« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
آوای رودکوف گزارش می کند:
روش کوددهی از طریق آبیاری بهترین روش کوددهی بوده و در آن راندمان مصرف آبیاری بخصوص در آبیاری قطره ای افزایش می یابد.
پایگاه خبری آوای رودکوف:کودآبیاری روشی است که در آن کود مورد نیاز گیاه از طریق آب آبیاری در اختیار آن قرار می‌گیرد. در این روش کود مورد نیاز در مقادیر کافی و در زمان مطلوب برای گیاه تأمین می‌شود. در حالیکه در روش‌های معمول کود پاشی، عناصر غذایی مورد نیاز گیاه در فواصل زمانی زیاد (اغلب در سه مرحله) به گیاه داده می‌شود و این عمل باعث می‌شود تا گیاه غذای کافی در بین فواصل زمانی کود‌پاشی در اختیار نداشته باشد و از طرف دیگر گیاهان در طول دوره رشد خود به مقادیر مختلفی از مواد غذایی نیاز دارند، بنابراین با روش کود‌آبیاری می‌توان عناصر غذایی مورد نیاز گیاه را به مقدار مناسب و در هر زمانی که گیاه نیاز دارد تأمین کرد.


با اجرای کودآبیاری توزیع آب یکنواخت است
عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: با اجرای کودآبیاری توزیع آب یکنواخت بوده و به اندازه نیاز گیاه آب به خاک داده می‌شود و درنهایت شست و شوی عناصر غذایی ‌بخصوص نیترات در خاک کمتر است و این مسئله از نقطه نظر آلودگی آب‌های زیرزمینی و اثرات زیست محیطی حایز اهمیت است.

ابوالفضل ناصری در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: کودآبیاری عبارت است از مصرف کودهای شیمیایی همراه با آب آبیاری.

وی از یکنواخت بودن توزیع آب در کودآبیاری گفت و اظهار کرد: در این روش محلول کودی (کود محلول)، در داخل آب آبیاری تزریق و در سطح مزرعه پخش می‌شود.

ناصری ضمن بازگو نمودن شرط اصلی در کودآبیاری ادامه داد: کود آبیاری زمانی بهترین نتیجه را خواهد داشت که از طریق انتخاب سیستم آبیاری، توزیع یکنواخت آب را در مزرعه یا باغ داشته باشد و این شرط اصلی در بحث کودآبیاری است.

وی افزود: اگر توزیع آب در مزرعه بطور یکنواخت نباشد ممکن است بخش‌‌هایی از مزرعه از کود کمتری برخوردار و در نتیجه با کمبود عناصر غذایی مواجه شوند و بخش‌های دیگر کود بیشتری دریافت کنند و مشکل سوختگی و غلظت زیاد عناصر غذایی مطرح شود.

محقق صاحب نظر و فعال در حوزه آبیاری یادآور شد: با در نظر گرفتن امکان به کارگیری کود و سم همراه با آب آبیاری و کاهش مصرف آنها، کاهش آلودگی آب های زیرزمینی را از مزایای کاهش مصرف کود و سم عنوان نموده اند.

وی بازده کود مصرفی را با کود آییاری بیشتر دانست و افزود: در این روش بازده کود مصرفی بیشتر است و در مجموع مصرف کود کاهش پیدا می‌کند و هزینه کمتری صرف خرید کود می‌شود.
ناصری با اشاره به مهمترین هدف در اجرای کودآبیاری تاکید کرد: به نظر می¬رسد کودآبیاری بیشتر با هدف افزایش کارآیی استفاده از کود صورت می گیرد.

رشد گیاهان با اجرای کودآبیاری بهتر و منظم‌تر صورت می‌گیرد
عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهار کرد: رشد گیاهان با اجرای کودآبیاری بهتر و منظم‌تر صورت می‌گیرد، زیرا تمام مزرعه به طور یکنواخت توأم با هم کود و آب دریافت کرده‌اند.

رضا عادل‌زاده افزود: مهم ترین کودهای بعد از کشت برای کشت‌های گلخانه‌ای کودهای مایع یا قابل حل در آب هستند که در کودآبیاری مورد استفاده قرار می گیرند.

وی کودآبیاری را بهترین روش کوددهی دانست و اظهار کرد: روش کوددهی از طریق آبیاری بهترین روش کوددهی بوده و در آن راندمان مصرف آبیاری بخصوص در آبیاری قطره ای افزایش می یابد.

عادل‌زاده ادامه داد: حلالیت نوع کود مصرفی در کودآبیاری باید به گونه‌ای باشد که در قطره چکان‌ها رسوب نکند.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی یادآور شد: مصرف کودها همراه با آب آبیاری در گلخانه ها ضمن افزایش کارآیی مصرف کودها راهکاری برای کاهش هزینه های تولید است.

وی ضمن بیان ویژگی این روش آبیاری برای درختان میوه افزود: با اجرای کودآبیاری برای درختان میوه، عناصر محلول به طور یکنواخت در اطراف ریشه قرار می گیرد.

عادل‌زاده تاکید کرد: كودآبياری ضرورت و ماهيت آبياری قطره‌ای است و اين روش براي استفاده از توان كامل مواد غذايی مصرفی بسيار مؤثر است.

بر اساس این گزارش، افزایش راندمان مصرف آب، کاهش هزینه کوددهی، کاهش تلفات کود، کوددهی مداوم و به موقع، اصلاح بسیار آسان آب و خاک و امکانپذیر نبودن گیاه‌سوزی را باید از امتیازات کودآبیاری قلمداد نماییم.

گزارش از :مهندس امیر مسعود طایفه سلطانخانی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: