« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
پایگاه خبری آوای رودکوف- مدینه صابری: طی سال های اخیر و در پرتو گذر زمان، تحولات عمده ای در محیط اجتماعی لارستان به وقوع پیوسته است که از مهمترین آن ها می توان به تاسیس و استقرار مراکز دانشگاهی در عناوین دولتی، آزاد اسلامی و علمی-کاربردی اشاره کرد. در همین راستا وجود اندیشمندان مختلف حاضر بر پهنه فرهنگ و آموزش لارستان و وجود آئین نامه ها و بخشنامه های مقطعی به تحولاتی دامن زد که از تبعات آن ها می توان به تصمیم برای ادغام مراکزی چون مرکز علمی-کاربردی لارستان و یا تجمیع آن اشاره کرد؛ این همان موضوعی است که به تازگی گریبانگیر دانشگاه دولتی لارستان هم شده است و در صورتی که محقق شود به یقین تاثیراتی عمیق بر کارکرد فعالیت علمی-آموزشی منطقه لارستان برجای خواهد نهاد؛ که از جمله این تاثیرات می توان به میزان توسعه و تغییر بر دانش و سرمایه های فکری، تغییر در میزان خدمات آموزشی، تحول سریع در نظام آموزشی، هم تغییری و تحول در توسعه پایدار، تغییر آنچه در سند چشم انداز لارستان ترسیم شده، تغییر در دیگاه و عمل در مسئولیت های اجتماعی آمران فرهنگ و هنر، تغییر و تحول در اخلاق سازمانی کارگزاران آموزشی اشاره کرد.


اهمیت این مساله وقتی بروز کرد که به ضوح دکتر حسین حسین زاده نماینده مردم لارستان خنج گراش و اوز و همچنین امام جمعه لارستان نیز بر موضوع ادغام دانشگاه دولتی لارستان به زیرمجموعه گی شیراز واکنش آشکار و صریح نشان دادند درست در آنجا که امام جمعه لارستان در روز جمعه مورخه 10 بهمن 1399 با این جمله که ادغام دانشگاه دولتی لارستان اصلاً قابل پذیرش نیست؛ گفت: این مهم برای منطقه ما مصداق خسران و ضرر مضاعف خواهد بود . و در جای دیگر با تاکید بر اینکه در این موضوع یک کار کارشناسی و جامعی صورت نگرفته است یادآور شد: وقتی منطقه‌ای خواهان رشد و توسعه باشد لازمه آن توجه به مراکز علمی و تولید علم است، در حالیکه این اقدام موجب دلسری نخبگان دانشگاهی و اَبتر ماندن سایر پروژه‌های علمی و تحقیقاتی خواهد شد.

از سخنان امام جمعه لارستان حجت الاسلام موسوی خرم چنین برمی آید که لزوم تحقق توسعه پایدار برای جامعه ای در حال رشد همچون لارستان ضرورت و لزوم وجود یک دانشگاه مقتدرِ مستقل را ایجاب می کند که بتواند در پرتو گذر زمان ضمن تعمیق این عنصر در بطن زیرساخت های خود در بخش اقتصاد و اجتماع نیز خوش بدرخشد چرا که وجود چنین مراکز مستقلی برای لارستان بزرگ مصداق خدمات دهی مناسب قلمداد خواهد شد و به طور یقین پایداری استقلال این دانشگاه در پهنه وسیع لارستان، ارزش آفرینی را برای ذی نفعان منطقه ای و استانی و کشوری به ارمغان خواهد آورد. می دانیم که تحقق ارزش آفرینی در این بخش نیازمند سیستم دقیق سنجش و عملکرد است و اثبات چنین سیستمی برای بکارگیری سازو کارهای مناسب مدیریتی، تولید علم و تربیت نیروی انسانی ماهر، نیازمند زمان است.

لارستان بزرگ با این همه قشر تحصیل کرده و با وجود بنیه علمی قوی ای که در خود دارد نیازمند راهبری اصولی و نظام مند سازو کارهائی است که یک شاه رگ آن از محل دانشگاه دولتی لارستان نشو و نمو خواهد یافت که بتواند بهره برداری از سیستم های حسابرسی را در مسیر اقدام و عمل گسترش و تقویت کند.

از آنجائیکه لارستان بزرگ در صدد است سیستم مدیریت خود را مستقل از دیگر نقاط به منصه ظهور نهد به نظر می رسد وجود دانشگاه دولتی مستقل به دور از هرگونه وابستگی کاذب به مراکز بالاتر یک نیاز و یک امر زیرساختی برای لارستان بزرگ محاسبه شود و حتما یکی از حلقه های ارزش آفرینی را برای این منطقه که به صورت مدرن و با رعایت اصول معماری و شهرسازی بی نظیر ساخته شده است را رقم زند.

در امر توسعه پایدار لارستان نباید از اصول مدیریت اجرائی و شناخت نیازها غافل شد؛ چنانکه وجود دانشگاه دولتی مستقل لارستان نقشی موثر و تسهیل گر در این روند دارد. مدیریت دانشگاهی است که با بررسی شرایط آموزشی و نیاز علمی می تواند اطمینان بخشی به تطابق شرایط منطقه ای را با الزامات و نیازها فراهم آورد و بگوید آیا آنچه تا اکنون طراحی شده است موثر بوده است یا اینکه در مسیر آینده گان به کدام امور نیاز است؟! یا اینکه چه زمانی به ریسک نیاز است در در چه برهه زمان باید از ریسک خودداری شود؟!

اهداف منطبق با دانشگاه است که حسابرسی رویه را منبق با اهداف و برنامه های منطقه ای برای لارستان بزرگ ترسیم و محقق می کند.

جلوگیری از تجمیع دانشگاه دولتی لارستان با مراکز دیگر در استان فارس و تلاش برای استقلال آن در لارستان نه تنها یک ضرورت برای پیشبرد اهداف علمی-عملی محسوب می شود بلکه در پرتو آن می توان به اهدافی چون : استقرار و تثبیت فعالیت های علمی متناسب با اهداف کلان منطقه ای، ایجاد و بهره وری از سیستم ارزیابی عملکرد، ایجاد راندمان بهتر و موثرترِ ارزیابی عملیات مربوط به مقررات و قوانین مربوط به سند چشم انداز لارستان، اجرای برنامه های دانشگاهی منطبق با سیاست های دانشگاه های مادر، تامین قابلیت اعتمادسازی به تولید علم در لارستان، ایجاد قابلیت بهتر برای ارزیابی صحت اطلاعات تولیدی از مرکز دولتی دانشگاهی، ایجاد مدیریت کارآمدتر بر نیوری انسانی دانشگاهی، ایجاد و تامین امکان ارزیابی بلندمدت در کارآیی حفاظت از دارائی ها، ایجاد اطمینان به گزارش ها و شفافیت بخشی به برخی آمارها، ایجاد موثر تر پایش و ارزیابی کیفیت کار، ایجاد موثر پایش فرایندهای مدیریتی ، بهبود راندمان اشتغال و ........ اشاره کرد.

تقویت زیرساخت ها و ارتقای بنیه علمی در لارستان نیازمند هم افزائی و تقویت بنیه آموزشی- تحقیقاتی است و چه بسا دانشگاه دولتی لارستان با استفاده از ظرفیت هائی که از بدو تاسیس تا اکنون برای جامعه علمی فراهم کرده است بتواند دروازه های علم را تسخیر کند و بر خمودی علمی فائق آید. به طور یقین راهبری صحیح امکانات این دانشگاه و همچنین تسهیلگری در امر منابع می تواند نقشه علمی لارستان را تکمیل کند و به روند رو به رشد توسعه و گسترش این دانشگاه نیز بینجامد و تحقق این امر موجب تسهیلگری و ترویج تصمیمات پخته و کارآمد خواهد شد.

در دنیای امروز لارستان بزرگ که وجود نیروی انسانی توانمند و متخصص را بعنوان یک رکن از هزاران رکن ارتقا بر پیشانی می ساید؛ به طور یقین تربیت چنین نیروهایی در کنار نیروهای یدی و غیرماهر که جزئی دیگر از بال حرکت اقتصادی این منطقه را تشکیل می دهند به به طور یقین لازم و ملزوم همدیگر هستند و این دو (نیروی ماهر و نیوری غیرماهر) در تقارن با همدیگر به رونق مراکز خدماتی و صنعتی جلوه ای خاص می دهند؛ آموزش های دانشگاهی می تواند مکمل و عامل مهم تربیت هر دو گروه ذکر شده باشد و ابعاد زمانی و ابعاد مکانی روند تربیت نیروی انسانی ماهر و غیرماهر را تسهیل کند.

وجود دانشگاه دولتی مستقل در لارستان نقشی موثر در کاهش جهت دهی های اقتصادی دارد و از آنجائیکه فقدان مهارتهای سخت افزاری و نرم افزاری یکی از بال های اقتصاد نامتوازن است و بیکاری جوانان لارستانی را در پی دارد فلذا وجود چنین دانشگاهی به طور مستقل با مهارت هایی که ارائه می کند می تواند نیاز کشور را تا حدی مرتفع کند.

از آنجائیکه هدف در بین جوانان چه لارستانی باشند و چه اصلیت لارستانی نداشته باشند؛ مهم است و متولیان امر نیز حتما در این راه قدم نهاده اند و دستورالعمل ها و بخشنامه ها صادر کرده اند و همین دستورالعمل ها و بخشنامه ها بوده که به تاسیس دانشگاه دولتی انجامیده است؛ متاسفانه اذغام یا تجمیع این دانشگاه روند منفی در ابعاد روانی ایجاد می کند و یک حباب شکننده علمی را در ذهن و عمل نسل حاضر ایجاد خواهد کرد و تبعات آنهم به طور یقین دامان نسل آینده را خواهد گرفت. به طور یقین اتخاذ چنین تصمیم در صورتی که به واقعیت بپیوندد؛ موانع را امور غلبه خواهد داد چرا که در دنیای پیشرفته امروز وقتی سخن از توسعه به میان می آید دیگر لفظ اول کلام کلمه دانشگاه است که همین کلمه به ظاهر کوچک است که ما را به شاخص های جمعیت شناختی، شاخص های جامعه شناختی، شاخص های اقتصادی، شاخص های اجتماعی در سه بعد پیشرفت، توسعه و رشد رهنمون خواهد کرد.


مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین