« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
یاسوج؛
جاده‌ی یاسوج-سی سخت یکی از پروژه‌های مخاطره‌آمیز برای منابع طبیعی استان می‌باشد که عدم پایبندی برخی مجریان به ضوابط اعلامی محیط زیست موجب نگرانی مردم شد‌ه است.
پایگاه خبری آوای رودکوف:قرارگاه زیستی شهید مرادی بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص قطع چند هزار درخت کهنسال بلوط در استان بیانیه ای صادر نمود.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

برای ما مسئله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعی، مساله‌ای تجملاتی و درجه دو نیست؛یک مسئله‌ی حیاتی است. در تلاش ما برای توسعه‌ی کشور، اولویت باید در این بخش باشد، تکیه هم باید روی این بخش باشد./امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

همه‌ی ما نیک آگاهیم که استان ما به دلیل قرارگیری در موقعیت خاص و ویژه‌ی جغرافیایی از طبیعت و منابع طبیعی کم‌نظیری برخوردار است. نمود خاص بودن این موهبت الهی را در استقبال گردشگران داخلی و خارجی از طبیعت زیبا و چهارفصل استانمان می‌توان دید.

منطقه‌ی حفاظت شده و پارک ملی دنا واقع در استان ما، از منحصر به فردترین و مهم‌ترین  ذخیره‌های زیست‌کره‌ جهان است.

زیست‌کره‌ای بکر که رابطه تعدیل یافته‌ای بین انسان و محیط زیست باید در آن رعایت شود‌.

در سال‌های اخیر شاهد برخی تلاش‌ها برای تخریب‌ و تهدید بر علیه این منطقه‌ی حفاظت شده هستیم. از قطع درختان و شکار غیرقانونی و تخریب پوشش گیاهی منطقه گرفته تا راه‌سازی و قطع گسترده درختان بلوط که از عناصر اصلی این زیست کره می‌باشند‌.

جاده‌ی یاسوج-سی سخت یکی از پروژه‌های مخاطره‌آمیز برای منابع طبیعی استان می‌باشد که عدم پایبندی برخی مجریان به ضوابط اعلامی محیط زیست موجب نگرانی مردم شد‌ه است.

با توجه به گزارش ارزیابی پروژه، قطع ۵۰۰اصله درخت پیش بینی شده بود ولی تا تاریخ ۲۳مرداد۱۳۹۹ حدود ۱۰۵۰ اصله درخت در منطقه‌ی بالای جاده و ۲۵۰اصله درخت پایین جاده از بین رفته بود.

مطابق طرح پیشنهادی مجری و تونل‌های پیش بینی شده، ۳۳۶۷ اصله درخت نیز در ادامه قطع خواهد شد و مجریان با وجود پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اصلاح نقشه و مسیر، اقدام یا اصلاحی در این راستا ارائه ننموده است.

مطابق نامه‌ی مدیر کل محترم حفاظت محیط زیست، با توجه به دلایل فوق و همچنین عدم هماهنگی کامل با مامورین اجرایی منطقه قبل از هرگونه عملیات اجرایی به منظور رعایت حرائم قانونی، ضوابط و مقررات مربوطه، عدم رعایت ضوابط مربوط به دپو و استفاده از خاک نهایی برداشتی، عدم تحقق بند مربوط به ممانعت از انتشار هر گونه آلودگی(آب، خاک، هواو...) به محیط اطراف، آب‌های سطحی و زیرزمینی و  اراضی کشاورزی مطابق استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست، عدم تحقق بند مربوط به رعایت کلیه‌ی موارد مدیریت زیست محیطی مطروحه در گزارش ارزیابی پروژه(قطع ۵۰۰اصله) توسط مجری و پیمانکار، اداره‌ی محیط زیست در اقدامی تحسین برانگیز مجوز ماخوذه را باطل اعلام کرده و هر گونه عملیات اجرایی از دره پلنگی به دشت بازار سی‌سخت را ممنوع اعلام کرد.

مطابق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، هرگونه فعالیت اقتصادی و غیرآن که مستلزم الودگی یا تخریب غیرقابل جبران باشد ممنوع است.

محیط زیست اولویت اول در برنامه ریزی توسعه است و نمی‌توان به بهانه‌ی توسعه به پوشش درختان زیست کره دست درازی کرد.

نکته‌‌ی دیگر که بسیار حائر اهمیت است مسئله‌ی جبران خسارت است که با رویه‌ی فعلی محال است. عمر هر یک از درختان تنومند بلوط بیش از صدسال است. کارشناسان معتقدند هر سال فقط شش سانتی متر به طول درختان بلوط افزوده می‌شود‌. آن هم زمانی که دانه‌ی کاشته شده یا نهال غرس شده دستخوش اسیب‌های جوی یا خوراک دام نشود. در صورتی که حتی به ازای هر درخت قطع شده صد درخت هم کاشته شود، که به لحاظ تراکمی چنین کاری کارشناسی شده نیست، چه کسی مسئولیت ابیاری و نگهداری این درختان تا مقاوم شدن را برعهده خواهد گرفت؟  بنابراین جای سوال است جای خالی بیش از چهار هزار درخت ده‌ها ساله را چطور می‌توان پر کرد؟

نکته‌ی دیگر که این روز‌ها به چشم می خورد،  برخی سودجویان که منافع فراوان احتمالی از این جاده خواهند برد با اقدام به انتشار مطالب تحریک امیز و خلاف واقع، ارائه آمار دروغین، وانمود به اطلاع از جزییات پروژه و... سعی در تحریک و تشویش اذهان عمومی نسبت به توقف عملیات تخریب محیط زیست دارند.

مردم شریف و فهیم شهر سیسخت از دیرباز خود را وارث طبیعت زیبا و خدادادی دنا دانسته و همیشه‌ نسبت به حفظ و حراست از این ذخیره‌‌ی زیستی کوشش نموده‌اند.

((پیشرفت برای این است که انسانها زندگی سالم و مطلوبی داشته باشند. اگر محیط زیست تخریب شد، همه‌ی اینها باطل خواهد شد. اهمیت محیط زیست اینجاست.)) امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

این پیشرفت‌ها برای تامین زندگی سالم و مطلوب برای مردم است. مگر می‌شود با تخریب محیط زیست و از بین بردن پوشش جنگلی که هر درخت آن حدود پنجاه تا هفتاد تُن گرد و غبار را رسوب می‌دهد و با ایجاد شبنم نقش مهمی در تعدیل دمای محیط دارد، زندگی سالم را محقق کرد؟

قرارگاه زیستی شهید مرادی بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن قدردرانی از اقدام مدیریت محترم محیط زیست، از دادستانان محترم بویراحمد و دنا درخواست رسیدگی و برخورد جدی و فوری با تخلف انجام شده توسط مجریان پروژه، همچنین کسانی که اقدام به تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی و حقیقی می‌کنند را دارد‌.

اداره‌ی منابع طبیعی به عنوان مالک جنگل‌ها، این سرمایه‌های ملی، با حضور فعال‌تر در دفاع از حریم این سرمایه‌های ملی و عمل به وظیفه‌ی قانونی خود، مسائل مربوط به این جاده را سریعا و قانونا پیگیری کند. چرا و با چه سازوکاری با وجود تخطی مجریان پروژه از مجوز ماخوذه، رقم خسارت یک میلیاردی تومانی برای قطع درختان به چهارصد میلیون تومان کاهش یافته؟ با وجود مجوز قطع ۵۰۰اصله درخت، چرا طی این مدت جلوی تخریب حدود ۵۰۰تا ۸۰۰ درخت بیشتر از مقدار مجوز گرفته نشد؟ همچنین بنابر اذعان مسئولین، مسئول نظارت بر حسن اجرای پروژه مطابق شروط مندرج در مجوز با اداره‌ی منابع طبیعی بوده ولی چرا اقدام به موقع برای جلوگیری از گسترش خسارت‌ها رخ نداده است؟


همچنین اداره‌ی راه و شهرسازی پاسخگو باشد، چرا با وجود اعلام اداره حفاظت محیط زیست به ایشان درخصوص لزوم اصلاح پروژه و ارائه طرح جایگزین برای برخی نقاط جاده، هنوز پاسخی برای صادر نشده بود؟

چرا چندین کیلومتر جاده‌ی تعریض شده و زیرسازی شده‌ بدون رعایت مسائل ایمنی رها شده و اسفالت نمی‌شود؟ به ، طور مثال همان‌طور که در تصویر می‌بینید، در محل دوراهی دوم گنجه‌ای و ابتدای سرازیری، جاده بدون هیچ علائم هشدار ناگهان جاده کم عرض شده و خطر بسیار جدی خودروهای عبوری را تهدید میکند. اگر خودرویی که از وضعیت جاده بی خبر هست در ان نقطه اسیب ببیند هرگز قابل بخشش نیست. این موضوعات پاسخ شفاف و صریح میطلبد.

 مطالبه‌ی جدی قرارگاه زیستی این است که هر چه سریعتر مسیر تعریض شده اسفالت و ایمن سازی شود و بخش عمده‌ی جاده که تعریض شده، با کیفیت و استاندارد مناسب برای رفاه و ارامش مردم مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.

اکنون که با شمارش مجدد درختانی که قطع خواهند شد و رسیدن به عددی ده‌ها برابر رقم ادعایی برخی و سقوط ادعای برخی مسئولین در خصوص کمتر بودن تعداد درختان، از تمام مسئولین مرتبط با موضوع میخواهیم که هرچه سریع‌تر این بخش از فرمایشات امام خامنه‌ای(مد ضله العالی) : ((اهمّیّت مسئله‌ی محیط زیست ایجاب می‌کند که همه‌ی دستگاه‌هایی که به‌نحوی با مسئله‌ی محیط زیستیِ انسان در کشور مرتبطند، با یکدیگر به‌صورت صمیمانه همکاری کنند.)) را سرلوحه کار خود قرار داده و در فضایی منطقی و قانونی که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند، هرچه سریعتر اقدام به ارائه راهکار کرده و زمینه‌ی بهره مندی مردم را از این جاده فراهم اوردند.

محیط زیست یک مسئله‌ی دسته چندمی نیست که مورد بی اعتنایی قرار گرفته و از ترفندهای رسانه‌ای و برهم زدن آرامش مردم برای دور زدن‌ الزامات قانونی اسفاده شود.

لذا به کارشکنان هشدار جدی میدهیم که بجای ایجاد جو رسانه‌ای و برهم زدن آرامش مردم، با تعامل و رعایت قانون، پیگیر حل قانونی موضوع باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین