« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۸۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۶
آوای رودکوف:سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات: حد نصاب پیروزی در انتخابات مجلس، کسب حداقل یک چهارم کل آرا برای هر داوطلب است

 به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف:کسب حداقل یک چهارم کل آرا برای انتخاب شدن درمجلس لازم است سیامک ره پیک  در گفتگو با برنامه  تیتر امشب  شبکه خبر  سیما  افزود ‍: در انتخابات  مجلس خبرگان  رهبری  انتخابات به شکل یک مرحله ای برگزار می شود اما در انتخابات مجلس  شورای اسلامی در صورتی که داوطلب  موفق به کسب  حداقل  یک چهارم  کل آرا نشود  باید  در مرحله دوم  به رقابت بپردازد .

وی گفت : بیش از یکسال است که عوامل نظارتی در قالب شبکه  وسیع در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند  .
ره پیک  افزود ‍: انتخابات  الکترونیک  به سرانجام نرسید  با توجه به محدودیت زمانی که  وجود داشت  اما  امیدواریم  در دوره های بعد برگزاری انتخابات به شیوه  الکترونیکی برگزار شود .
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت : مجلس  در بخش اصلاح قوانین بخشی  از اصلاحات را  صورت داد و بخشی نیز  باقی  ماند .
وی با اشاره به  برگزاری انتخابات افزود: در نهایت مقرر شد شکل صندوق های  اخذ رای به گونه ای باشد که  داخل آن  قابل رویت باشد  و  اگر  تعرفه ای در داخل صندوق باز  شد نوشته آن قابل خواندن نباشد .
ره پیک  ادامه داد :پس از آنکه  هیات های اجرایی و نظارت خالی بودن صندوق را  در صبح  روز اخذ رای تایید کردند و صندوق های خالی  پلمپ شدآماده  انداختن برگه آرا می شود .

وی با اشاره به  ویژگی انتخابات  هفتم اسفند گفت : همزمانی  برگزاری  دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان  رهبری  از ویژگی های  این دوره از انتخابات است که  در ادوار گذشته  وجود نداشت .

ره پیک  افزود : این امر موجب شد  حجم وسیعی از اقدامات در دستور کار دو مجموعه وزارت کشور و شورای نگهبان قرار گیرد، بر این اساس تصمیم  بر آن شد  تا  هیات های اجرایی و نظارت دو انتخابات یکی باشد  .

وی ادامه داد : برای نظارت بر روند انتخابات  شبکه عظیم 300 هزار نفری متشکل از اقشار مختلف مردم  تشکیل شد که هیچ گونه وابستگی مالی و اداری به شورای نگهبان ندارند .

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات افزود : البته این افراد گزینش شده، آموزش های لازم را  پشت سر گذاشته اند همچنین از انگیزه کافی برای انجام ماموریت خود برخوردارند  .

ره پیک در ادامه با اشاره به  نحوه برخورد  شورای نگهبان  با گزارش های تخلف گفت : گزارشی که  منجر به سلب صلاحیت  نامزدی  شود  نداشتیم البته گزارش هایی در حوزه  تخلفات  تبلیغاتی و یا در بخش های دیگر به شورای نگهبان رسیده  که  منجر به سلب صلاحیت نامزدی نشده است .
وی افزود : نظارت شورای نگهبان  در همه مراحل انتخابات  از پیشنهاد روز برگزاری، بررسی صلاحیت و برگزاری انتخابات  وجود دارد که در مرحله آخر نیز ناظران  بر نحوه برگزاری  و تخلفات  احتمالی نظارت دارند .

ره پیک گفت : در قانون انتخابات  فعلی با وجود اصلاحاتی که صورت گرفته  داشتن شناسنامه الزامی است  اما داشتن کارت ملی  الزامی نیست  البته  همراه داشتن  شماره ملی در کنار شناسنامه  موجب می شود احراز هویت رای دهندگان با سرعت  بیشتری  صورت  بگیرد .
وی درباره  درج کدهای  انتخاباتی داوطلبان  گفت : درج این کدها  برای دقت در اخذ رای مطلوب است اما در صورتی که  کد داوطلبان  درج نشود  مشکلی بوجود نمی آید .

وی افزود : در صورت  تشابه اسمی داوطلبان برای فردی که در آن منطقه مشهور است  تعداد آرا ثبت می شود و اگر چنین حالتی وجود نداشته باشد به نسبت  آرا  میان افرادی که تشابه  اسمی دارند تقسیم می شود .

ره پیک گفت : پس از پایان اخذ رای بلافاصله  شمارش آرا آغاز می شود در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مقرر شد ابتدا  شمارش  آرا مجلس  خبرگان  رهبری  و پس از اتمام  شمارش  آرا مجلس شورای اسلامی آغاز شود .

وی با اشاره به  نحوه نظارت بر انتخابات گفت : فرآیند انتخابات از احراز هویت تا  اعلام نتایج نظارت است  از این رو  امکان تخلف  سازمان یافته و به شکل گسترده  وجود ندارد، نمایندگان نیز در هر مرحله  می توانند  ناظر داشته باشند .
وی با اشاره به مدت پیش بینی شده برای شمارش آرا  گفت: پیش بینی می شود در مناطق  پرجمعیت  سه تا چهار روز این کار زمان ببرد  .
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات  از همه خواست  از انتشار آمار غیر رسمی اجتناب کنند .

وی افزود : با انتشار آمار غیر رسمی توقعاتی در افکار عمومی ایجاد می شود  اما آنچه  که  اعتبار دارد آماری است که بعد از تاییدها و رسیدگی به شکایات  از سوی مراجع رسمی اعلام می شود .

وی گفت : کسانی که  وارد فرآیند انتخابات شده اند چارچوب انتخابات را پذیرفته اند انتظار می رود کسی که این شرایط را پذیرفته است به نتیجه  انتخابات  نیز تمکین کند .

ره پیک افزود : این انتخابات مهم است و تا کنون نیز مراحل آن در  آرامش ، امنیت و صحت  پیش رفته  است امیدواریم همه مشارکت  کنند که این مرحله  پایانی نیز به  اتمام  برسد  .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین