« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۷۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
به یقین انگلستان یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار اتحادیه اروپا قلمداد می‌شود و حضور نمایندگان این کشور در تهران فارغ از مخاطرات احتمالی، محاسنی نیز دارد. سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.comولی‌‌الله شجاع‌پوریان: تصمیم بازگشایی سفارت انگلستان در تهران پس از چند سال تعطیلی، برگ جدیدی از تداوم دیپلماسی فعال و سازنده دولت یازدهم به شمار می‌آید؛ حسن روحانی سیاست خارجی خود را بر مبنای تعامل سازنده و احترام متقابل با کشورهای جهان بنیان نهاده و تا کنون به موفقیت‌های چشمگیری نیز دست یافته است. دستیابی توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ پس از یک دهه تنش و بهبود روابط ایران با کشورهای غربی شاهد این مدعاست. قطع روابط دیپلماتیک ایران و انگلستان از سال ۱۳۹۰ یکی دیگر از موضوعات مهمی است که دولت روحانی در صدد رفع آن برآمده است. بی‌تردید حافظه تاریخی ایرانیان از عملکرد انگلستان در امور داخلی کشور روشن و رضایت بخش نیست، اما آنچه مسلم است قطع روابط دیپلماتیک و بستن سفارت انگلستان در تهران نمی‌تواند تاثیر مثبتی بر دیدگاه و نگرش تصمیم‌گیران انگلیسی در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. در واقع بازگشایی سفارت و مراودات دیپلماتیک پنجره‌ای برای رفع اختلاف‌نظرها و تنش‌های فیمابین دو کشور است و چرایی تاسیس سفارت‌ یک کشور خارجی در خاک کشوری دیگر نیز بسترسازی برای گفتگو و مفاهمه برای رفع اختلافات و حصول منافع ملی از طریق دیپلماسی است. به یقین انگلستان یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار اتحادیه اروپا قلمداد می‌شود و حضور نمایندگان این کشور در تهران فارغ از مخاطرات احتمالی، محاسنی نیز دارد. یکی از ایرادات اساسی سیاست خارجی کشور در سال‌های گذشته بی‌توجهی ایران به حضور و لابی‌گری در مجامع بین‌المللی و دستگاه تصمیم‌گیری کشورهای بزرگ غربی است، سیاستی که باعث شده کشورهای همجوار و رقیب ایران در سایه فقدان حضور ایران با حضور موثر و لابی مناسب هزینه‌هایی را بر ایران تحمیل کنند که مثال آشکار آن در مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ و مانع‌تراشی کشورهای عربی همسایه مشهود بود. بازگشایی سفارت هیچ کشوری در ایران به منزله تهدیدی برای امنیت ملی و استقلال ایران نیست، بلکه می‌تواند بستر مناسبی را برای حضور فعال ایران در عرصه نظام بین‌الملل و پیگیری منافع ملی فراهم کند. از سویی بهبود روابط سیاسی و دیپلماتیک می‌تواند به تشویق سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران منجر شود که شاخص اشتغال، سرمایه‌گذاری و تولید را در کشور افزایش خواهد داد. همچنین گسترش دیپلماسی این مزیت را دارد که باب گفتگوی انتقادی میان دو کشور را هموار کرده و به تعدیل سوء تفاهم‌ها از یکدیگر کمک کند. از سویی شکستن قفل سفارت‌خانه انگلستان می‌تواند دغدغه بسیاری از بازرگانان، دانشجویان و ایرانیان مقیم آنجا را در پیگیری امور شخصی و اداری که در چند سال اخیر دستخوش سردرگمی و طولانی‌ترشدن روندهای بوروکراتیک شده را حل و فصل نماید. انتقاد مخالفان دولت از حضور مجدد انگلستان در ایران و احتمال مداخله این کشور در مسائل داخلی ایران نمی‌تواند توجیه عقلانی برای ممانعت از بازگشایی سفارت انگلستان در تهران باشد، در نظام بین‌الملل امروز هر سفارت‌خانه‌ای کارکردی دوگانه دارد که از یک سو پیگیر منافع خاص کشور خود است و از سویی دیگر زمینه تعامل و همکاری با کشور میزبان را فراهم می‌کند؛ از این رو با حفظ هوشمندی می‌توان با برنامه‌ریزی عالمانه ضمن کاستن از عوارض حضور مستقیم انگلستان در تهران، از مواهب سیاسی، اقتصادی و تجاری آن استفاده کرد. بی‌هیچ تردیدی اجاره بازگشایی سفارت انگلستان در تهران به مثابه گسترانیدن فرش قرمز برای آنها نیست، اما تداوم تعطیلی سفارت‌خانه دو کشور نمی‌تواند در راستای منافع ملی کشور باشد و گذشته نشان داده است ماجراجویی و برخوردهای قهری و هیجانی به ویژه در امور بین‌المللی هزینه‌هایی را برای نظام و مردم به همراه داشته است. بازگشایی سفارت انگلستان در تهران نه یک کار تشریفاتی برای دولت و دستگاه دیپلماسی کشور، بلکه یک ضرورت و بسترسازی و برنامه‌ریزی برای پیگیری اهداف سیاست خارجی به شمار می‌آید و نشانگر تداوم دیپلماسی مدبرانه دولت یازدهم و پررنگ‌تر شدن نقش ایران در صحنه نظام بین‌الملل است و می‌توان آن را به فال نیک گرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: