« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲
یادداشت از امیرمسعود طایفه سلطانخانی؛
یکی از وظایف اصلی و مهم تحقیقات بازاریابی درک نگرش ها، رفتار مصرف کننده و عادات خرید مصرف کنندگان یا اصطلاحاً فراهم آوردن بینش بازاریابی است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:اولین قدم، در حوزه توسعه صادرات به کشورهای هدف، تحقیقات بازار و شناسایی بازیگران اصلی در این بازارها است، هرچند تحقیقات بازار در مرحله اول، هزینه هایی را برای دولت و یا تولید کنندگان و یا صادر کنندگان به همراه دارد، ولیکن باید توجه داشت که این سرمایه گذاری اولین قدم در راه نیل به اهداف محسوب می شود.

عدم پرداختن به موضوع تحقیقات حرفه ای در بازارهای هدف، به نوعی پرتاب تیر در تاریکی محسوب می شود و نتیجه آن عدم حضور پایدار در بازارهای هدف است.

کاهش ها و یا افزایش سهم بازار در صادرات یکی از نتایج مستقیم عدم پرداختن به تحقیقات حرفه ای در بازارهای صادراتی محسوب می شود.

به همین جهت باید گروههای در کشور به صورت تخصصی به تحقیقات در مورد ظرفیت های صادراتی کشورهای همسایه و سایر همپیمانان ایران بپردازند، البته نقش دولت و دیپلماسی تجاری و بازرگانی علی الخصوص از طریق رایزنان بازرگانی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

در محیط رقابتی امروز که تعداد انتخاب های بیش از حد و رسانه و ابزارهای ارتباطاتی بیش از حدی وجود دارد. دستیابی به رشد تنها توسط سازمان هایی صورت می گیرد که می توانند استراتژی‌های هدف‌مند و متمرکز برای قسمت های بسیار کوچک بازار در یک بازار بزرگ را داشته باشند.

شرکت هایی که بدون کشف نیازها و ادراکات بخش خاصی از جامعه، وارد بازار می شوند با ریسک هزینه های بی فایده بازاریابی روبرو خواهند شد. برآورد شده است که هزینه های مربوط به جذب مشتریان جدید ۶ برابر نگه داشتن مشتریان کنونی بوده است..

این نشان دهنده این است که سازمان‌ها باید در تماس دائم با بهترین مشتریان خود باشند. وقتی شرکتی مشتریان خوب خارجی داشته باشد قطعا باید تحقیقات بازار بین‌المللی به طور متناوب برای حفظ مشتریان خود انجام دهند.

هرچقدر یک کسب و کار بر روی اهداف جهانی تمرکز بیشتری داشته باشد، نیازمندی بیشتری در خصوص اطلاعات بازارها خواهد داشت. برای اینکه یک شرکت‌ها بتوانند بخوبی در قرن ۲2‌ام رقابت کند نیازمند اطلاعاتی خاص و هدفمند درباره‌ خریداران در بازارهای گوناگون پراکنده جهانی خواهند بود.
شرکت‌هایی که استراتژی‌های بازاریابی چند ملیتی و جهانی را دنبال می‌کنند با مسائل گوناگون استراتژیک برای ورود به بازارهای بین‌المللی روبرو خواهند شد.

در حالی که هر روز شرکت‌های بیشتری به سمت جهانی شدن می روند، تصمیم گیری صحیح در خصوص بازارهای هدف، برندها، متغیرهای مختلف استراتژی بازاریابی هم چالش برانگیز و هم مساله ساز خواهد بود.

در خیلی از موارد تحقیقات بازار مسائل و چالش های آتی حضور در بازارهای بین المللی را برای شرکت قبل از آنکه باعث هزینه‌های سنگین برای شرکت‌ها شود مشخص می‌سازد. این مساله نشان می‌دهد که تا چه اندازه انجام تحقیقات بازار بین‌المللی برای شرکت‌هایی که می‌خواهند در بازارهای غیر داخلی حضور داشته باشند، مهم است.


هدف از تحقیقات بازار جمع آوری سیستمی اطلاعات و تهیه گزارشی با شناخت کامل از بازار است که اطلاعات ضروری را در گزارشی خلاصه به سرمایه گذاران برای گرفتن تصمیمات درست در سرمایه گذاری، استراتژی های شرکت، فعالیت ها و خدمات مشتریان می دهد.

موارد حائز اهمیت در تحقیقات بازار تغییرات صنعتی و نیاز مشتریان و احتیاجات آن ها به یک محصول و نیز تغییرات در روند قانون گذاری است که از عوامل تاثیرگذار در تمرکز یک کسب کار به روی منابع و فعالیت های خود است. تحقیقات بازار موجب رونق کسب و کار و رشد روند بازار می شوند.

یکی از وظایف اصلی و مهم تحقیقات بازاریابی درک نگرش ها، رفتار مصرف کننده و عادات خرید مصرف کنندگان یا اصطلاحاً فراهم آوردن بینش بازاریابی است.

تحقیقات بازار، فرآیند بررسی محصول یا خدمات جدید از طریق تحقیق و آنالیز کردن مشتریان است. این تحقیق به شرکت ها و تولیدکنندگان این اجازه را می دهد تا بازار هدف خود را پیدا کرده و نظرات، علایق و دیگر ورودی های مربوطه از سوی مشتریان را در مورد محصولات خود بدست آورند.
هدف از هر کسب و کاری، سودآوری و رسیدن به مشتری بالفعل است. بدیهی است که بدون انجام تحقیقات بازار نمی توان درک صحیحی از مشتری و نیاز بازار داشت. داده هایی در زمینه میزان تقاضا در یک بازار و کم و کیف آن و همچنین ارزیابی میزان فروش مهم ترین مواردی است که تحقیقات بازار به دنبال انجام آن است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین