« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
دکتر حسین زنگانه پژوهشگر اجتماعی:
توسعه سریع شهری، تغییر ات گسترده در سبک زندگی و شکل گیری لایه های مختلف اجتماعی، مذهبی، صنعتی، فرهنگی، ورزشی ، علمی و ... در شهر ها که هر کدام به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سرنوشت و زندگی اجتماعی مردم تاثیرگذارند، ضرورت تغییر مدیریت سنتی و حرکت در راستای مدیریت علمی را ، بیشتر نمایان می سازند....
پایگاه خبری آوای رودکوف-دکتر حسین زنگانه :گذار از مدیریت سنتی در اداره شهرها امروزه به یک رویکرد مهم و استراتژیک و حیاتی تبدیل شده است. توسعه سریع شهری، تغییر ات گسترده در سبک زندگی و شکل گیری لایه های مختلف اجتماعی، مذهبی، صنعتی، فرهنگی، ورزشی ، علمی و ... در شهر ها که هر کدام به صورت مستقیم  و غیر مستقیم  در سرنوشت و زندگی اجتماعی مردم تاثیرگذارند، ضرورت تغییر مدیریت سنتی و حرکت در راستای مدیریت علمی را ، بیشتر نمایان می سازند. 

بر هیمن اساس استفاده از نظرات کارشناسان  و متخصصان حوزه های مختلف در مدیریت شهری ، به یک رویه استراتژیک بدل شده  است و تصمیم گیری جزیره ای و انفرادی جای خود را به بهره مندی از خرد جمعی داده است.

استخراج اولویت های شهری می تواند به عنوان اولین گام در مدیریت شهری محسوب شود. جالب اینکه هر شهر دارای اولویت های منحصر به فرد و جداگانه ای است. قطعاً در شهری که دارای خیابان های عریض و پارکینگ های متعدد است، مشکل ترافیک و جای پارک، در مقایسه با شهری که خیابان های باریک دارد، در اولویت های آخر قرار دارد. یا آلودگی هوا در یک کلان شهر صنعتی در مقایسه با یک شهر کوچک کشاورزی جایگاه مقدم تری دارد.

در مورد سایر اولویت های چندگانه شهری نیز وضع به همین منوال است و اینجاست که باید از نقطه نظرات کارشناسان و مشاوران اقتصادی بهره جست. به دیگر سخن  اساتيد دانشگاه، نخبگان، کارشناسان و صاحبان ایده می توانند حلقه واسط بين دانشگاه ها، مركز مطالعات و پژوهش‌هاي  شهری و مدیران شهری باشند تا آثار پژوهشي آنها از فاز تئوری وارد فاز اجرا و کاربرد شوند تا مفهوم توسعه پایدار شهری به بار بنشیند. چرا که دهه های اخیر یکی از ارکان اساسی توسعه پایدار، دستیابی به توسعه پایدار شهری است و بدون توسعه شهری دستیابی به توسعه پایدار بی معنی خواهد بود.

شهرستان علی آباد کتول نیز به عنوان سومین شهر استان گلستان با ظرفیت های مختلف هنری، ورزشی، گردشگری و ... از این دایره خارج نیست و شناسایی اولویت های این شهر نیز باید به عنوان یک ضرورت مورد تحقیق و مداقه قرار بگیرد.

 مطالعات مربوط به طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، تغییر کاربری ها، برنامه ریزی اجتماعی و فرهنگی، توسعه شبکه معابر شهری در طرح تفصیلی شهر، طرح احداث پارکینگ های شخصی و عمومی، مطالعات ساماندهی حمل ونقل عمومی یکپارچه شهر، مطالعات ساماندهی علائم افقی وعمودی تبلیغاتی و ترافیکی شهر، آسیب شناسی عملکرد حمل ونقل عمومی ، بررسی نظام اخذ عوارض، بررسی و تحلیل چالشهای نظام مهندسی به ویژه کمیسیون ماده صد، گردشگری در شهر، اسکان گردشگران در شهر، موسیقی کتولی و دنیای گسترده مرتبط به آن، زیبا سازی مدرن و به روز شهر، مطالعات مربوط به اوقات فراغت شهروندان، توسعه آموزش و فرهنگ کتابخوانی، پیگیری اشتغال با توجه به ظرفیت های شهری، مدیریت پسماند و نخاله های ساختمانی ،توسعه زیر ساخت های شهر، استفاده از ظرفیت های هنری، کشاورزی، گردشگری، صنعتی شهر و ... بخشی از نیاز های شهری هستند که اولویت بندی و رعایت تقدم و تاخر در چینش این مقولات به مطالعات دقیق و بهره مندی از ظرفیت های نخبگان و کارشناسان حوزه های مختلف نیازمند است.

شاید راه اندازی یک سامانه جامع جهت جمع آوری ایده های همه کتولوندان و ایجاد بانک ایده از نظرات دریافتی و دیدگاه‌های خلاقانه به نحوی که امکان اعمال نظر و سلیقه برای رد یا قبول یک ایده توسط شخص از میان برداشته شود بتواند به عنوان اولین گام عملی در این مسیر محسوب شود.

امید است مسئولان شهری با در نظر گرفتن جمیع شرایط سخت افزاری و نرم افزاری، فارغ از نگاه های قومیتی و سیاسی، مقدمات شناسایی اولویت های شهری را کلید بزنند تا در کنار استفاده از تجارب بزرگان، ایده های نسل جوان و مطالعات راهبردی  و پژوهشی، زمینه برای توسعه پایدار شهری فراهم شود و شهر به جایگاهی که شایستگی آن را دارد، برسد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین