« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۹۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
صادق زیباکلام نسبت به ناکامی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی و روی کار آمدن «یک احمدی‌نژاد دیگر» هشدار داد. وی دلیل این امر را ناکامی اقتصادی دولت روحانی عنوان کرده است

 به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه امروز خود نوشت:زیباکلام: روحانی با این کارنامه انتخابات 96 را واگذار می‌کند

صادق زیباکلام نسبت به ناکامی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری بعدی و روی کار آمدن «یک احمدی‌نژاد دیگر» هشدار داد. وی دلیل این امر را ناکامی اقتصادی دولت روحانی عنوان کرده است.زیباکلام ضمن یادداشتی که از سوی روزنامه شرق و تحت عنوان «احتمال بازگشت یک احمدی‌نژاد دیگر» منتشر شده، نمره روحانی در حوزه سیاسی را نمره قبولی توصیف می‌کند اما می‌افزاید: پاشنه آشیل روحانی اقتصاد است. وضع اقتصادی آن گونه که باید مناسب نیست. اینکه چه میزان از این وضعیت ناشی از مدیریت دولت روحانی بوده بحث‌کردنی است؛ اما به هر حال وضع نامطلوب اقتصادی و تداوم آن باعث می‌شود احتمال برخاستن یک جریان پوپولیستی در طیف راست علیه روحانی جدی باشد.وی ادامه می‌دهد: بیکاری به بالای هفت میلیون رسیده. در کمتر خانواده‌ای را می‌توان گشود که در آن دست کم یک فارغ‌التحصیل بیکار نباشد. مشکل فقط بیکاری نیست. آنچه وضعیت را وخیم‌تر می‌کند آن است که هیچ روزنه‌ای در انتهای تونل بیکاری به چشم نمی‌خورد. دولت یازدهم سال 94 را با شش میلیون بیکار آغاز کرد و در پایان این سال رقم بیکاری بعضاً بالای شش میلیون رفته بود و چشم‌انداز چندانی هم برای سال 95 به چشم نمی‌خورد. بگذارید این گونه بگویم؛ هیچ دلیل موجه یا واقع‌بینانه‌ای وجود ندارد که امیدوار باشیم یک درصد قابل توجهی از این هفت میلیون در سال 95 برای‌شان کار پیدا خواهد شد.زیباکلام خاطرنشان کرد: رکود، معضل بعدی یا در حقیقت مادر همه مشکلات اقتصادی‌مان است. مانند بیکاری،‌ نمره دولت روحانی در به چالش کشیدن رکود خیلی درخشان نبوده و واقع‌بینانه گفته باشم، او در درس «خروج کشور از رکود» نمره بالایی نگرفته است. برای نشان دادن رکود نیازی به این نیست که انسان کارشناس اقتصادی باشد. بسیاری از صنایع کشور انبارهایشان پر از محصولات و تولیدات‌شان است و هیچ روزنه‌ای هم برای فروش‌شان وجود ندارد؛ زیرا خیلی از صنایع به جای سه شیفت، دو شیفت یا حتی یک شیفته دارند کار می‌کنند؛ چون خریداری برای تولیدات‌شان وجود ندارد. در واقع آمار بالای بیکاری دلیل دیگری مبنی بر وجود رکود است. بزرگ‌ترین صنعت کشور، ساختمان است و کیست که نداند ساختمان یا مسکن در یک رکود بی‌سابقه به سر می‌برد. اگر همچنان مقامات دولتی درصدد انکار رکود یا کم‌اهمیت جلوه ‌دادن آن باشند، می‌توان همچنان دلیل دیگری ارائه داد.زیباکلام پس از برشمردن برخی مشکلات و ناکامی‌های مشابه می‌نویسد: می‌ماند اینکه آقای روحانی چه آلترناتیوی برای خروج از این وضعیت دارد.

فضای سایبری قدرتی بیش از فناوری هسته‌ای در اختیار ایران گذاشته است
یک روزنامه صهیونیستی ضمن هشدار به قدرت سایبری ایران نوشت: فضای سایبری قدرتی برای تهاجم ایران گذاشته که فناوری هسته‌ای در اختیار این کشور نگذاشت.روزنامه اسرائیل نیوز می‌نویسد: ایران در یک سال گذشته در مقایسه با پیشتر، حملات سایبری خود را افزایش داده است.گزارش مشترک شرکت نورث و مؤسسه آمریکن اینترپرایز حاکی از آن است که ایران در یک سال گذشته حملات سایبری خود را افزایش داده است. براساس این گزارش، این حملات بیشتر جنبه جاسوسی داشتند ولی برخی هم اهداف مخربی داشتند. روزنامه صهیونیستی تصریح کرد: فضای سایبری فضایی در اختیار ایران گذاشته که فن‌آوری هسته‌ای نگذاشته است. مقام‌های ایران از جمله رهبر این کشور نیز بارها اعلام کرده‌اند که ایران باید در این حوزه خود را بیش از پیش قوی کند.به نوشته این روزنامه سال گذشته شرکت آمریکایی سایلنز که آن هم در امنیت سایبری فعال است در گزارشی گفت هکرهایی از ایران به سامانه‌های آنلاین زیرساخت در آمریکا رخنه کرده‌اند.یادآور می‌شود آمریکا و اسرائیل با طراحی بدافزارها و ویروس‌هایی نظیر استاکس‌نت سعی کردند علیه برنامه هسته‌ای ایران خرابکاری کنند و آن را از کار بیندازند.

حتی مخالفان هم به سلیمانی با دیده احترام می‌نگرند
قاسم سلیمانی نه تنها مورد ستایش حامیان نظام جمهوری اسلامی است بلکه در میان مخالفان نیز مورد احترام قرار دارد.وبسایت المانیتور در یادداشتی با اشاره به اینکه عکس‌های زیادی از قاسم سلیمانی در خطوط مقدم جنگ در عراق و سوریه منتشر شد و وصف شجاعت‌های آن به کرات ذکر گردید، سردار سلیمانی تبدیل به چهره‌ای قابل احترام شد، از قول یک جوان 30 ساله ایرانی می‌نویسد: «من لزوم تغییر در ایران را درک می‌کنم. اما دوست ندارم نسل ما به دست جنبش‌های اپوزیسیون بیفتد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران به سوریه‌ای دیگر تبدیل شود و تنها نیرویی که می‌تواند از ما حفاظت کند، سپاه پاسداران است.»المانیتور می‌افزاید: رشد سریع گروه داعش در خاورمیانه در 2014 و 2015 که دشمن ایران و شیعیان است، هشدارهای جدی را در ایران به وجود آورده است. اطلاعیه‌هایی که سال گذشته مبنی بر شناسایی و خنثی کردن چندین عملیات بمب‌گذاری در کشور منتشر شد، جامعه را بیش از پیش به این موضوع حساس کرد. سردار سلیمانی در حال حاضر به عنوان مدافع ملت ایران و شاه کلید مبارزه با داعش در جبهه زمینی معرفی می‌شود. بدین ترتیب وی نه تنها مورد ستایش حامیان نظام در ایران است، بلکه در میان مخالفان نظام نیز تبدیل به فردی قابل احترام شده است.در پایان این تحلیل آمده است: مبارزه با داعش به دست‌اندرکاران امور فرهنگی این فرصت را داده است که سپاه پاسداران را نه صرفاً به عنوان نیروی مدافع انقلاب بلکه به عنوان نیروی مدافع ملت ایران معرفی کنند. در ژوئن 2015 و در مراسم تشییع 175 شهید غواصی که در جنگ ایران و عراق به شهادت رسیده بودند، بسیاری از جوانانی که عموماً در مراسمی از این دست شرکت نمی‌کنند، حضور داشتند.

بانک مرکزی برای جلوگیری از بلوکه اموال ایران چاره‌اندیشی کند
دارایی‌های خارجی کشور برای جلوگیری از بلوکه شدن باید مدیریت شود.وبسایت الف در این باره، نوشت: پس از اجرایی شدن برجام یکی از مسائلی که مورد مناقشه و بحث قرار گرفته میزان ذخایر ارزی ایران است که با اجرایی شدن برجام آزاد شده است. برخی منابع میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران را تا 150 میلیارد دلار عنوان کرده و برخی منابع این دارایی‌ها را تا 29 میلیارد دلار پایین آورده‌اند؛ اما فارغ از اینکه میزان این منابع چقدر است و یا اینکه به کدامیک از نهادهای داخلی تعلق دارد (دولت، صندوق توسعه و یا بانک مرکزی) باید توجه داشت که این منابع ارزی حاصل سال‌ها صادرات نفت و ذخیره دلاری در خارج از کشور است؛ بنابراین لازم است به‌گونه‌ای نگهداری شوند که امکان بلوکه کردن دوباره آنها وجود نداشته باشد.دارایی‌های خارجی در واقع به عنوان ذخیره احتیاطی در نظر گرفته می‌شوند و باید در شرایطی نگهداری شوند که علاوه بر امکان دسترسی آسان و سریع، ارزش‌ آنها نیز در گذر زمان حفظ شود. به عنوان نمونه ذخایر ارزی می‌تواند در زمان بروز بحران و امکان تغییر ناگهانی ارزش پول یک کشور، مورد استفاده قرار بگیرد تا شرایط برای مدیریت بحران فراهم شود؛ اما مسئله اینجاست که لازمه این اقدام در دسترس بودن منابع خارجی است.برخی از دولتمردان آمریکایی و دیگر کشورهای متخاصم، همچنان از لزوم تحریم بیشتر ایران سخن به میان می‌آورند که نشان از مورد اعتماد نبودن کشورهای غربی در عمل به تعهدات خود دارد. از این رو لازم است تدابیری اندیشیده شود تا منابع ارزی ایران به گونه‌ای نگهداری شوند تا در گذر زمان ارزش آنها کاهش نیابد و مهم‌تر از آن امکان بلوکه کردن مجدد آن توسط کشورهای غربی فراهم نباشد.چنانچه ایران دارایی‌های خود را در حساب‌های دلاری یا یورویی و نزد بانک‌های آمریکایی و یا اروپایی نگهداری کند، در واقع این دارایی‌ها در خارج از کشور هستند و در عمل برای استفاده از آنها به اجازه بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا نیاز است. همچنین هر زمان که این کشورها صلاح بدانند می‌توانند دوباره دارایی‌های خارجی ایران را بلوکه نمایند.اما چنانچه ایران با پیش‌دستی منابع ارزی خود را از حساب‌های خارجی خارج کند و به روش‌های دیگر مانند خرید طلا و حتی دیگر فلزات گرانبها و یا خریداری ارزهای معتبر بین‌المللی به شکل اسکناس و ذخیره آنها در داخل کشور، از آن نگهداری کند امکان بلوکه کردن آن از بین می‌رود و به طور کامل در اختیار ایران قرار خواهند گرفت، بنابراین لازم است مسئولین بانک مرکزی هر چه سریع‌تر نسبت به انتقال منابع ارزی ایران از حساب‌های کشورهای متخاصم و تبدیل آنها به دارایی‌های قابل اعتماد و در دسترس اقدام نمایند.

فایننشال‌تایمز: با وجود توافق موانع بانکی علیه ایران همچنان برقرار است
با وجود گشایش‌های دیپلماتیک پس از توافق‌، همچنان موانع همکاری تجاری با ایران برقرار است.روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: با وجود برخی گشایش‌ها چندان هم نمی‌توان خوش‌بین بود. چالش‌های دیپلماتیک بر سر راه گشایش همچنان باقی است. سوریه یکی از این چالش‌هاست. چالش دیگر محدودیت‌های بانکی است. بانک‌های انگلیسی؛ غایبان بزرگ سفر هیئت بزرگ تجاری انگلیس بودند که سال گذشته وارد ایران شدند. این سفر سال گذشته میلادی به دعوت اتاق بازرگانی انگلیس - ایران ترتیب داده شده بود اما هیچ عضوی از بانکهای انگلیسی در آن حضور نداشتند.این روزنامه می‌افزاید: تجربه تلخ یکی از بزرگ‌ترین بانکهای انگلیسی از کار کردن با ایران در دوران تحریمها، این بانکها را از ورود به هرگونه معامله تجاری با ایران گریزان کرده است. بانک «استاندارد چارترد» در سال 2012 به جرم نقض تحریمهای ایران و انتقال میلیاردها دلار پول مشتریان ایرانی‌اش مبلغ 667 میلیون دلار از سوی آمریکا جریمه شد.

مدیران اتوبوسی کاری جز متهم کردن دولت قبل بلد نیستند
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت آقای روحانی بارها دولت قبلی را متهم به خیلی از مشکلات کرد اما امروز باید دید که نزدیکان آقای رئیس‌جمهور چه می‌کنند، افرادی که به صورت اتوبوسی دور روحانی جمع شده‌اند و آقازاده‌هایی که با به دست گرفتن پست‌های دولتی کاسب‌خانه‌ای را برای خودشان فراهم کرده‌اند.عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با راه دانا ضمن  اشاره به وعده‌های اقتصادی دولت برای دوران پسابرجام گفت: دولت با وعده‌های واهی مردم را سرکار گذاشت و اقتصاد را در دام انتظارات آینده قرار داد و عملا هیچ نتیجه‌ای هم نگرفت.وی افزود: دولت تنها راه حل خود را اتهام زدن به دولت قبل قرار داده، در صورتی که هیچ کدام از وعده‌های خودش را عملی نکرده است.وی همچنین از اینکه برخی کاندیداهای مورد حمایت دولت و راه یافته به مجلس فاقد برنامه و دانش اقتصادی هستند ابراز نگرانی کرد.وی در خصوص وضعیت رکود و تورم در سال آینده اظهار داشت: تاکنون هیچ علامتی از سوی دولت دیده نشده که بتوان با آن امیدوار به تحول اقتصادی در سال آینده بود و اگر دولت مسیرش را در صراط اقتصاد مقاومتی قرار بدهد امیدی خواهد بود برای اینکه بتوانیم تولید داخلی را رونق بدهیم و از رکود اقتصادی خارج شویم.

گزینه اصلاح‌طلبان عارف است مگر اینکه مجبور شوند لاریجانی را بپذیرند
عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران می‌گوید: گزینه‌ ما برای ریاست مجلس عارف است نه لاریجانی، مگر اینکه مجبور شویم لاریجانی را بپذیریم.شجاع‌‌پوریان در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ این سوال که در فضای سیاسی قبل از انتخابات شایعاتی مبنی بر توافق اصلاح‌طلبان با دکتر لاریجانی برای ریاست بر پارلمان منتشر شد؛ اصلاح‌طلبان تا چه اندازه ممکن است آرای خود را در سبد لاریجانی بیندازند، در صورتی که وزن اصلاح‌طلبان برای ریاست عارف بیش از حد تصور است، گفت: تردیدی نیست گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس دکتر عارف است؛ اما آرایش نهایی مجلس امکان دارد اصلاح‌طلبان را به سمت گزینه‌های دیگر از جمله  لاریجانی سوق دهد. خبرهایی در حد رسانه‌ها و بعضی محافل درباره توافق اصلاح‌طلبان و لاریجانی به گوش می‌رسد اما توافق رسمی در ابن باره وجود نداشته، هرچند نمی‌توان منکر بود که موضع‌گیری‌های دکتر لاریجانی و نحوه تعامل ریاست مجلس در دو سال گذشته باعث محبوبیت آقای لاریجانی در میان بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان شده، اما تردیدی نیست آقای لاریجانی یک نیروی اصلاح‌طلب نیست و خود را متعلق به جریان اصولگرا می‌داند؛ از این رو گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس نیست، اما اگر مرحله دوم انتخابات به گونه‌ای رقم بخورد که اصلاح‌طلبان حائز اکثریت مجلس نشوند، امکان دارد حمایت از ریاست آقای لاریجانی در مجلس در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گیرد.وی درباره دور دوم انتخابات گفته است: تجربه نشان داده مشارکت در مرحله دوم انتخابات به ویژه در شهرهای بزرگ به صورت معناداری کاهش می‌یابد و این نکته‌ای است که اصلاح‌طلبان باید به آن توجه کافی داشته باشند. چون عدم حضور مردم در مرحله دوم به معنای پیروزی رقیب است و این شرایط می‌تواند آرایش سیاسی مجلس دهم را تحت‌تاثیر قرار دهد. لذا به نظر می‌رسد رسانه‌های اصلاح‌طلب باید اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس در 69 حوزه باقیمانده را گوشزد کنند. البته در حوزه‌های کوچک کماکان مشارکت مردم بالا خواهد بود. اما در کلان‌شهرها و حوزه‌های پرجمعیت حضور مردم در مرحله دوم نیاز به برنامه‌ریزی دارد و چنانچه این اتفاق حادث نشود، شرایط به ضرر اصلاح‌طلبان خواهد بود.یادآور می‌شود اصرار بر گزینه عارف در حالی است که افراطیون مدعی اصلاحات پیش از این بارها عارف را اصلاح‌طلب قلابی و بدلی توصیف کرده و در سال 92 او را  مجبور کردند به نفع روحانی کنار رود که همین موجب انصراف وی بدون اعلام حمایت از روحانی شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: