« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
در گفتگوی آوای رودکوف با دوتن از ائمه جمعه کشور بررسی شد:
کار یکی از واژگان کلیدی در فرهنگ قرآنی است، زیرا نه تنها بنیاد هر تغییر و تحول مثبتی است، بلکه وظیفه و مسئولیت انسانی در قبال آفرینش است....
 پایگاه خبری آوای رودکوف: یكی‌ از موضوع‌هایی‌ كه‌ همیشه‌ مورد تاكید دین‌ اسلام‌ قرار گرفته‌، بحث‌ كار و كوشش‌ و پرهیزاز بطالت‌ و مبنا قراردادن‌ كار برای‌ شكوفایی‌ استعدادهای‌ انسان‌ و تربیت‌ اوست‌ و این‌ امر هم‌در قرآن‌ و هم‌ در سنت‌ قابل‌ مشاهده‌ است.‌

کار یکی از واژگان کلیدی در فرهنگ قرآنی است، زیرا نه تنها بنیاد هر تغییر و تحول مثبتی است، بلکه وظیفه و مسئولیت انسانی در قبال آفرینش است؛ چراکه انسان خردمند در جایگاه خلافت باید با کار و تلاش خویش نه تنها زمینه تحول مثبت و تکاملی خویش را فراهم آورد، بلکه دیگران را نیز به کمال لایق و شایسته خودشان برساند و در مقام مظهریت پروردگاری و ربوبیت، این مسئولیت را به بهترین وجه ممکن انجام دهد.

در فرهنگ قرآن، فعل یا همان انجام دادن، هرتلاش و کوششی است که به قصد یا بی قصد انجام می گیرد. از این رو ما از فعل آب در سوراخ کردن سنگ ها و جابه جایی خاک ها و ایجاد دره ها و مانند آن سخن می گوییم که از سوی یک موجود غیرزنده بی هیچ قصد و نیتی از سوی فاعل آن، صورت می گیرد، اما عمل، کاری است که از یک موجود زنده با قصد انجام شود، بنابراین عمل یا همان کار، اخص از فعل است، چنان که عمل در کاربردهای قرآنی، اعم از عمل صالح و کار نیک است و می تواند عمل و کار بد را نیز دربرگیرد.
به هرحال کار و عمل، فعل هدفمندی است که از عاقل، با قصد صادر می شود و شخص با انجام آن در اندیشه دستیابی به مقصد و منظوری است.

کار مایه بقاء و رشد عقل انسان است
حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه باسمنج در گفت‌‌وگو باآوای رودکوف اظهارکرد: کار مایه بقاء و رشد عقل و خردمندی انسان است، زیرا در کار اقتصادی، انسان فکر و عقل خود را به کار می گیرد و پیوسته رشد می کند.

وی، افزود: در آموزه های دینی به کار و اشتغال تاکیدات بسیاری شده است.
وی، بااستناد به آیه 38 سوره مدثر(كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: هركس در گرو كارى است كه كرده است.

حجت السلام احمدی، ادامه داد: دین اسلام به کار و اشتغال اهمیت زیادی داده و از بیکاری به شدت نکوهش کرده است.

امام جمعه باسمنج، کار را فعلیت فیزیکی انسان دانست و یادآورشد: کار فعلیت فکری یا فیزیکی انسان است و از طریق آن کالا یا خدمتی تولید می شود و در قبال آن دستمزد پرداخت می شود.
وی، بااشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: برترین‌ كار آن‌ است‌ كه‌رضای‌ خدا در آن‌ خواسته‌ شود - انسان‌ مومن ‌همیشه‌ اوقات‌ مشغول‌ كار است‌ - كسی‌ كه‌ كار كند، نیرویش‌ افزون‌ شود. روزی‌ها دارای‌ وسیعه‌ و سببی‌ هستند، بنابراین‌ در به‌ دست‌ آوردن‌ روزی‌،به‌ روش‌ خوب‌ و پسندیده‌ عمل‌ كنید و نیكویی‌ رابكار برید - خداوند انسان‌ دارای‌ شغل‌ و حرفه‌ كه ‌امانتدار باشد را دوست‌ می‌دارد.

حجت‌الاسلام احمدی، ضمن بازگونمودن شرط ورود به سعادت درمنظر قرآن تاکیدکرد: در قرآن شرط ورود به سعادت ایمان و عمل صالح است که عمل صالح کارشایسته محسوب می شود.

کارکردن نشأت گرفته از قرآن است
حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان در گفت‌‌وگو با ُآوای رودکوف اظهارکرد: کارکردن فرهنگی دینی است و نشأت گرفته از قرآن است.

وی، افزود: کارکردن برای بشریت به گونه ای است که اگر انجام نپذیرد، نمی تواند زندگی کند!
وی، بااستناد به آیه 39 سوره نجم(وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: و اینکه برای انسان جز آنچه تلاش کرده هیچ نصیب و بهره ای نیست.

حجت السلام زمانی، قرآن را کتاب زندگی دانست و ادامه داد: قرآن برای مسلمانان از جانب خدای تبارک و تعالی کتاب زندگی است.خدای متعال تمامی مراحل زندگی هرچند به صورت جزیی برای بشریت دستورداده است که چگونه زندگی را بگذاراند؟!

وی، بااشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: ارزش و اهمیت کارها به نیت و هدف بستگی دارد.

حجت‌الاسلام زمانی، تاکیدکرد: انسان هرچه کار و تلاش در زندگی انجام دهد از ثمراتش بهره خواهدبُرد.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: