« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۸
اگر شاخصه‌های کشوری را در نظر بگیریم و تعریف جامعی از نخبگی داشته باشیم تنها نخبه استان ما دکتر سید علی ملک‌حسینی پزشک معروف کشوری است

 

آوای دنا: علی مرادی عصر امروز در نشست تعدادی از نخبگان و مسئولان بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد با استاندار کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: جامعه‌ای رو به شکوفایی می‌رود که نخبگان در آن بتوانند فرصت شکوفایی داشته باشند.

وی در ادامه به تاریخچه ایجاد بنیاد نخبگان در کشور اشاره کرد و گفت: بنیاد نخبگان از سال 85 در کشور راه‌اندازی شد که سال تأسیس آن در کهگیلویه و بویراحمد 90 بود.

رئیس بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد، نخبگان را در حیطه اساتید سطح اول کشوری معرفی کرد و گفت: اگر شاخصه‌های کشوری را در نظر بگیریم و تعریف جامعی از نخبگی داشته باشیم تنها نخبه استان ما دکتر سید علی ملک‌حسینی پزشک معروف کشوری است.

وی ادامه داد: اقشار دیگر جز استعدادهای برتر به حساب می‌آیند که برگزیدگان کنکور، فارغ‌التحصیلان برگزیده دانشگاه‌ها و مخترعین جز این دسته به شمار می‌روند.

وی از وجود تعداد 13 هزار نخبه و استعداد برتر شناسایی شده در کشور خبر داد و گفت: در استان ما نیز استعدادهای برتر و مخترعینی وجود دارند که لازم است حمایت بیشتری از آن‌ها داشته باشیم.

مرادی نخبگان استان را آماده هرگونه کمک برای توسعه استان دانست و گفت: نوآوران ما توانسته‌اند در سال‌های اخیر حرکت‌های خوبی از خود نشان دهند و در سطح جشنواره‌های ملی در سطح کشور درخشش داشته باشند.

 دکتر سیدعلی ملک‌حسینی نوه آیت‌الله سید صدرالدین ملک حسینی(آصدرا) در سال 1328 هجری خورشیدی در روستای چشمه چنار شهرستان بویراحمد در خانواده مذهبی و روحانی دیده به عالم هستی گشود.

وی در روستای گوشه امامزاده قاسم و در جوار حرم جدش دوران نوجوانی خود را سپری و در روستای مادوان در چند کیلومتری شهر یاسوج دوران دبستان خود را گذراند پدر و اجدادش از علمای بزرگ منطقه و فعالان انقلابی بودند به گونه‌ای که قریب به 400 سال مرجعیت دینی مردم را به عهده داشتند.

وی پس از طی دوره متوسطه در شیراز به دانشسرای عشایری راه یافت و سپس به یاسوج بازگشت و به مدت دو سال در روستای مزدک به حرفه معلمی اشتغال داشت در سال 1350 جهت انجام خدمت سربازی و به منظور ادامه تحصیل به سپاه دانش پیوست و برای گذراندن دوره دو ساله سپاه دانش به دورترین نقاط مسجد‌سلیمان عازم شد.

ملک‌حسینی به دلیل علاقه وافر به تحصیل دروس مختلف و تحقیق پرداخت سپس در آزمون کنکور شرکت و به رشته دامپزشکی دانشگاه تهران راه یافت این دوران مصادف شد با مرگ نابهنگام مادرش که بر اثر بیماری کبد دار فانی را وداع گفت.

وی که از شوق خدمت به هموطنان لبریز بود در همان سال مجددا در آزمون کنکور شرکت و در سال 1353 هجری شمسی در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد.

 این دانشمند در رشته طب دوران پزشکی عمومی خود را با رتبه ممتاز گذراند و پس از اتمام دوره پزشکی دوره طرح خود را به مدت یکسال در شهر یاسوج گذراند و پس از شرکت در آزمون دستیاری دانشگاه شیراز موفق به اخذ تخصص جراحی عمومی با رتبه ممتاز گردید استاد در دوران دفاع مقدس به عنوان دستیار همراه تیم جراحی عازم جبهه شد و این امر موجب آشنایی او با دکتر ایرج فاضل از اساتید به نام آن زمان گردید و با پیشنهاد دکتر فاضل به تحصیل در رشته جراحی عروق و پیوند اعضاء پرداخت.

وی دوره فوق تخصصی جراحی عروق و پیوند کلیه را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گذراند و در همان سال به عنوان استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تدریس مشغول شد در سال 69 جهت طی دوره فوق تخصصی پیوند کبد راهی آمریکا شد و پس از بازگشت به ایران تیم پیوند کبد را در بیمارستان نمازی شیراز تشکیل داد در اردیبهشت ماه 72 نخستین پیوند کبد در ایران و خاورمیانه را به انجام رساند و لقب پدر پیوند کبد در ایران را از آن خود کرد.

در سال 72 دوره تکمیلی پیوند کبد را در ایران و بسیاری از کشورها از جمله انگلستان سپری و در دومین دوره چهره‌های ماندگار به عنوان چهره ماندگار در عرصه جراحی عروق و پیوند اعضای حیاتی شناخته شد در راستای خدمات علمی اولین پیوند کبد از انسان زنده به انسان زنده و اولین پیوند کبد به دو نفر از آثار او به شمار می‌رود وی به همراه همکاران پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیمارستان خیریه ابن سینا را پایه‌ریزی کرد

برخی از مسئولیت‌های دکتر ملک‌حسینی عبارتند از:

ریاست بیمارستان شهید فقیهی (سعدی) شیراز

معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز

عضو هیئت ممتحنه بورد دانشنامه تخصصی جراحی کشور

عضو هیئت امناء دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

عضو هیات امناء دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران

عضو انجمن پیوند اعضاء ایران

عضو انجمن پیوند اعضاء خاور میانه

عضو انجمن پیوند اعضاء اروپا

رئیس انتخابی پیوند اعضاء خاورمیانه برای چهار سال

و بالاخره عضو هیئت امناء پژوهشی مخترعین و مکتشفین دفتر نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران که از مسئولیت‌های این نخبه کهگیلویه و بویراحمدی به شمار می‌رود.

منبع/فارس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: