« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
آوای رودکوف گزارش می کند:
امام جمعه عجب‌شیر از ذکر خدا به عنوان یادی از قلب و جان آدمی گفت و افزود: منظور از ذكر در قرآن كريم تنها ذكر به لسان نيست بلكه يادی است كه از قلب و جان آدمی و با خشوع قلب برآيد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ یاد خدا در همه مراحل زندگی نسیم روح‌بخش و پرطراوتی است که انسان را در باغ عشق و رحمت پروردگارش میهمان می‌کند. دل‌مشغولی‌های زندگی گاهی چنان بالا می‌گیرد که نگرانی، اضطراب و ترس نتیجه‌اش می‌شود تا جایی‌که انسان خود را بی‌پناه و تنها می‌پندارد. اما یاد خدا و توجه به ذات پاک او انبوهی از آرامش و نشاط را در او زنده می‌کند و به آینده امیدوار.

یاد خداوند نقش اساسی در تکامل و به کمال رسیدن انسان دارد. چراکه اگر توجه کنیم در می‌یابیم که انسان برای به کمال رسیدن آفریده شده است و تکامل او ارتباط تنگاتنگ با خدا دارد و راه ارتباط با خدا قلب انسان است و بلکه تنهاترین ابزار تکامل انسان چیزی جز یاد خدا نیست. روح آدمی اگر بخواهد بزرگ شود و تکامل یابد راهش آن است که با یاد خدا، تجلی نور خدا را بر وجود خویش بیشتر نماید و هرچه خداوند بر قلب و روح انسان بیشتر تجلی کند، روح و نفس انسان کامل‌تر می‌شود.

یاد خدا سبب محبّت و اطاعت اوست

حجت‌الاسلام محمود شربیانی امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: ذکری دارای ارزش و اعتبار است که از روی حبّ خدا و خشوع قلب باشد. یاد خدا سبب محبّت و اطاعت اوست.

وی، از ذکر خدا به عنوان یادی از قلب و جان آدمی گفت و افزود: منظور از ذكر در قرآن كريم تنها ذكر به لسان نيست بلكه يادی است كه از قلب و جان آدمی و با خشوع قلب برآيد.

وی، بااستناد به آیه 41 سوره آل عمران(قَالَ رَبِّ اجْعَلْ لِي آيَةً ۖ قَالَ آيَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ إِلَّا رَمْزًا ۗ وَاذْكُرْ رَبَّكَ كَثِيرًا وَسَبِّحْ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَارِ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: اى پروردگار من، براى من نشانه‌اى پديدار كن. گفت: نشان تو اين است كه سه روز با مردم سخن نگويى مگر به اشاره؛ و پروردگارت را فراوان ياد كن و در شبانگاه و بامداد او را بستاى.

حجت‌الاسلام شربیانی، ادامه داد: خداوند متعال آدمی را آفريد و نعمات بسياري به آن ارزانی داشت كه به شمارش نمی‌آيد، كمتر وظيفه هر بنده‌ای اين است كه خدای خود را بابت اين همه نعمات شكر و سپاس گويد و شكر گفتن خدا جز با ذكر ميسّر نخواهد شد.

امام جمعه عجب‌شیر، ذکر را از راه‌هاى پرورش ایمان دانست و یادآور شد: از راه‌هاى پرورش ایمان، ذكر است. ذكرهاى زبانى، وجود و حضور خداوند را به انسان تلقين مى‌كند و ضمير او را دگرگون مى‌سازد و سرانجام به ذكر قلبى مى‌انجامد. از ديگر فوايد ذكر زبانى اين است كه زبان آدمى به خیر خوى مى‌كند و به طاعت الهی مشغول می شود.

وی، بااشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را به پيماييد.

حجت‌الاسلام شربیانی، ضمن بازگو نمودن نقش توبه در بخشیده شدن گناهان تاکید کرد: شيطان انسان را از ياد خدا غافل می‌كند و انسان با غافل شدن از ياد خدا به گناه می‌افتد، قرآن كريم برای بخشيده شدن گناهان راه توبه كردن را به انسان آموزش می دهد و توبه كردن جز با ذكر خدا محقق نمی‌شود.

یاد خدا انسان را در دنیا به رستگاری می‌رساند

حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشهر در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: یاد خدا این است که انسان را در دنیا و آخرت به رستگاری می‌رساند، زیرا یاد خدا بالاترین سرمایه است و کسی که یاد خدا را در گفتار و رفتارش جاری کند از این سرمایه بزرگ بهره‌مند است و مانعی برای رسیدن به کمال نخواهد داشت.

وی، ذکر زبانی را درخواست کمک از درگاه خدای سبحان دانست و افزود: ذکر زبانی به جا آوردن حمد و ثنای الهی، نجواکردن(آهسته حرف زدن)، درد دل کردن، درخواست کمک از درگاه خدای سبحان و پناه بردن از شر شیاطین انس و جن به آن بارگاه مقدس است.

وی، بااستناد به آیه 152 سوره بقره (فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و شکر نعمت من به جای آرید و کفران نعمت من نکنید.

حجت‌الاسلام‌ ناصری، ادامه داد: ذکر عملی آن است که انسان در عمل، خدا را ناظر و شاهد اعمال و رفتار خود دانسته، هرجا که صحبت واجب باشد، آنجا حاضر بوده و هرجا که صحبت از محارم الهی، گناه و نافرمانی خدا باشد، غایب باشد و درحال گناه و نافرمانی دیده نشود.

امام جمعه خسروشهر، از غذای روح بودن ذکر گفت و یادآور شد: ذکر غذای روح است و روح انسان را صیقل می‌دهد و نه تنها منافات با زندگی روزمره انسان ندارد بلکه یک ضرورت جدا‌نشدنی است.
وی، بااشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.

حجت‌الاسلام‌ ناصری، ضمن بازگو نمودن چگونگی خدا در یاد انسان بودن تاکید کرد: در صورتی که انسان به یاد خدا باشد، خدا نیز به یاد اوست و توجه خدا که مدیر و مدبّر همه امور است به انسان همه مشکلات جسمی و روحی او را برطرف می‌سازد.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین