« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۹
بايد سعي كنيم در رفتار روزمره‌مان تجديدنظر كنيم، تحت تأثير جو رواني قرار نگيريم، مصرف خود را اصلاح نماييم، از مصرف زياد و غيراصولي دوري كنيم و اين را به نسل‌هاي آينده منتقل كنيم.

اوای دنا-اسدا... رباني مهر :فرهنگ در همه مسائل زندگي جامعه تأثير دارد؛ از راه رفتن در پياده‌روي خيابان‌ها تا غذا خوردن و حتي كار كردن و ... . يكي از مشكلات اصلي كشورهابالاخص كشورهاي درحال توسعه ، همين فرهنگ است كه متأسفانه در بعضي كشورها چندان جدي گرفته نمي‌شود و براي اين موضوع به چند مورد اشاره مي‌كنيم.

در كشورهايي مانند ژاپن كه به همراه آمريكا دو ابرقدرت اقتصادي دنيا به شمار مي‌آيند به هنگام بالا رفتن قيمت يك كالا مردم اين كشور از خريدن آن خودداري مي‌كنند تا زماني كه قيمت پايين آيد و يا حتي عليرغم اينكه چندان به آموزه‌هاي اسلامي هم پايبند نيستند از انبار كردن كالاهاي مورد نياز مردم خودداري مي‌كنند و در صورت بروز چنين مسأله‌اي جريمه سنگيني در انتظار آنهاست، اما متأسفانه در كشور ما حتي با يك شايعه در مورد بالا رفتن قيمت كالايي، تقاضا براي آن كالا آن چنان زياد مي‌شود كه بعضي وقت‌ها عرضه چندين برابر آن جوابگوي تقاضاي مصرف كنندگان نيست و همين عامل رواني مشكلات اساسي در بازار ايجاد كرده تا جايي كه امروز اقتصاد ما به اين علت دچار مشكلات اساسي شده است.

در ماه‌هاي اخير كمبود مرغ، برنج، چاي، روغن، شكر و ... بارها در جامعه مطرح شده است و در ابتداي سال شاهد صف كشيدن مردم براي مرغ بوديم و در هفته‌هاي اخير شاهد صف كشيدن مردم براي برنج هندي بوديم كه اتفاقاً اين برنج مضرات بسيار زيادي براي سلامتي مردم نيز دارد، اما نكته قابل توجه اينكه متأسفانه عليرغم وجود برنج در فروشگاه‌هاي اصلي شهر شايعه و وجود جو رواني در بازار باعث شده كه تقاضا براي خريد اين كالا افزايش چشمگيري پيدا كند.

به گفته يك مقام مسؤول در همدان مصرف 50 تني گوشت مرغ در شرايط عادي به علت بعضي شايعات سبب شده كه با 70 تن عرضه مرغ باز هم تقاضا براي آن وجود داشته و اين باعث بالا رفتن مصرف، بالا رفتن قيمت و عدم ثبات در بازار شود.

متأسفانه هنوز فرهنگ صحيح مصرف در كشور ما نهادينه نشده است. دستگاه‌هاي فرهنگي ما كه وظيفه فرهنگ سازي دارند به جلسات بدون بازده و بي‌نتيجه مشغول شده و در جهت فرهنگ سازي كار خاصي انجام ندادند و اين يك ضعف بزرگ است كه بايد مورد توجه قرار گيرد و اينكه نبايد نسبت به فرهنگ مصرف در جامعه بي‌تفاوت باشيم.

آنچه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه بايد سعي كنيم در رفتار روزمره‌مان تجديدنظر كنيم، تحت تأثير جو رواني قرار نگيريم، مصرف خود را اصلاح نماييم، از مصرف زياد و غيراصولي دوري كنيم و اين را به نسل‌هاي آينده منتقل كنيم. متأسفانه از همين فرهنگ غلط مصرف است كه ايراني‌ها در نمك، روغن نباتي، سرخ كردني‌ها و ... برابر كشورهاي 250 ميليوني مصرف دارند اين در حالي است كه مصرف اين نوع غذاها براي سلامتي مضر است.

به اميد اينكه همه خانواده‌ها بدون توجه به بعضي شايعات و جو رواني در بازار در اصلاح فرهنگ مصرف در جامعه تلاش كنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: