« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۶۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه از معدوم سازی ۷۰۰ قلیان در شهر دهدشت خبر داد

 به گزارش سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.comبه نقل از مهر

سید عبدالحسین موسویان زاده در حاشیه مراسم نمادین معدوم سازی قلیان های جمع آوری شده از واحدهای صنفی سطح شهرستان کهگیلویه گفت: این قلیان ها طی نیمه دوم سال ۹۳و دو ماهه اول سال ۹۴، از سطح سفره خانه‌ها، چایخانه ها، باغ رستوران‌ها و سایر اماکن توزیع قلیان با همکاری نیروی انتظامی و اداره اماکن جمع آوری شد.

وی ادامه داد: برخی از صاحبان این اماکن به ۱۰تا ۵۰ میلیون ریالی پرداخت جرایم نقدی و برخی به حبس محکوم شدند.

موسویان زاده همچنین با بیان اینکه وظیفه ما فرهنگ سازی در زمینه عوارض استفاده از مواد دخانی و به ویژه قلیان است، تصریح کرد: اگر مرکز بهداشت به تنهایی بخواهد در برخورد با مصرف قلیان اقدام کند، تنها ۳۰ تا ۴۰درصد اثرگذارخواهد بود لذا برای این فرهنگسازی به همکاری همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها نیاز داریم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه با اشاره به وجود چالش هایی در برخورد و مبارزه با قلیان، اظهار داشت: متاسفانه برخی از مردم فکر می‌کنند استفاده از قلیان یکی از سنت های قدیمی ما محسوب می شود و این باورهای غلط و ناهنجاری ها برای تعدادی از خانواده های ما به هنجار تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: مصرف همزمان قلیان والدین در کنار فرزندانشان بدون اشکال نیست و سلامت خانواده ها را تهدید می کند.

موسویان زاده در این زمینه تصریح کرد: برخی معتقدند که دود قلیان در آب تصفیه می شود و اثرات سرطان زای آن از بین خواهد رفت و در ریه انسان رسوخ نخواهد کرد، در صورتی که آب موجود در قلیان، نه تنها مواد سرطان زا را تصفیه نمی کند، بلکه در ریه نیز رسوخ خواهد کرد و بیماری های مختلفی ایجاد می کند.

وی با اشاره به انتقال برخی از بیماری‌ها به وسیله قلیان، اظهار داشت: هپاتیت ب از جمله بیماری هایی است که به وسیله استفاده مشترک از لوله قلیان منتقل می شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه در پایان یادآور شد: بیماری سل، پوکی استخوان، سقط جنین، کاهش باروری و تولد نوزادانی با وزن پایین از جمله عوارض مصرف قلیان به شمار می رود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: