« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
پایگاه خبری آوای رودکوف- مدینه صابری- شورا و عملکرد آن یک بخش مدیریتی است که در دو بعد کمی و کیفی قابل بررسی است و نقشی موثر برای جلب مشارکت‌های مردمی دارد. شورا با قدرت نظارتی که دارد می‌تواند عاملی در راستای بهره‌وری و امور کالبدی باشد. اهمیت این مسأله آنجا بروز کرد که با نزدیک شدن به انتخابات 1400 شوراهای اسلامی در منطقه لارستان، فعالان منطقه دست به قلم شده‌اند و ضمن تشریح اهمیت این انتخابات بر لزوم تبیین آن بر پیکره مدیریت شهرستان و شهر و روستاهای لارستان سخن‌ها رانده‌اند؛ درست در آنجا که یک فعال اجتماعی لار در مطلبی تحت عنوان" ورود به انتخابات۱۴۰۰ شورای شهر لار با کدام برنامه و با کدام نفرات؟" به اهمیتی که شوراها در امور جامعه دارند پرداخته است.

اعضای شوراها می توانند تحت عنوان فعال اجتماعی از اهمیت خاصی برای پیشبرد اهداف مدیریتی در شهر و روستا برخوردار باشند. از آنجائیکه یک فعال اجتماعی ویژگی هایی دارد و با کارهائی که در جامعه انجام می‌دهد از دیگر اقشار جامعه منفک می شود با یک حساب سرانگشتی می توانیم بگوییم هرجا کم و کاستی هست فعال اجتماعی آنجا حضور دارد که با توجه به توان فکری و توان عملی‌ای که دارد قدرت رودرویی با معضلات و چالش های موجود را دارد.

اهمیت نقش شوراها به عنوان فعالین اجتماع در این است که این افراد می‌تواند فردی علاقه مند به امور عمومی باشد و برای حل مسائل آن به عنوان نماینده ی از فرهنگ عملی جامعه مشغول به کار شود و در این راستا شوراهای اسلامی شهر و شوراهای اسلامی روستا و شورای اسلامی شهرستان با توجه به قدرت و نفوذی که در مناطق دارند به خوبی می توانند نقش یک فعال اجتماعی را ایفا کنند و جامعه لارستان را از معضلات احتمالی دور سازند و این منطقه وسیع را به افق یک جامعه یادئال نزدیک و نزدیکتر کنند.

از دیگر سو مردمان این منطقه و اهالی علم و هنر و دست اندرکاران بخش های مختلف نیز در این میان بی تاثیر نخواهند بود و می توانند با اجحافی که بر امور دارند ضمن تبیین امور به مسئولان حاضر در شورا و کمسیون های آن، در ایجاد جامعه ایدئال منطقه، ضمن اقدامات فکری و فرهنگی خود، صادرات فکر و عمل را در دستور کار قرار دهند.

در راستای برگزاری انتخابات می توان نیروهای انسانی، نیروهای فکری، عوامل مدیریتی، منابع مالی، روند اجرا و تبلیغات را اجزای انتخابات شوراها در لارستان به شمار آورد.

رقابت بر سر قدرت در لارستان در موضوع انتخابات شوراها، مشهود است و رکنی موثر برای ایجاد انگیزه و تولید اقتدار است و به ثمر نشستن آن خود موجب نفوذ شخص و یا اشخاص به قدرت رسیده می شود و همین‌جا است که می‌توان گفت تلاش برای کسب اقتدار و قدرت و نفود که با برگزیده شدن افراد یا شخص شورا برای او ایجاد می‌شود یک فاکتور انگیزشی برای رقابت انتخاباتی است.

رقابت آنگونه که از نام آن پیداست یک شاخص جدانشدنی از انتخابات شوراها است و گریزی از آن نیست به طوریکه در این مسیر بکارگیری ابزار رقابت بسیار مشهود و واضح قلمداد می‌شود.

رقابت یک رفتار در بطن انتخابات شوراها است و نباید این رفتار از مسیر خود خارج شود به طوریکه رقابت سازنده و امیدبخش است که نتایج انتخابات را قابل بهره برداری می کند.

رقابت انتخاباتی یک درجه ای از مشاکت اجتماعی –سیاسی را برای لارستان به ارمغان خواهد آورد که از جمله نتایج آنهم می‌توان به عناوینی چون حمایت، اصلاح، تغییر، تحول، بهبود، و .... اشاره کرد.

در این میان انتخابات شوراهای اسلامی لارستان بر مبنای سرفصل های مربوطه و شرح وظایفی که دارند سه شاخص نفود، اقتدار و قدرت را نمایان می کنند. از آنجائیکه توان تاثیرگذاری بر دیگران را قدرت می گویند و اقتدار نیز بر مبنای فرهنگ دهخدا مفاهیمی چون استطاعت، توانایی، سلطه، قدرت، وسع را به نمایش می گذارد و واژه نفوذ نیز بر مبنای همین فرهنگ رخنه، رسوخ، سرایت، تاثیر، نفاذ، اعتبار، توانایی، قدرت را در معنی خود می پروزاند به نظر می رسد بر اساس آنچه در شرح وظایف شوراهای لارستان است این سه شاخص بتواند در بطن عمل شوراها به خوبی به ایجاد جامعه منظم و شکیل کمک شایان کند.

همه می دانیم که انتخابات در هر عرصه ای که باشد و هر دامنه ای را که در بر گیرد رقابت و تلاش برای برتر شدن و پیشی گرفتن از رقیب با بکارگیری ابزار مختلف دیداری و شنیداری و گفتاری که امروز در جریان انتخابات رایج است به فرهنگ عمومی تبدیل شده است و بدین وسیله در تلاش است مسافت را به حداقل برساند و بر مسیر پرسنگلاخ و ناهموار غلبه کند؛ به نظر می رسد در این رستا باید چالش ها را برتافت و به متقاضیان شوراها در لارستان میدان داد که خودی نشان دهند و با عمل در بطن انتخابات فرای از نتیجه آن در یک میدان آزمون سخت و دشوار و البته دلپذیر به مردم و مسئولان و منتقدان و همراهان تفهیم کنند که حتی اگر هیچ محدودیت هم در کار نباشد، کار در شورا امری حقیقتا سخت است. در این راستا باید توهمات کنار زده شود و با حقایق آشنائی مطلق اگر نه آشنائی نسبی حاصل شود.

باید شرایط حال و آینده را مدعیان انتخابات 1400 شوراهای لارستان به صورت متعالی و حساب شده بنگرند و به اقتضای شرایط و توجه به شاخص‌هائی چون انقلابی بودن،استطاعت ، توانمندی و شجاعت انتخاباتی پرشور و نشاط را بر پیشانی جامعه ملی و جهانی ترسیم نمایند.

خداوند هم در قرآن این کلام وحی بر اهمیت شوراها تاکید دارد درست در آنجا که می فراید: بر کسانی که وسع و توانایی و شجاعت لازم ندارند هیچ گونه تکلیفی ایجاد نکرده است حال آن که تعدادی در حالی که توانایی های لازم برای شرکت در انتخابات شورا ندارند به صورت پیوسته احساس تکلیف به آنها دست می دهد!

معروفیت در محله، بازنشسته معروف ولی غیرمتخصص، کارمند مثمر ثمر، کارمند شایسته، کارمند توانا، انسان با وسع مالی و عملی، انسان با روحیه و پای کار و غیره همه و همه معیارها و شاخص‌های عرفی و عام و شاخص‌های قابل درک برای عموم مردم لارستان هستند که رعایت آنها در امر انتخابات شوراهای این منطقه در سال 1400 می تواند انتخاباتی ایدئال را به ثمر نشاند و مسیر عمل شوراهای آینده لارستان را برای کارائی لازم و کافی هموار کند.

از دیگر معیارهایی که در امر انتخابات شوراهای لارستان در سال 1400 گریزی از آن نیست معیار وسع و توانایی است که جزو معیارهای کیفی سنجش محسوب می شود و برای انتخاب کننده لازم است حین انتخاب بداند که وسع و توانائی هر کدام از داوطلبین انتخابات 1400 شوراهای لارستان با چه مواردی به صورت کمی و قابل سنجش و اندازه گیری درمی آید که بتواند مسیر انتخاب خوب را هموار کند و به رضایتمندی شهروندی بینجامد.

داشتن برنامه مدون و قابل دفاع برای خدمت و غلبه بر چالش های عدم توسعه یافتگی لارستان دیگر معیار مهم و اساسی بر انتخاب خوب است ولی آنچه در این میان پرواضح است کلمه برنامه برای داوطلبین شوراها پیشگوئی را در اذهان متبلور می کند چنانچه یک داوطلب وقتی از برنامه صحبت می کند مثلا می گوید وقتی برنده شدم است. تجربه گذشته و روحیات برخی افراد داوطلب در شورا نشان می دهد که انصراف آنها از این مسیر ممکن نیست؛ پس باید کار دیگری کرد.

ارائه برنامه مدون از سوی داوطلبین شوراها در وضعیت معین انجام می‌شود و نمی‌توان به طور قطع به یقین انتظار داشت در آینده نیز همان شرایط مورد انتظار که در بطن برنامه‌ها و حین تبلیغ انتخاباتی از سوی داوطلبین ارائه می‌شود به ثمر نشیند چون آینده معلوم نیست و چه بسا موارد غیرقابل پیش‌بینی به وقوع افتد که از این مورد گریزی نیست.به‌عنوان مثال یک داوطلب شوراها در لارستان بگوید من برای مثلا ارتقای وضعیت شهری با بودجه کار می‌کنم ملاحظه می‌شود که این جمله فقط در بعد تبلیغات کارساز است ولی در عمل موانع بر سر راه تامین و تخصیص‌ها چه از بعد انسانی و چه از بعد عملی و چه از بعد مالی بسیاری از برنامه‌ها را به تعویق اندازد یا محقق نکند. پس نتیجه می گیریم که انتخابات و تبلیغات مربوط به آن در وضعیت معین است و از آنجائیکه مکانیزمها گاها در همان وضعیت معین تعریف‌نشده هستند و انتخابات هم پدیده‌ای است که در بطن اجتماع رخ می‌دهد و اجتماع هم پدیده‌ای باز است پس نمی‌توان به تبلیغات انتخاباتی صد در صد امیدوار شد چرا که پیشگوئی مربوط به امور بسته است و چون این پدیده (انتخابات شوراها و امور مربوط به آن و شرایط فعلی جامعه لارستان در بستری باز به وقوع می‌پیوندد پس اینکه پیشگوئی کنیم که بندهای تبلیغاتی هر کدام از داوطلبین شوراها حتما اتفاق می‌افتد کاری اشتباه است. نامزدین و داوطلبین شوراها برای سال 1400 تبلیغ می‌کنند چنانکه داوطلبین قبلی و نامزدین قبلی نیز همان کار را کرده‌اند و این روند برای نه تنها انتخابات 1400 شوراها بلکه برای هر انتخابات دیگری نیز انجام خواهد شد.

پس باید دید واقع بینانه و واقع نگرانه را همه آحاد جامعه لارستان مد نظر قرار دهند و از پیش بینی ها و پیشگوئی های دور از انتظار و متوهمانه خودداری کنند چرا که ریشه بسیاری از اختلافات و کج سلیقه‌گی های انتخاباتی را به ارمغان خواهد آورد و موجب تعلل در نظم جمعی و آرامش فردی خواهد شد و در صورتیکه اختلافات ریشه دار و کج سلیقه‌گی های انتخاباتی به هر دلیلی در لارستان بزرگ به وقع افتد به ناچار پیامدهای ناگوار و متشنج‌کننده آن تا مدتها گریبانگیر جامعه لارستان بزرگ خواهد شد، پس چه بهتر که از امروز کمر همت بالا زده و بر همه ناهنجاریهای ممکن غلبه کنیم و زمینه ساز برگزری یک انتخابات شایسته و بایسته و سالم بدور از هرگونه تشنج انتخاباتی باشیم.

انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان لارستان در افق 1400 باید بر راهبرد عزت، حکمت و مصلحت برای ارتباط و تعامل استوار باشد و این نکته بیانگر این جمله است که مسایل لارستان بزرگ با سوزاندن فرصت‌ها قابل حل نیست چرا که انتخابات شورهای اسلامی لارستان بزرگ در افق 1400 یک فرصت بهینه برای تبدیل شدن به منطقه ایدئال درخور است.

شوراهای لارستان بر حسب شرح وظایفی که دارند نقشی بس موثر در راستای کمک به مسئولین و دولت برای حل مسایل منطقه دارند و مردم باید متوجه عملکرد شورا باشند و شورا نیز باید با وقوف به توجه مردمی نقش و وظیفه محوله را به نحو مطلوب انجام دهد و بداند در دوران مسئولیت های مختلف خود کارنامه ای دارد و عملکردش از حافظه مردم پاک نخواهد شد و همین مبنا است که برای شوراها این سرفصل را می گشاید که اگر می خواهیم مسایل و مشکلات مردم را حل کنیم جز از طریق تفاهم، انسجام و مشارکت ملی قابل انجام نیست.

شورا می داند و مردم تیزبین و نکته سنجش لارستان بزرگ هم وقوف دارند که در طول حیات لارستان بزرگ، این منطقه با چالش های مختلف اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی روبرو بوده و به طور قطع به یقین اعتبارات و تامین و تخصیص منابع مالی در این زمینه ها راهبردی اساسی محسوب شده به طوریکه با پیشرفت و توسعه لارستان بزرگ و گستره بیشتر علم و دانش و پهنای آموزش‌ها در این منطقه اهمیت این مسأله بیش از پیش آشکار شد و گریزی هم از آن نیست.

متاسفانه با رورود به عرصه انتخابات در لارستان و در بسیاری از مواقع حساسیت‌های منفی جایگزین تفکر ها شده و در پرتو اینگونه حساسیتها عده ای سعی دارند همواره مردم را در فضایی تاریک قرار دهند و نسل جوان را نسبت به آینده منطقه شان و سرنوشت خود نگران کنند. در این شرایط هست که نقش کلیدی رسانه‌ها آشکار می‌شود که از یک سو منطقه لارستان را از شرایط سخت عبور دهد و از سوی دیگر به مردم منطقه لارستان علاقمندی به همنوع را که داوطلبین شوراها هست را تفهیم کند.

در حالیکه در دوره های قبل و در مواجهه با پیچیدگی ها و فشارهای متعدد عملکرد مسئولین شوراهای لارستان نیز عملکرد ی قابل نمود بوده ولیکن عدم اجرای بسیاری از طرح ها و برنامه های پیش روی شورا که به عقیده صاحبنظران روی میز مانده و هنوز به مرحله اجرا نیامده نباید اشتباه مدیریتی یا کم کاری تلقی شود چرا که هر مسئول و مدیر ممکن است بر اساس محاسبات و شرایط پیش رو دچار خطا و اشتباه شود و یا برحسب شرایط موجود امکان انجام بسیاری از طرح ها برنامه ها یا لوایح را نداشته باشد.

به نظر می آید همزمان با برگزاری اینتخابات شوراها در لارستان نیازمند تقویت بیشتر از گذشته حس مدیریتی در لارستان هستیم چرا که تضعیف هم همین احساس است که باعث می شود مردم احساس کنند حاکمیت در لارستان توان حمایت از آنها را ندارد.

این در حالیست که در ادوار گذشته حیات شورا با فضاسازی هایی که شد مردم شورا را به مثابه یک بخش منفعل قلمداد کردند که توان اجرا ندارد و همان گروه بودند که تلاش کردند شوراهای لارستان را ضعیف و ناکارآمد جلوه دهند و نهادینه شدن چنین تفکراتی در بطن حیات لارستان درست نیست و باید با شناخت عوامل زمینه ساز آن از آن تفکرات و رسوخ آن تفکرات رد دیده و جان مردم لارستان بزرگ ممانعت کرد که بدین وسیله همگرائی ها تقویت شود و به همین علت است که تأکید بر ضرورت احیاء اعتماد مردم و تلاش در جهت مثبت شدن افکار عمومی نسبت به آینده لارستان به معنای کاهش فشارها ر مردم و مسئولان است و وقتی چنین امری محقق شد خوشحالی واقعی از آن مردم و مسئولان و رسانه های لارستان بزرگ است.


مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: