« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
سرویس گیاهان دارویی آوای رودکوف:
مصرف لپه فواید و خاصیت های عالی را برای بدن به همراه دارد، کنترل فشار خون، جلوگیری از کم خونی، کمک به ایمنی و افزایش انرژی جزئی از خواص لپه محسوب می شوند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:مصرف لپه فواید و خاصیت های عالی را برای بدن به همراه دارد، کنترل فشار خون، جلوگیری از کم خونی، کمک به ایمنی و افزایش انرژی جزئی از خواص لپه محسوب می شوند.


لپه منبع غنی فیبر است به همین دلیل برای کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی - عروقی توصیه می‌شود.

لپه از کربوهیدرات ها،قند، فیبر رژیمی، چربی، پروتئین تشکیل شده است لپه حاوی ویتامین ها مانند تیامین (ب1)، ریبوفلاوین (ب2)،نیاسین ، پانتوتنیک اسید (ب5)، ویتامین ب6، ویتامین ک،ایی ،ث ،کولین ، فسفر، منگنز، منگنز، پتاسیم، منیزیم.

لپه از گروه حبوبات، یک گیاه دولپه‌ای است و در خانواده نخود جای می‌گیرد. می‌دانید که حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و مناسب‌ترین جایگزین برای گوشت هستند زیرا علاوه بر پروتئین، مقداری نشاسته هم دارند. بنابراین هم انرژی بدن را تامین می‌کنند و هم پروتئین مورد نیاز را به مصرف‌کننده می‌رسانند.

لپه مانع از ایجاد پلاک در رگ‌های خونی می‌شود از این رو به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.
مقادیر زیادی اسید فولیک در لپه قرار دارد کمبود اسید فولیک به شدت به کم خونی و نقص های ویژه لوله عصبی در کودکان متولد نشده مرتبط است کم خونی مساله رایج به ویژه در بانوان است یک فنجان لپه هر روز بیش از 110 درصد مصرف مفید این ویتامین اصلی را تامین می کند.

لپه حاوی پروتیین و یک فنجان لپه پخته شده شامل 11 گرم پروتئین است. پروتئین برای رشد و رشد منظم حیاتی است چون تمام قطعات سلول ها و بافت ها ، ماهیچه و استخوان ها را می سازد پروتیین می تواند برای درمان منظم و بازسازی سلول ها از طریق بدن ضروری باشد.

لپه با وجود مقدار کمی کالری، کلسترول و چربی های اشباع شده سالم است اما حضور فیبر رژیمی افراد را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد متابولیسم را افزایش می دهد و احتمالات افزایش وزن را کاهش می دهد مواد غذایی یافت شده در لپه به انرژی قابل استفاده تبدیل می شوند تا به عنوان چربی ذخیره شود.

ویتامین ب نیز درلپه وجود دارد ریبوفلاوین و نیاسین متابولیسم کربوهیدرات را افزایش می دهند و از ذخیره سازی چربی جلوگیری و سطح انرژی را افزایش می دهند این برای افرادی مناسب است که در آب و هوای خشک زندگی می کنند، کار فیزیکی انرژی را به سرعت کاهش می دهد.

لپه دارای فیبر بالایی است و می‌تواند جایگزین خوبی برای نان و برنج باشد، البته هنگام طبخ نباید خیلی زیاد پخته شود.

لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات بوده و خیلی نیاز به خیساندن ندارد اما افرادی که احساس می‌کنند با مصرف لپه دچار نفخ می‌شوند، بهتر است آن را خیسانده، آب آن را دور بریزند و بعد آن را به غذایشان اضافه کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین