شرکت صادرکننده ایجاد می‌کنند و این شرکت‌ها را قادر می‌سازد با هدف قرار دادن منابع خود به بهترین‌ بازدهی برسند.
به گزارش آوای رودکوف، صادرات همواره بهترین وسیله برای شروع فعالیت¬های بازاریابی در خارج از کشور بوده است. کشورهای مختلف، شرکتهای خود را به صادرات تشویق می¬کنند، زیرا این فعالیت مهم اشتغال را در داخل استان و کشور آنها افزایش، وضعیت رقابتی را توسعه و درآمدهای ارزی خارجی را بهبود می بخشد.

مدیرانی که درگیر بازاریابی صادراتی می شوند در ابندا به اتخاذ تصمیماتی در مورد روش ورود برای گسترش بازار خود به خارج تمایل نشان می دهند. زمانی که یک سازمان برای ورود به بازارهای خارجی و مشارکت در تجارت خارجی تصمیم می گیرد، گزینه های متنوعی برای ورود پیش رو دارد. این گزینه ها دارای هزینه، ریسک و درجه کنترل متفاوتی هستند. ساده ترین استراتژی ورود صادرات با استفاده از روش های مستقیم یا روش های غیر مستقیم مانند نمایندگی است.


برنامه ریزی نخستین گام شرکت های تولیدکننده برای صادرات است.

استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه تبریز، اظهارکرد: نخستین گام شرکت‌های تولیدکننده موادغذایی برای صادرات، برنامه‌ریزی است.

صُدیف آزادمرد در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: تولیدات محصولات غذایی سهم عمده نیاز بازار داخلی را می تواند تامین کند.

وی، بااشاره به نقش شناسایی بازار در توانمندشدن شرکت های صادرکننده بیان کرد: شناسایی بازارها و مناطقی که بهترین فرصت‌ها را برای شرکت صادرکننده ایجاد می‌کنند و این شرکت‌ها را قادر می‌سازد با هدف قرار دادن منابع خود به بهترین‌ بازدهی برسند.

آزادمرد، صنایع غذایی را تعیین کننده در توسعه اقتصادی دانست و ادامه داد: صنایع غذایی نقش بسیار تعیین کننده‌ای در توسعه اقتصادی بویژه در شرایط حساس و استراتژیک فعلی ایران ایفا می‌کند. به این دلیل که توجه به این بخش از اقتصاد کشور علاوه بر تامین نیازهای داخلی و امنیت غذایی فرصتی برای ارزآوری با صادرات خواهد شد.

استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه تبریز، یادآورشد: عمده صنایع تبدیلی از مواد داخلی در ساماندهی محصول خود استفاده می‌کنند و بنابراین سهم مهمی در اشتغال حوزه کشاورزی دارند.
وی، ضمن بازگونمودن عوامل گسترش در تجارت موادغذایی گفت و افزود: گسترش و تنوع در تجارت مواد غذایی به عوامل زیادی مانند تکنیک‌های جدید در نگهداری، بسته‌بندی، حمل و نقل سریع، سلیقه و عادات غذایی مصرف‌کننده و قدرت خرید مردم کشور بستگی دارد، بنابراین بازرگانان باید با در نظرگرفتن این نکات در تجارت مواد غذایی شروع به فعالیت کنند.

آزادمرد، از راهگشایی حذف دلالان در بازار گفت و تاکیدکرد: حذف دلال‌ها و واسطه‌ها و رقابتی‌ترشدن بازار نیز با عرضه مستقیم محصولات کشاورزی می تواند بسیار راهگشا باشد. اگر بتوانیم بورس کالا را برای عرضه مستقیم این محصولات گسترش دهیم می توانیم قدم موثری در حذف واسطه ها و دلال ها در این صنعت برداریم.

صادرات باعث رونق سرمایه گذاری در تولید محصولات غذایی می شود

استادیار گروه علوم و صنیع غذایی دانشگاه تبریز اظهارکرد: صادرات باعث رونق و رشد گسترده فناوری‌ها و سرمایه‌گذاری در زمینه تولید محصولات غذایی خواهدشد چراکه به طور اساسی ورود و حضور قوی یک کشور در عرصه بازارهای جهانی نیازمند کاهش و برطرف نمودن نقص های احتمالی در این زمینه ها است.

سعیدداداشی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: درحال حاضر یکی از مشکلات صنعت غذا کمبود نقدینگی برای اصلاح زیر ساخت ها، تأمین مواد اولیه درجه یک و خرید دستگاههای بسته بندی نوین است.

وی، مواد اولیه صنایع غذایی را محصولات فصلی دانست و بیان کرد: از آنجا که مواد اولیه این صنعت محصولات فصلی است، در زمان خاص و کوتاهی باید تمامی مقدار موردنیاز از کشاورزان که تمایلی به فروش قسطی و نسیه ندارند نقدی خریداری شود و به همین دلیل چرخش سرمایه در این صنعت به زمانی طولانی نیاز دارد، بنابراین یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان به ویژه در صنایع‌غذایی حجم کلان سرمایه مورد نیاز است.

داداشی، ضمن بازگونمودن نقش ثبات ارزی در ترغیب سرمایه گذاران ادامه داد: برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند نسبت به ورود به فضای کسب‌وکار و انجام سرمایه‌گذاری ترغیب شده و برای آن برنامه‌ریزی نمایند ثبات ارزی یکی از مسائل مهم و تعیین کننده است، بعلاوه عدم امکان پیش بینی وضعیت ارزی نیز می تواند امنیت سرمایه گذاران را تهدید کند.

استادیار گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه تبریز، یادآورشد: بررسی ساختار رقبا در بازار و ارزیابی شرایط عرضه و تقاضا در بازارهای بین المللی از محورهای اساسی موردنیاز برای حضور موفق این صنعت در بازارهای بین المللی و بویژه کشورهای همسایه است.

داداشی، از لزوم رفع محدودیت ها برای صادرات محصولات تولیدی گفت و تاکیدکرد: پتانسیل و ظرفیت تولید بالا، تنوع اقلیمی و تولیدی، انحصار تولید در برخی محصولات و وجود مزیت نسبی در تولید برخی محصولات کشاورزی از مزیت های مهم نسبت به بسیاری از شهرها برای حضور در بازارهای جهانی است که استفاده از این فرصت بی نظیر مستلزم یک عزم جدی برای رفع محدودیت ها و موانع این صنعت است.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: