« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
آوای رودکوف گزارش می کند:
درحال حاضر بخش كشاورزی و منابع طبيعی ايران به‌دليل داشتن نقش حياتی در تامين غذای مورد نياز كشور و تحقق امنيت غذايی يكی از مهم‌ترين بخش‌های اقتصاد كشور محسوب می‌شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف:کشاورزی از طریق دریافت عوامل تولید، مانند ابزار، وسایل، ماشین آلات و کودهای شیمیایی از بخش صنعت و نیز استفاده از خدمات بازاریابی، بسته¬بندی و فروش در بخش خدمات ارتباط پیشین قوی با این بخش ها دارد. از طرف دیگر با تأمین مواد خام مصرفی برای سایر بخش ها، به ویژه برای بخش صنایع تبدیلی، از طریق ایجاد مازاد ارزی و سرمایه برای سایر بخش هابا آن ها ارتباط پسین نیز دارد، بنابراین می توان ارزش افزوده مجموعه بخش های دیگر اقتصادی را متغیری مؤثر برارزش افزوده کشاورزی دانست.

درحال حاضر بخش كشاورزی و منابع طبيعی ايران به‌دليل داشتن نقش حياتی در تامين غذای مورد نياز كشور و تحقق امنيت غذايی يكی از مهم‌ترين بخش‌های اقتصاد كشور محسوب می‌شود.

کشاورزی پایدار ساختاری برای تامین نیازهای غذایی بشر

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی اظهارکرد: کشاورزی پایدار، ساختاری است که ضمن مدیریت صحیح و استفاده از منابع برای تامین نیازهای غذایی بشر،کیفیت محیط زیست و ذخایر منابع طبیعی را افزایش می دهد.

علیرضا آقابالایی در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف افزود: بخش محصولات باغی، عملکرد برداشت محصولات در ایران نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین است. در مورد سایر محصولات کشاورزی و دامی نیز بر اساس آمارهای سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی، کشور ایران در مقایسه با جهان و برخی کشورهای آسیایی نیازمند شرایط مطلوب تری است.

وی، بیان کرد: در زمینه توسعه پایدار کشاورزی و روستایی، مهم ترین مسئله یافتن راه حل هایی است که بتواند زندگی روستاییان را بهبود ببخشد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی، روستاها را قطب تولید مواد غذایی برشمرد و یادآورشد: در برنامه توسعه پایدار، باید به روستاها توجه ویژه ای بشود؛ چرا که از یک طرف به عنوان قطب اصلی تولید مواد غذایی به شمار می روند و از طرف دیگر، اکثر جمعیت فقیر کشور را در این مناطق می توان مشاهده نمود.

آقابالایی تاکیدکرد: برای افزايش بهره‌وری در اقتصاد ايران بايد به بخش كشاورزی به‌عنوان يكي از مهم‌ترين بخش‌های اقتصادی در كشور توجّه خاص كرد، زيرا افزايش رشد بهره‌وري در اين بخش با توجه به اهميت آن می‌تواند ما را در جهت دستيابی به توسعه اقتصادی پايدار ياری كند.

اجرای کشاورزی پایدار و افزایش کارآیی چرخش عناصر غذایی

نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار آوای رودکوف، اظهارکرد: هدف کشاورزی پایدار عبارت است از افزایش تنوع فعالیتها در مزرعه، همراه با افزایش پیوندها و فرآیندهای میان آنها.

ابراهیم ناهی افزود: در کشاورزی پایدار محصولات فرعی یا ضایعات حاصل از یک جزء یا فعالیت،نهاده ای می شوند برای جزیی دیگر.

وی، بیان کرد: کشاورزی فعلی ما، توان اشتغال نیروی کار عرضه شده روستایی را ندارد و این در حالی است که اگر ما نتوانیم از نیروی کار روستایی استفاده کنیم، نظام بهره‏برداری کوچکتری خواهیم داشت و این شرایط سبب می‏شود اعلام کنیم که اگرچه کشاورزی ایران از بُعد اقتصادی ناپایدار نیست اما در مرز پایداری و ناپایداری قرار داشته و تغییر در این وضع به اصلاح ساختار کشاورزی بستگی دارد.

ناهی، ادامه داد: هدف کشاورزی پایدار را حفظ سطوح ضروری تولید به منظور بر آورده کردن جمعیت در حال رشد جهان بدون تخریب محیط زیست می دانند که به مفهوم نگرانی برای ایجاد در آمد، ترویج سیاست های مناسب و حفظ منابع طبیعی است.

وی، تاکیدکرد: کشاورزی پایدار باعث پیچیدگی سیستم زراعی می شود، کارآیی چرخش عناصر غذایی در این نوع کشاورزی افزایش می یابد و از خورشید به عنوان منبع اصلی انرژی برای به حرکت درآوردن سیستم بهره برداری مطلوب می شود.


بخش کشاورزی محور و اساس توسعه اقتصادی کشور

عضوء هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف اظهارکرد: گر چه شواهد نشان می دهد که بازده رشد در حال کاهش و همچنین چشم انداز آینده توسعه صادرات و اراضی آبی در حال محدود شدن است، ولی مشکلات محیط زیست نیز در رابطه با کشاورزی از مهم ترین مسایلی به شمار می آید که آینده ی بهره برداری کشاورزی را تهدید می کند.

همّت علی اسداللّهی، افزود: بخش کشاورزی در برنامه های توسعه کشور از اولویت ویژه ای برخوردار بوده و به عنوان محور و اساس توسعه اقتصادی کشور مورد توجه قرار داشته است.

وی، بیان کرد: در توسعه کشاورزی به مناطق محروم باید اولویت بیشتری داد، حتی اگر این مناطق دارای منابع غنی نباشند، زیرا رشد سریع جمعیت و فرصت های محدود در زمینه فعالیت غیر کشاورزی، نیازهای ذاتی جمعیت در حال رشد بسیاری از مناطق محروم را طی چند دهه آینده فراهم نمی کند، بنابراین اگر ما این کار را انجام ندهیم، نتیجه اش مهاجرت افراد به خارج از روستا خواهد بود که این امر مسایل و مشکلاتی را برای مناطق شهری ایجاد خواهد کرد.

اسداللّهی، ادامه داد: رشد و توسعه پایدار کشاورزی یکی از شاخص ترین و مهم ترین هدف های هر دولتی است که تحقق آن طریق تحولات بنیادی همه جانبه در ساختار کشاورزی، مدیریت و بهره برداری مطلوب از منابع و امکانات، سازماندهی و هدایت سنجیده فعالیتها در چارچوب برنامه ریزی علمی و منطقی امکانپذیر خواهد بود. وی، تاکید کرد: کشاورزی بخشی از اقتصاد به شمار می¬آید که دارای ارتباطات بسیار قوی با سایر بخش¬هاست و به همین دلیل تأثیرپذیری خاصی نیز از این بخشها دارد.

بر اساس این گزارش، هدف¬های اساسی توسعه کشاورزی، افزایش چشمگیر تولیدات کشاورزی، ایجاد درآمد کافی برای افراد کم درآمد، کسب استقلال اقتصادی، جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان، کاهش تفاوت¬های درآمدی بین شهر و روستا، تأمین نیاز غذایی جمعیت، صدور تولیدات مازاد به خارج، احیای جنگل ها و مزارع، بهبود بهداشت و آموزش و مسکن در روستا، ایجاد اشتغال برای جمعیت روز افزون می باشد.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین