« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
به قلم ؛ اسدالله ربانی مهر کارشناس ارشد مدیریت بین الملل:
عادلانه نیست کارمندی در یک اداره ۱۰ میلیون حقوق بگیرد و کارمند هم تراز با همان سوابق و همان جایگاه در اداره دیگر ۴ میلیون حقوق بگیرد....
پایگاه خبری آوای رودکوف- اسدالله ربانی مهر:عادلانه نیست کارمندی در یک اداره ۱۰ میلیون حقوق بگیرد و کارمند هم تراز با همان سوابق و همان جایگاه در اداره دیگر ۴ میلیون حقوق بگیرد و این مشکل اختلاف پرداخت حقوق کارمندان که از دهها سال پیش به اشتباه بنیان گذاشته شد یک مطالبه جدی میلیون ها نفر کارمند است که باید روزی اصلاح شود .


لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور با ۳۶۳۱هزار میلیارد تومان اعتبار از طرف دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد ، لایحه ای که معمولا در مجلس  با تغییرات حداقلی تصویب و برای اجرا به دولت برگشت داده خواهد شد و مجلس وظیفه نظارتی و دولت وظیفه اجرای آن را بر عهده خواهد داشت و تمام دخل و خرج و هزینه های کشور در این بودجه دیده شده است و معمولا همیشه شاهد نقاط ضعف و قوت هایی در بودجه های مختلف هستیم که در این جا قصد پرداختن به آن نداریم و تنها یک مورد آن را بررسی خواهیم کرد و آن هم حقوق کارمندان دولت است که قرار است در بودجه ۱۴۰۱ به صورت پلکانی افزایش پیدا کند که البته به درصد افزایش و تورم و ...نمی پردازیم بلکه به موضوع مهم دیگری به نام پرداخت های متفاوت در ادارات مختلف خواهیم پرداخت که فاصله زیادی با هم دارد و باعث گلایه کارمندان شده است و بارها مقامات رسمی کشور ضمن تایید این موضوع بر حل این مشکل تاکید داشتند.

حقوق کارمندان دولت کاملا مشخص است و حدود ۹۰ درصد آن کاملا شفاف است و به نوعی بهترین مودیان مالیاتی هم کارمندان دولت هستند یعنی قبل از اینکه حقوق آنها پرداخت شود و به دست خودشان برسد معمولا مالیات آنها پرداخت شده است .

اما مشکل اساسی در پرداخت حقوق های کارمندان دولت در ایران فاصله زیاد در پرداختی هاست وبه شکلی  پرداخت های متفاوت در ادارات مختلف با رقم های کاملا متفاوت  است و اینکه مثلا کارشناس یک اداره ده میلیون و با همان سوابق در اداره دیگر ۵ میلیون میگیرد و یا مدیری ۲۰ میلیون  و در اداره دیکر همان مدیر۸میلیون می گیرد  در حالی که شاید به لحاظ کاری هیچ تفاوتی با هم ندارند و این با عدالت همخوانی ندارد و نیازمند اصلاح است .

هفته گذشته یک مقام رسمی از حقوق بالای ۲۰۰میلیون و البته به تعداد خیلی محدود  خبر داد در حالی که ما حقوق های ۳ میلیونی هم داریم و این همه اختلاف چندان شایسته و زیبنده نظام اداری نیست !

در کشورهای زیادی چون  جنوبی،هلند ،ایتالیا ،برزیل و دیگر کشورها تفاوت حداقل و حداکثر حقوق کارکنان دولت ۳ تا ۷ برابر است  یعنی حداقل حقوق ماهیانه  ۲۱۰۰ دلار و حداکثر ۸ هزار دلار است که تفاوت آن ۴ برابر است و  بیشترین آن ۷ برابراست اما  در نظام پرداخت حقوق کارمندان در ایران تفاوت ۵۰ برابری و حتی ۷۰ برابری را شاهد هستیم و حداقل میانگین ۳۰ برابر است  و این امر مهم و مطالبه میلیون ها کارمند است که در راستای عدالت اجتماعی در جامعه این موضوع مهم مورد توجه قرار گیرد و اصلاح شود .

در چهار دهه اخیر بارها موضوع مهم شفافیت در پرداخت ها و یکسان سازی حقوق ها مطرح شد اما هنوز اجرایی نشد و انتظار است همان طور که دولت و مجلس برای  افزایش حقوق  فرهنگیان اقدام خوب و ارزشمند طرح رتبه بندی معلمان را در بحث افزایش حقوق  آنها به تصویب رساندند موضوع مهم اجرای طرح یکسان سازی پرداخت های کارمندان دولت را در برنامه قرار دهند و آن را اجرایی کنند تا مشکل چندین ساله ای که به آن توجهی نشد حل شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: