« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
در گفتگوی آوای رودکوف با دوتن از ائمه جمعه کشور بررسی شد:
دین، ابلاغ یک معیار و قانون در چارچوب خاص نسبت به بندگان خدای متعال است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، ترديد نيست در اين كه هر يك از افراد انسان در زندگى طبعاً به هم‌نوعان خود گراييده در محيط اجتماع و زندگى دسته جمعى اعمالى انجام می‌‌دهد و كارهايى كه انجام می‌‌دهد از همديگر بيگانه و بى‌رابطه نيستند و اعمال گوناگون وى مانند خوردن و نوشيدن و خواب و بيدارى و گفتن و شنيدن و نشستن و راه رفتن و اختلاط‌ها و معاشرت‌ها درعين حال كه از همديگر جدا و متميز می‌‌باشند با همديگر ارتباط كامل دارند، هركارى را در هر جا و به دنبال هر كار ديگر نمی‌‌شود كرد بلكه حسابى در كار است.

پس اعمالى كه انسان در مسير زندگى انجام می‌‌دهد، تحت نظامی ‌‌است كه از آن تخطى نمی‌‌كند و درحقيقت از يک نقطه مشخصى سرچشمه می‌‌گيرد و آن اين است كه انسان می‌‌خواهد يك زندگى سعادتمندانه داشته باشد كه در آن تا می‌‌تواند كامروا بوده به خواسته و آرزوهاى خود برسد و به عبارت ديگر تا می‌‌تواند نيازمندی‌هاى خود را از جهت بقاى وجود، به طور كامل‌ترى رفع نمايد.

و از اينجاست كه انسان پيوسته اعمال خود را به مقررات و قوانينى كه به دلخواه خود وضع كرده يا از ديگران پذيرفته، تطبيق می‌‌كند و روش معينى در زندگى خود اتخاذ می‌‌نمايد. براى تهيه وسایل زندگى كار می‌‌كند؛ زيرا تهيه وسایل زندگى را يكى از مقررات می‌‌داند، براى رفع گرسنگى و تشنگى، غذا می‌‌خورد و آب می‌‌آشامد؛ زيرا خوردن و آشاميدن را براى بقاى سعادتمندانه خود ضرورى می‌‌شمرد.

تنها دین الهی است که عطش جاودانه زیستن را فرو می نشاند

حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان در گفت‌ و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: تنها دین الهی است که با تاکید بر حیات جاویدان انسان و زندگی پس از مرگ به این نیاز اصیل آدمی پاسخ می گوید و عطش جاودانه زیستن را فرو می نشاند.

وی، افزود: میل به فناناپذیری و جاودانگی یکی از نیازهایی است که در اعماق جان انسان ریشه دارد و ترس از به پایان رسیدن زندگی به شدت وی را می آزارد کسانی که مرگ را پایان حیات انسان می شمارند به پوچ انگاری می رسند و زیستن در این جهان را بی معنا می یابند.

وی بااشاره به آیه 6سوره انشقاق(ا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ)، بیان کرد: در این آیه می خوانیم: ای انسان! تو با تلاش و رنج بسوی پروردگارت می‌روی و او را ملاقات خواهی کرد!
حجت الاسلام زمانی، از هدایت فطرت اسان به دین گفت و ادامه داد: فطرت و نوع آفرینش انسان او را به دین یعنی اصول علمی و عملی در زندگی که مبتنی بر دفع حوایج حقیقی انسان هستند، هدایت می کند.

وی، بااشاره به فرموده مولای متقیّان علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: اسلام همان تسليم در برابر حق است، سپس اضافه مى‏كند" تسليم" بدون يقين ممكن نيست، زيرا تسليم بدون يقين، تسليم كوركورانه است نه عالمانه.

امام جمعه ملکان، یادآورشد: از دیدگاه قرآن خلقت انسان دارای هدف خاصی است.

حجت الاسلام زمانی، ضمن بازگو نمودن تامین سعادت واقعی انسان با عمل به قوانین تشریعی تاکیدکرد: قوانین تشریعی که با عمل به آنها سعادت واقعی انسان تامین می شود بر اقتضای تکوین و خلقت انسان انطباق دارند و مراد از فطری بودن دین همین است، البته این نیاز فطری بر خلاف غرایز طبیعی و حیوانی به خودی خود شکوفا نمی شود.

حقيقت دين آن است كه خداى را بدان بندگى كنى

حجت الاسلام سيدرضا رضوی، امام جمعه بستان‌آباد در گفت‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: حقيقت دين آن است كه كتاب و سنّت را قانون بدانی و خداى را بدان بندگى كنى.

وی، دین را ابلاغ یک قانون به بندگان خدا دانست و افزود: دین، ابلاغ یک معیار و قانون در چارچوب خاص نسبت به بندگان خدای متعال است.

وی، بااستناد به آیه 19سوره آل عمران (إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ ۗ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ ۗ وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: هر آينه دين در نزد خدا دين اسلام است. و اهل كتاب راه خلاف نرفتند، مگر از آن پس كه به حقّانيّت آن دين آگاه شدند، و نيز از روى حسد. آنان كه به آيات خدا كافر شوند، بدانند كه او به زودى به حسابها خواهد رسيد.

حجت‌الاسلام رضوی، از تسلیم درمقابل خدا در اسلام گفت و ادامه داد: اسلام یعنی تسلیم در مقابل خدای متعال پس دین نزد خدای متعال اسلام است یعنی تسلیم در مقابل اوامر الهی و تسلیم در مقابل حقیقت.

امام جمعه بستان آباد، یادآورشد: در طول زمان و در هر مقطعی، دینی البته با حقیقتی واحد که بندگی خدای متعال و تسلیم است با تفاوت هایی در شیوه عبادت توسط پیامبران اولو العزم نازل شده است، ماهیتی که روح آن تسلیم و اطاعت بی چون و چرا است و نام این حقیقت از نظر قرآن،اسلام به معنای تسلیم است.

وی، بااشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: نعمت دين و يا حقيقت دين سعادتى است كه از راه عمل به شرايع دين حاصل مى‏شود.

حجت‌الاسلام رضوی، ضمن بازگو نمودن حقیقت دین تاکیدکرد: حقیقت دین، بندگی، اطاعت از فرمان الهی، و حرکت کردن درمسیر حق است.آموزه های دینی نگاه انسان را نسبت به زندگی عوض و افقی جدید و نورانی مقابل دید انسان ترسیم می کند، حقیقتی که موجب تغییر ماهیت انسان می شود و نگرشی معنوی، پایدار و آن جهانی به انسان می دهد.

گزاارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: