« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
سرویس گیاهان دارویی آوای رودکوف؛
شاهدانه، یکی از مغذی ترین دانه های جهان است و منبع کامل آنزیم، نشاسته و چربی های اشباع شده است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:از آن جایی که شاهدانه حاوی مقادیر بالایی از فیبر و پروتئین است، یک مهار کننده طبیعی برای کاهش اشتها است و همچنین با افزایش هورمون گرلین و پیشگیری از پُرخوری، باعث لاغری و کاهش وزن می شود .

ارزش غذایی شاهدانه بسیار خارق‌العاده است. این دانه حاوی ۲۰ تا ۲۵ گرم پروتئین زودهضم، ۲۰ تا ۳۰ درصد گربوهیدرات و ۲۵ تا ۳۵ درصد روغن و همچنین حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد فیبر نامحلول است که از طریق دستگاه گوارشی عبور می‌کند و به این ترتیب به عنوان یک ماده سبوس‌دار عمل می‌کند.


مصرف شاهدانه می تواند خطر بروز بیماری های قلبی را از طریق مکانیسم های متفاوت کاهش دهد . شاهدانه حاوی مقدار زیادی از آمینو اسید نوع آرژنین است که برای تولید اکسید نیتریک در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. اکسید نتریک مولکولی گازی است که باعث گشاد شدن رگ های خونی و آرام شدن آن ها می شود که این امر موجب کاهش یافتن فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی می شود اسید گاما لینولنیک که در شاهدانه موجود است موجب کاهش تورم شده و خطر بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد .

شاهدانه منبع خوبی برای اسید های چرب ضروری و غیراشباع است و روغن شاهدانه برای کسانی که اگزما دارند، می تواند میزان اسید های چرب ضروری را در خون بهبود بخشد، همچنین خشکی پوست را تشکین داده و خارش را بهبود می بخشد همین امر موجب می شود تا نیاز به داروهای پوستی کاهش یابد .

شاهدانه غنی از فیبر محلول و نامحلول بوده که به طور طبیعی می تواند روده را پاکسازی کند و میل افراد به مواد شیرین را کاهش دهد .

شاهدانه یک دانه بسیار مغذی است که حاودی مقادیر بسیار خوبی از منیزیم، اسید آمینه های مورد نیاز بدن و ویتامین های گروه B است، همین موارد باعث می شود تا شاهدانه یک سرکوب کننده طبیعی برای استرس باشد منیزیم برای کاهش استرس و اضطراب از عملکرد انتقال دهنده های عصبی در مغز حمایت می کند. اسید آمینه ها ، پروتئین تولید کرده و از این جهت تامین انرژی مورد نیاز بدن را انجام می دهند تا بدن قوی بماند. اگر بدن اسید آمینه های مورد نیازش را دریافت نکند می تواند مقدار زیادی از هورمون استرس را آزاد کند. علاوه بر این، ویتامین های گروه B متابولیسم بدن را افزایش داده و هورمون استرس را تنظیم می کند . به این ترتیب هم ایستایی مغز و بدن حفظ می شود .

از آن جایی که شاهدانه سرشار از منیزیم است باعث بروز آرامش در بدن شده و هورمون ملاتونین را در بدن افزایش می دهد که همین امر به بی خوابی و درمان آن کمک می کند. مقادیر بالای منیزیم موجود در شاهدانه موجب افزایش سروتونین موجود در خون شده که به درمان افسردگی و استرس کمک می کند .

خواص ضد التهابی دانه های شاهدانه برای پیشگیری و درمان آرتروز بسیار مفید است. محققان دریافته اند که شاهدانه و روغن آن اثرات ضدروماتیسمی داشته و می تواند برای درمان به بیماران درگیر روماتیسم و آرتروز کمک کند.

تصلب بافت چندگانه یا ام اس، نوعی بیماری ای است که به سیستم عصبی مرکزی آسیب وارد می کند که باعث بروز ناتوانی های جسمانی شده و نشانه های نامطلوبی بروز می کند. در مطالعاتی که بر روی روش های درمانی ام اس صورت گرفته است مشخص شده است در صورتی که شاهدانه را همراه با روغن پامچال، شبانه مورد استفاده قرار گیرد اثرات مثبتی بر روی علائم بالینی بیماران مبتلا به ام اس دارد .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: