« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
آوای رودکوف گزارش می کند:
نَذْر آن است که انسان ملتزم شود کار خیری را برای خدا به جا آورد یا کاری را که نکردن آن بهتر است، برای خدا ترک کند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ نَذْر آن است که انسان ملتزم شود کار خیری را برای خدا به جا آورد یا کاری را که نکردن آن بهتر است، برای خدا ترک کند. عمل به نذر در صورت وجود تمام شرایط آن واجب است، بنابراین، شخص با نذر كردن خود را ملزم و متعهد به كاری می‌كند كه در اصل تكلیف و الزامی در برابر آن نداشته است؛ ولی همین كه نذر كرد بر او لازم می‌شود براساس تعهد و الزام، عمل كند و التزام خویش را به شكل وفای به مفاد نذر نشان دهد.

نذر، از سنت هاى نيكوى اسلامى است. در نذر، شخص نذركننده با اعتقاد مذهبى، با خداوند پيمان مى بندد كه چنانچه حاجتش روا شود يا بيمارى اش شفا يابد و يا براى شكر به درگاه خدا و امورى ديگر از اين قبيل، مقدارى معين از مال خود را در راه رضاى او براى مسكينان، يتيمان، اسيران و ديگر امور خيريه خرج كند يا عمل راجح و مطلوبى را انجام دهد و يا از عمل ناپسندى دست بردارد.

نذر درحقيقت پيمانی است با خداوند

حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: نذر درحقيقت پيمانی است با خداوند تا درنتيجه انجام عمل نيكی كه آدمی بر خويش واجب می نمايد، حق تعالی حاجت او را برآورد.

وی، افزود: مردم برای دستيابی به اهداف گوناگونی نذر می كردند و انگيزه های چندی، آنان را به اين عمل می كشاند.

وی، بااستناد به آیه 270 سوره بقره(وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ ۗ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ) در این آیه می خوانیم: هر چه را انفاق يا نذر كرده‌ايد، خدا به آن آگاه است و ستمكاران را هيچ يارى و مددكارى نيست.

حجت السلام اکرمی، ادامه داد: نذر در اموری مجاز است كه از نظر شرعی راجح باشد؛ مثلاً نمازشب كه مستحب است، شخص مي تواند با نذر، آن را بر خود واجب كند يا ضيافت نيكان و نيكوكاران كه استحباب شرعی دارد، با نذر واجب می کرد، همچنين می توان برای سلامتی، قبولی در درس و به خير گذشتن حادثه نيز نذر كرد.

وی، بااشاره به فرمایش رسول اکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: نذر چيزى را پس و پيش نمى كند، بلكه در حقيقت به واسطه نذر چيزى از انسان بخيل بيرون كشيده مى شود.

حجت‌الاسلام اکرمی، نذر را نوعی عبادت دانست و تاکیدکرد: نذر را می توان نوعی عبادت، دعا و درخواست از خداوند دانست كه اتفاقا دارای تأثير فراوان است و با هدف قرب الهی انجام می شود.

نذر از ابزارهای توسل جويی بشر به خداوند است.

حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه صوفیان، در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: نذر از ابزارهای توسل جويی بشر به خداوند و بهره مندی از نصرت و ياری الهی است.

وی، افزود: نذر را باید در جايگاهی چنين برتر ديد و به آن به ديده يک رفتار نيک و سيره و سنت پيامبری نگريست و عمل كرد.

وی، بااستناد به آیه 29سوره حج(ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ)بیان کرد: در این آیه می خوانیم: سپس باید آلودگی های خود را که در مدت مُحرم بودن و قربانی کردن و سر تراشیدن بر بدن هایشان قرار گرفته برطرف کنند و نذرهایشان را وفا نمایند و بر گرد خانه کهن طواف کنند.

امام جمعه صوفیان، ضمن بازگو نمودن وفای به نذر در منظر قرآن یادآور شد: ازنظر قرآن، وفای به نذر آن چنان مهم است كه خداوند از كسانی كه براي امر كوچكی هم نذر كرده اند می خواهد تا در همان امر كوچک وفای به نذر داشته باشند.

وی، بااشاره به فرموده حضرت محمد(ص) افزود: ایشان می فرمایند: نذر چيزى از قضا و قدر را بر نمى گرداند، بلكه درحقيقت به وسيله نذر چيزى از شخص بخيل بيرون كشيده می شود.

حجت‌الاسلام مرسلی، از آثار نذر گفت و تاکیدکرد: وفای به نذر آثار بزرگی دارد كه از جمله می توان به ياری خداوند، ورود به بهشت، مصونيت از سختی های قيامت، شادمانی و سرور در قيامت و ستايش خداوندی اشاره كرد.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: