« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
در گفتگوی آوای رودکوف با دوتن از اساتید دانشگاه بررسی شد:
به اعتقاد کارشناسان بخش صنایع غذایی به دلیل فقدان‌توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی هرسال معادل غذای ۱۵میلیون نفر یا به عبارت دیگر ۲۵درصد درآمد نفتی بر اثر ضایعات کشاورزی ازبین برود.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، با توجه به رقم بالای حدود ۳۰ درصد ضایعات محصولات کشاورزی و همچنین اهمیت صنایع تبدیلی در کاهش ضایعات و ایجاد ارزش افزوده، درآمدهای ارزی و اشتغال بررسی وضعیت این صنایع و ارائه راهکارهایی جهت حضور موفق در بازارهای بین المللی از اهمیت خاصی برخوردار است.

محصولات كشاورزی در كمترين زمان در معرض فساد قرار می گيرند، به همين دليل، حتی اگر در توليد محصولات كشاورزی بهترين و باكيفيت ترين محصول توليد شود بايد با فرآوری، از ضايعات آن جلوگيری شود. هم اكنون ضايعات بخش كشاورزی حدود ۳۰ درصد است كه ارزش اين حجم از ضايعات، متاسفانه تا رقم ۵ ميليارد دلار در سال برآورد می شود. به همين جهت گسترش صنايع تبديلی و تكميلی می تواند يكي از موثرترين گزينه های كاهش اين حجم از ضايعات باشد.

صنایع تبدیلی به عنوان یک عامل مهم در اقتصاد کشاورزی محسوب می شود
جواد حصاری، استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز در گفتگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: : اهمیت صنایع تبدیلی به¬عنوان یک عامل مهم در فرآوری محصولات کشاورزی بخصوص اقتصاد کشاورزی محسوب می¬شود، چراکه علاوه بر افزایش ارزش افزوده محصولات اولیه، فرآورده¬هایی با فن¬آوری جدید در بازار عرضه می¬شود که می¬تواند بر توسعه بخش کشاورزی و پیوند بین بخش صنعت و کشاورزی مؤثر بوده و یکی از اهداف مهم توسعه اقتصادی است. با وجود امکانات بالقوه فراوان و تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور به دلیل فقدان صنایع تبدیلی و تکمیلی کافی دربخش کشاورزی و همچنین صنایع بسته‌بندی و نگهداری مناسب و کافی و یکپارچه و مکانیزه نبودن اراضی کشاورزی مقدار زیادی از این تولیدات در اثر حمل و نقل و نگهداری طولانی و در شرایط نامناسب ضایع می شود و ازبین می رود.

وی افزود: به اعتقاد کارشناسان بخش صنایع غذایی به دلیل فقدان‌توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی هرسال معادل غذای ۱۵میلیون نفر یا به عبارت دیگر ۲۵درصد درآمد نفتی بر اثر ضایعات کشاورزی ازبین برود.

وی بااشاره به نقش صنایع تبدیلی در اقتصاد کشاورزی بیان کرد: با وجود امکانات بالقوه فراوان و تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور به دلیل فقدان صنایع تبدیلی و تکمیلی کافی دربخش کشاورزی و همچنین صنایع بسته‌بندی و نگهداری مناسب و کافی و یکپارچه و مکانیزه نبودن اراضی کشاورزی مقدار زیادی از این تولیدات در اثر حمل و نقل و نگهداری طولانی و در شرایط نامناسب ضایع می شود و ازبین می رود.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز یادآور شد: فلسفه صنایع تبدیلی در بسیاری از موارد کاهش ضایعات است.

وی بااشاره به چگونگی تاثبر صنایع تبدیلی در کاهش ریسک پذیری افزود: این صنایع موجب می¬شوند که کارخانجات با بستن قرارداد با کشاورزان، موجب تنظیم و تعیین قیمت¬ها شوند که این امر بر کاهش ریسک‌پذیری و نوسانات قیمتی مؤثر است.

حصاری وجود صنایع تبدیلی را در کاهش ضایعات تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: وجود صـنـایع تبدیلی‌، صنایع‌بسته بندی و سردخانه ها به طور مستقیم و صنایعی که محصولاتشان به طور واسطه در تولید محصولات صنعتی ماشینی همانند تراکتورسازی ها و کمباین سازی ها یا تولید دستگاه های بوجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، کمک موثری در زمینه کاهش ضایعات هستند.

بازیافت ضایعات محصولات کشاورزی و تزریق سرمایه به چرخه تولید
اکرم پزشکی نجف آبادی، استادیار گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز به خبرنگار آوای رودکوف، گفت: با بازیافت ضایعات محصولات کشاورزی می توان سرمایه های عظیمی را وارد چرخه تولید و اقتصاد کشور و استان های مختلف تزریق کرد.

وی افزود: درحال حاضرمحصولات کشاورزی کشور به صورت خام و فرآوری نشده صادر می شوند که با رونق و توسعه این صنایع و مطابقت تولید با استانداردهای جهانی می‌توان بازارهای صادراتی بهتر و ارزش افزوده بیشتری را به دست آورد.

وی بااشاره به نقش تسهیلات اعتباری در ایجاد انگیزه و فعالیت در صنایع تبدیلی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف نیازمند ارایه تسهیلات اعتباری بیشتر و هماهنگی با نیازهای موجود در بازار، رعایت نکات بهداشتی و استفاده از فناوری های تولید برای تطبیق تولیدات با استانداردهای جهانی هستیم؛ بدین لحاظ دولت باید تسهیلات بیشتری برای سرمایه گذاری و ایجاد انگیزه فعالیت در این عرضه اختصاص دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، یادآور شد: روند روزافزون دورریز پسماندهای کشاورزی مزارع کشور، نیاز مبرم به توجه بیشتر به صنایع تبدیلی را در بخش کشاورزی توجیه می کند.

وی از امکانپذیر شدن کاهش ضایعات انواع محصولات با صنایع تبدیلی گفت و افزود: کاهش ضایعات انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی با صنایع تبدیلی و تکمیلی امکان‌پذیر است و وجود این صنایع و مسایل پس از تولید محصولات کشاورزی به‌عنوان حلقه‌های نهایی در تکمیل زنجیره تولید محصولات و فرآورده‌های سالم کشاورزی نقش حیاتی و اساسی ایفا می‌کند.

پزشکی نجف آبادی، بااشاره به لزوم حمایت از صنایع تبدیلی تاکید کرد: توجه به این‌که بخشی از تولیدات و محصولات کشاورزی بر اثر عوامل گوناگون فیزیکی، شیمیایی در مراحل کاشت، داشت و برداشت هم‌چنین پس از برداشت ضایع شده و از بین می‌رود می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، مقادیر انبوهی از این محصولات را در مراحل مختلف که زیان جبران‌ناپذیری به کشاورزان و اقتصاد کشور وارد می‌کند را به ارزش افزوده تبدیل کرد.

براساس این گزارش، صنایع تبدیلی محصولاتی رو با بازارپسندی کم اما ارزش غذایی بالا فرآوری و روانه بازار می کند و از این طریق در کاهش ضایعات تاثیرگذار است.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: