« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
آوای رودکوف در گفتگو با دوتن از ائمه جمعه کشور بررسی کرد:
استغاثه معنای کمک خواستن از کسی است که توانایی انجام کاری را دارد
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛  توسل و استغاثه کردن به معصومان و آنان را برای برآورده شدن حاجت های دنیایی و شفاعت، وسیله درگاه خداوند قرار دادن، تنها به منظور ارتباط و پیوند با این بندگان صالح و پاک الهی است.

راه نجات از دام های شیطان و همچنین دستیابی به حاجت های خود در دنیا و بهره مندی از شفاعت معصومان(ع) در جهان بازپسین، پیوندی تنگاتنگ و از سر عشق و محبت با آنان را می طلبد. پیوندی که در توسل به آنان، نمود و جلوه دارد؛ زیرا چنان که پیش از این گفتیم؛ خاندان پیامبر، بندگان مقرب خداوندند و واسطه فیض از سوی او هستند، پس شفاعت آنان نزد پروردگار پذیرفته شده است. از این رو، برای بهره مندی از فیض این خاندان، توسل به آنان ضروری است. در اینجا شبهه ای وجود دارد که گاهی از سوی برخی افراد همسو با اندیشه «وهابیان» مطرح می شود. اشکال آنان این است که چرا ما حاجت های خود را بدون واسطه از خداوند نمی خواهیم. در کل، توسل و استغاثه بهغیر خداوند، شرک و با توحید در تعارض است.

حقیقت استغاثه شرط بندگی است

حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان در گفت‌‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: حقیقت استغاثه که شرط بندگی است، استمداد از خداست، زیرا یگانه تأثیرگذار در عالم اوست و اگر از غیر وی یا اولیای الهی کاری ساخته است، به اذن او و به این جهت است که آنان مجاری فیض وی هستند.

وی، افزود: استغاثه به ‌معنای دادخواهی و یاری‌طلبیدن در حالت سختی و شدت است.

ایشان، بااستنااد به آیه 214 سوره بقره(أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ) بیان کرد: دراین آیه می خوانیم: مى‌پنداريد كه به بهشت خواهيد رفت؟ و هنوز آنچه بر سر پيشينيان شما آمده، بر سر شما نيامده؟ به ايشان سختى و رنج رسيد و متزلزل شدند، تا آنجا كه پيامبر و مؤمنانى كه با او بودند، گفتند: پس يارى خدا كى خواهد رسيد؟ بدان كه يارى خدا نزديک است.

امام جمعه ملکان، ضمن بازگو نمودن فرق استغاثه با دعا یادآورشد: فرق استغاثه آن با دعا این است که دعا، هر نوع خواندنی را شامل می‌شود اما استغاثه خواندن همراه با فریاد و یاری جستن است.

وی، بااشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: یگانه حقیقتی که بدان‌استغاثه می‌شود، خداوند است.

حجت‌الاسلام زمانی، از نمونه آشکار استغاثه گفت و تاکید کرد: نمونه آشکار استغاثه هنگامی است که انسان به بیماری سختی مبتلا می‌شود یا در امواج توفان دریا گرفتار می‌آید و دست خود را از همه جا کوتاه می‌بیند و به اقتضای فطرت توحیدی، این حقیقت را درمی‌یابد که در عالم، قدرتی هست که بتواند وی را در هر شرایطی که باشد نجات دهد و در‌ این‌ حالت، انسان با تضرّع و زاری، فقط به خدا استغاثه می‌کند.

استغاثه معنای کمک خواستن از کسی است که توانایی انجام کاری را دارد

حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: استغاثه معنای کمک خواستن از کسی است که توانایی انجام کاری را دارد، بنابراین، استغاثه هم می تواند قسمی از اقسام توسل محسوب شود؛ یعنی فردی از فرد دیگری برای رفع حوائجش درخواست کمک می کند.

وی، از توکل بر خداوند و اعتماد کردن به او گفت و افزود: توکل بر خداوند یعنی اعتماد کردن به او و واگذار کردن کار به او و تسلیم اراده او بودن و استقلال ندادن به اسباب و توجه کامل به مُسَبِّب الأَسباب یعنی خداوند متعال، یعنی در عین استفاده از اسباب (درمان) توجه داشته باشیم که اسباب از خود چیزی ندارند و در تأثیر مستقل نیستند، بلکه تکیه گاه آن‌ها نیز خداوند متعال است.
وی با استناد به آیه 63 سوره انعام(قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً لَئِنْ أَنْجَانَا مِنْ هَٰذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: بگو: چه كسى شما را از وحشتهاى خشكى و دريا مى‌رهاند؟ او را به زارى و در نهان مى‌خوانيد كه اگر از اين مهلكه ما را برهاند، ما نيز از سپاسگزاران خواهيم بود.

حجت‌الاسلام غفاری ادامه داد: یکی از زیارت های مشهور که همواره بسیاری از مومنان و مشتاقان و منتظران ظهور دولت حضرت بقیة الله (ارواحنا فداه) آن را می خوانند و شعار خود قرار داده اند و در مناسبتها و فرصتهای معین، گاه و بیگاه با خواندن آن با امام زمانشان ارتباط روحی برقرار می کنند و با حضرتش تجدید عهد و پیمان می نمایند و مجالس پرشور روحانی به عنوان قرائت آن تشکیل می دهند، «زیارت استغاثه» است.

امام جمعه شهر بخشایش، یادآور شد: چون یکی از احساسات اصیل و حقیقی بشر توجه به دعا و ارتباط روحی با عالم غیب و توجه به امام زمان است، بنابراین هنگام اضطرار و ناامیدی با جان و دل به سوی ولیّ خدا روی می آورند و از او یاری می طلبند. چرا که تنها راه رسیدن به کمال انسانی که خدای مهربان در وجود انسان به ودیعت گذاشته همانا شناخت امام هر زمان و ارتباط با آن وجود نازنین است، و همه کلیدهای بسته جهان هستی به دست توانای حجّت خدا و امام زمان باز می شود.

وی بااشاره به فرموده امام رضا(ع) افزود: ایشان می فرمایند: درد و بیمارى‏‌ها را چیزى جز دعا و صدقه از بین نمى ‏برد.

حجت‌الاسلام غفاری، استغاثه از امام زمان(عج) را از وظایف شیعیان دانست و تاکید کرد: از وظایف شیعیان نسبت به امام زمان(عج) استمداد و استعانت و استغاثه به آن جناب در هنگام شداید و اهوال و بلایا و امراض است.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: