« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
آوای رودکوف گزارش می کند:
صادرات محصولات باغی و کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش های صادرات کالاهای غیرنفتی در پایداری اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارد.
به گزارش پایگاه خبری  آوای رودکوف، تجارت خارجی يکی از مولفه های مهم در توسعه اقتصادی و منبع تامين درآمدهای ارزی برای سرمايه گذاری در تکنولوژی جديد و افزايش توان توليدی اقتصاد کشور است. در سال هاي اخير وجود نوسان قيمتی در بازار نفت، درآمد ارزی کشور را با تغييرات زيادی روبرو کرده و اقتصاد کشور را متاثر ساخته است.

توجه به تجارت بخش کشاورزی با توجه به اهدافی همچون خودکفايی و امنيت غذايی و امکان ارزآوری بالای اين بخش اقتصادی حائز اهميت است. از آن جا که لازمه شکل گيری يک بخش توانمند کشاورزی، اتخاذ سياست های مناسب است و اين سياست ها بدون شناسايی و تشخيص عوامل موثر و مهم نمی توانند، اتخاذ شوند.

متغيرهای شاخص قيمت های نسبی، نرخ ارز حقيقی، رابطه مبادله تجاری و ارزش افزوده بخش کشاورزی اثر مثبت و معنی دار و همچنين متغير توليد ناخالص داخلی کشورهای طرف تجارت محصولات کشاورزی اثر منفی و معنی داری بر صادرات محصولات کشاورزی ايران دارند.


بخش کشاورزی سهم دیرینه ای در سبد صادراتی کشور داشته است
دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز اظهار کرد: بخش کشاورزی یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی است که سهم دیرینه ای در سبد صادراتی کشور داشته و متناسب با ظرفیت های داخلی و فرصت های بین المللی، قابلیت عرضه کالاهای کشاورزی را فراهم کرده است.

حسین کوهستانی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: دولت می تواند تبلیغات و بازاریابی کلان در بازارهای هدف برای برندهای ملی انجام دهد.

وی، از ضرورت اعتماد به فعالان بخش خصوصی گفت و بیان کرد: اعتماد به فعالان بخش خصوصی و انجام مشورت‌های مستمر با آنها و واگذاری تصدی‌گری‌های بخش دولتی و بنیادها و نهادهای عمومی به بخش خصوصی افزایش توسعه صادرات محصولات کشاورزی را درپی خواهداشت.

کوهستانی، ادامه داد: باید شناسایی بازارهای هدف صادراتی توسط سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تشکل‌های صادراتی انجام شود.

دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، یادآور شد: اصلاح محیط کسب‌وکار از طریق کاهش اسناد، زمان و هزینه‌های صادرات الزامی است.

وی، افزود: نباید فراموش کرد صادرات محصولات باغی و کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش های صادرات کالاهای غیرنفتی در پایداری اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارد.

کوهستانی، ضمن بازگونمودن پاشنه آشیل حضور کالاهای کشاورزی ایران در بازارهای هدف تاکید کرد: دو شاخص قیمت تمام شده و سلامت محصول، پاشنه آشیل حضور کالاهای کشاورزی ایران در بازارهای هدف است که البته متناسب با نوع بازار،تنوع سلیقه مصرف کننده خارجی، قدرت خرید، سطح رفاه عمومی کشور هدف و سایر عوامل موثر دارای نوسان است.


تولیدات صادراتی باید دو مزیت شامل کیفیت و قیمت رقابتی را توامان داشته باشند

استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز اظهار کرد: تولیدات صادراتی باید دو مزیت شامل کیفیت و قیمت رقابتی را توامان داشته باشند و این مزیتها در بستر فضای کسب و کار مناسب، بالا بودن سطح تکنولوژی در تولید و رفع محدودیتها امکان رقابتی نمودن محصولات را در بازارهای جهانی فراهم خواهد نمود.

حسین یادآور در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: فضای رقابتی و شفاف در اقتصاد مسیر خصوصی سازی، مقررات زدایی و جذب سرمایه های داخلی و خارجی را در بازارهای جذاب فراهم و بخش خصوصی واقعی با استفاده از روشهای مدرن بازاریابی امکان لازم جهت گرفتن سهم خود در بازارهای جهانی را دارا خواهد بود.

وی، بیان کرد: دولت با استفاده از نقش رایزنان بازرگانی و اضافه نمودن ماموریت دیپلماسی اقتصادی در بخش وزارت امور خارجه فضای مناسبی را برای صادرات و توسعه بازرگانی و رونق و جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند ایفا نماید.

یادآور، از مهم ترین عوامل در حضور پایدار در بازارهای صادراتی گفت و ادامه داد: سیاست ها و برنامه های صادراتی یک بسته مهم حاوی اغلب شاخص های کمّی و کیفی برای حضور پایدار و ماندگار محصولات کشاورزی در سطح بازارهای مصرف جهانی است و براساس تعاریف و مفاهیم اقتصادی و تجاری، مهم ترین عوامل در حضور پایدار یک محصول قیمت مناسب، کیفیت قابل قبول و استمرار تولید است.

استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، بااشاره به اولین قدم، در حوزه توسعه صادرات به کشورهای هدف یادآور شد: اولین قدم، در حوزه توسعه صادرات به کشورهای هدف، تحقیقات بازار و شناسایی بازیگران اصلی در این بازارها است، هرچند تحقیقات بازار در مرحله اول، هزینه هایی را برای دولت و یا تولید کنندگان و یا صادرکنندگان به همراه دارد، ولیکن باید توجه داشت که این سرمایه گذاری اولین قدم در راه نیل به اهداف محسوب می شود.

یادآور، ضمن بازگونمودن پیامد عدم پرداختن به موضوع تحقیقات حرفه ای در بازارهای هدف تاکید کرد: عدم پرداختن به موضوع تحقیقات حرفه ای در بازارهای هدف، درحقیقت پرتاب تیر در تاریکی محسوب می شود و نتیجه آن عدم حضور پایدار در بازارهای هدف است.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: