« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
آوای رودکوف در گفتگو با دوتن از ائمه جمعه کشور بررسی کرد:
گران‌فروشی، کم فروشی و احتکار اقلام اساسی مورد نیاز مردم در بازار درحالی از سوی تعدادی از فعالان اقتصادی و صنفی صورت می‌گیرد که تحریم‌های همه جانبه ایالات متحده و جنگ اقتصادی نظام اقتصادی ایران را تحت فشار شدید قرار داده است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،گران‌فروشی، کم فروشی و احتکار اقلام اساسی مورد نیاز مردم در بازار درحالی از سوی تعدادی از فعالان اقتصادی و صنفی صورت می‌گیرد که تحریم‌های همه جانبه ایالات متحده و جنگ اقتصادی نظام اقتصادی ایران را تحت فشار شدید قرار داده است.

گفتنی است؛ گران فروشی، کم فروشی و احتکار از آن دسته جرایمی است که عنصر تقلب برای بردن مال دیگران در آنها نقش اساسی دارد. جرایم یا ذاتاً دارای قبح هستند و یا از حیث وضع و قرارداد. از آن جا که گران فروشی متضمن تقلب است، از جرایم ذاتاً قبیح است؛ زیرا فطرت بشر با آن مخالف است و عقل سلیم آن را مذموم می داند؛ از این جهت است که هم شرع و هم عرف آن را مذموم و ممنوع و قابل مجازات دانسته اند.

گرانی با گران‌فروشی متفاوت است. گرانی یعنی وقتی مواد اولیه یک کالا افزایش قیمت پیدا کند، بهایی که به دست مصرف‌کننده هم می‌رسد افزایش قیمت پیدا کرده و گرانی را به وجود می‌آورد. فروشنده گران می‌خرد و ناچار مجبور است گران بفروشد. اما متاسفانه عدم ثبات قیمت‌ها بهترین فرصت برای سوءاستفاده کنندگان است. فروشندگانی که نه به دلیل خرید گران، بلکه به دلیل طمع به سود بیشتر جنس را با بهایی بسیار گزاف به مشتری می‌فروشند. کاری که در قانون به عنوان جرم شناخته شده است.

براساس ماده ۲ قانون تعزیرات، گران‌فروشی عبارت است از: «عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخ‌های تعیین شده توسط مراجع رسمی به‌طور علی‌الحساب یا قطعی و اجرا نکردن مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار شود.». این جرم دارای مجازات درجه بندی شده هم است. از تشکیل پرونده و اخطار تا نصب پارچه نوشته درب واحد فروشگاهی یا تعطیلی و پلمپ واحد.

بازار مسلمانان، بايد از تقلّب و گران‌فروشى دور باشد
حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشهر در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: بازار مسلمانان، بايد از تقلّب و گران‌فروشى دور باشد و فروشنده‌ آن بايد امين، دقيق، درستكار و با حساب و كتاب باشد.

وی، افزود: هر فروشنده و کاسبی که با استفاده از روش‌های ممکن، کالای خود را با قیمتی بیش از نرخ مصوب دولتی بفروشد، مرتکب گرانفروشی شده است.

وی، از پیامد فرهنگ شدن کران فروشی در جامعه گفت و بیان کرد: وقتی در جامعه‌ایی دروغ‌گویی و گران‌فروشی تبدیل به یک فرهنگ شد و قبح آن از بین رفت مردم به یکدیگر به چشم دزد و دروغ‌گو می‌نگرند و همین باعث از بین رفتن اعتماد و اطمینان از بین مردم خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌ ناصری، بااستناد به آیه 35 سوره اسراء(وَأَوْفُوا الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا) ادامه داد: در این آیه می خوانیم: و هر چه را به پیمانه یا وزن می‌سنجید تمام بپیمایید و کم و گران نفروشید و همه چیز را با ترازوی درست و عادلانه بسنجید، که این کاری بهتر و عاقبتش نیکوتر است.

امام جمعه خسروشهر، یادآور شد: ترازو و وسايل سنجش و محاسبات تجارى، بايد سالم و دقيق باشد.

وی، بااشاره به فرموده پیامبرکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: هر کسی به عنوانی، سبب گرانی در بازار مسلمانان شود، برخداوند لازم است او را در بزرگ‌ترین جایگاه جهنم سرنگون کند.

حجت‌الاسلام‌ ناصری، درآمد حاصل از گران‌فروشی را حرام دانست و تاکیدکرد: درآمد حاصل از گران‌فروشی حرام است و باید به صاحبان حق برگردانده شود و فروشنده‌ای که گران‌فروشی کرده، شرعاً مالک آن اموال نیست، زیرا درآمد حاصل از گران‌فروشی، حرام است و از حق‌الناس به شمار می‌رود که باید به صاحب اصلی آن برگردانده شود.

گران‌فروشی از آفت‌های کسب روزی حلال است
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: گران‌فروشی یکی از آفت‌های کسب روزی حلال است که بسیاری از فروشندگان امروزی ممکن است دانسته یا ندانسته به آن مبتلا شوند.

وی، افزود: گران‌فروشی، کم فروشی و احتکار اقلام اساسی مورد نیاز مردم در بازار درحالی از سوی تعدادی از فعالان اقتصادی و صنفی صورت می‌گیرد که تحریم‌های همه جانبه ایالات متحده و جنگ اقتصادی نظام اقتصادی ایران را تحت فشار شدید قرار داده است.

وی، بااستناد به آیه 125سوره انعام(فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ ۚ كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: آن کس را که خدا بخواهد هدایت کند، سینه‌اش را برای (پذیرش) اسلام، گشاده می سازد؛ و آن کس را که بخاطر اعمال خلافش بخواهد گمراه سازد، سینه‌اش را آنچنان تنگ می‌کند که گویا می‌خواهد به آسمان بالا برود؛ این گونه خداوند پلیدی را بر افرادی که ایمان نمی‌آورند قرار می‌دهد!

حجت‌الاسلام غفاری، از ارتاط دروغ گویی و گران فروشی گفت و ادامه داد: از آنجایی‌که یکی از ابزارهای کسب درآمد نامشروع دروغ‌گویی است و فروشندگان از همین ابزار یعنی دروغ‌گویی استفاده می‌کنند تا به هدف نهایی خود یعنی گران‌فروشی برسند همین باعث می‌شود تا رفته‌رفته دروغ‌گویی در جامعه تبدیل به فرهنگ شود.

وی، بااشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می فرمایند: فریب دادن و به زیادتر از قیمتش فروختن به کسی که بی خبر است، حرام است.

حجت‌الاسلام غفاری، ضمن بازگو نمودن پیامدهای گران فروشی تاکیدکرد: وقتی درنتیجه گران‌فروشی عده‌ای اموالی به‌ناحق از مردم می گیرند و مال اندوزی می‌کنند همین باعث به وجود آمدن تضاد طبقاتی و افزایش فقر در سطح جامعه می‌شود.


گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: