« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۳۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
✍ سعید آتشبار:
در پی اهانت یک سلبریتی به قوم لر سعید آتشبار؛ دبیر جریان مردمی عدالتخواه استان کهگیلویه و بویراحمد طی یاداشتی به چرایی امکانِ اهانت به قوم لُر پاسخ داد.
پایگاه خبری آوای رودکوف:سعید آتشبار؛ دبیر جریان مردمی عدالتخواه استان کهگیلویه و بویراحمد طی یاداشتی به چرایی امکانِ اهانت به قوم لُر پاسخ داد.

متن یاداشت ایشان به شرح زیر می باشد:

1⃣ ناآشنایی با گفتمان انقلاب اسلامی؛

➖ما تصور می‌کنیم که معرفت درونی و حضوری نسبت به انقلاب اسلامی داریم. حقیقتاَ بخش‌های عمده‌ای از پیام‌های اصیل انقلاب اسلامی هنوز به درستی ادراک نشده است و در فضای عمومی جامعه‌ی ما نهادینه نشده است.

➖یکی از دلایل امکان بروز این ناهنجاری‌های اجتماعی و مواضع ضدفرهنگی در جامعه‌ی ما، بیگانگی درونیِ با پیام حقیقی انقلاب اسلامی و عبور انسانِ انقلابی از مرزهای کاذب است.

➖انقلاب اسلامی با روح ضد ظلم و عدالتخواه خود، و حرکت عمومی برای اصلاح وضع مسبوق، این ظرفیت را داشت که نه تنها اقوام و طوایف و ایلات را با خود همراه کند، بلکه پیروان ادیان را نیز به صحنه آورد و همه‌ی آن‌ها را حول حرکت عمومی و خودجوش انقلاب تجمیع کند.

➖معتقدم هنوز معرفت عمومی جامعه‌ی ما نسبت به مفاهیم اساسی و ذاتی انقلاب اسلامی بیگانگی دارد. و این ناآشنایی در میان نخبگان و صاحبان تریبون به مراتب ضریب بیشتری نسبت به توده‌های مردم‌ دارد. انقلاب اسلامی پیامی جهانی و فرامرزی دارد .مرزهای زبانی و رنگی و حتی دینی را نیز درنوردید و تمام مستضعفان و محرومان را مخاطب خود قرار داد.

2⃣ رسانه‌ی ملی و الگوسازی‌های کاذب؛

➖فرصتی که برای سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهور برای دیده شدن تاکنون وجود داشته است، ازهمه‌ی اقشار و طبقات جامعه‌ی ما بیشتر بوده است.

➖نخبگان و متفکران جامعه و تحلیلگران دقیق، که درباره‌ی موضوعاتِ تخصصی می‌توانند حرف‌های جدی‌تری بزنند، شاید یک دهم سلبریتی‌ها دیده نمی‌شوند. این مسئله درباره‌ی جنبه‌های مثبت و همراهی آن‌ها با سیاست‌های رسمی و یا هنجارهای عمومی نیز صدق می‌کند.

➖حمایت یک بازیگر از شهدای برجسته و یا دفاع او از فلسطین، در رسانه ملی و فضای مجازی به شدت ضریب می‌گیرد. اگر استاد دانشگاهی و یا تحلیلگر توانمند و صاحب سبکی این موضع را بگیرد در مقایسه با آن سلبریتی، استقبال چندانی از او نمی‌شود.

➖البته این تضاد رفتاری رسانه‌های ملی و خصوصی با رفتارهای سلبریتی‌ها نیز، باعث نوعی بی‌اعتمادی آن‌ها و ایجاد حس طلبکاری آنان از رسانه ملی شده است و با وجود این همه ظرفیت دیده شدن، امروز طلبکار صداوسیما نیز می‌شوند.

➖رسانه ملی در بعضی برنامه‌ها، به سبک زندگی و رفتارهای سلبریتی‌ها می‌تازد و در مناسبات دیگر که آن‌ها مواضعشان همسوی رسانه ملی‌ست، از آنان استفاده می‌کند. صداوسیمایی که باید فضای این دانشگاه را جهت هدایت افکار عمومی و نهادینه‌سازی فرهنگ انقلابی در اختیار عناصر خوش‌فکر و جسور و دانشمند قرار می‌داد، ضمن معرفی سلبریتی‌ها به‌عنوان الگوهای جامعه؛ زمینه‌های طلبکار شدن آنان را نیز فراهم می‌کند.

3⃣ تقبیح و تضعیف فرهنگِ اقوام در فضای عمومی؛

➖طنزگوئی و تمسخر اقوام در گفتگوهای محاوره‌ای و فضاهای رسانه‌ای ایران به یک امر ثابت تبدیل شده است. سابق، این مساله متمرکز بر ترک‌زبانان بود. به‌تدریج بسمت اعراب هدایت شد. هم‌اکنون لرها مورد هجمه هستند، و البته همه‌ی اقوام و مناطق مورد هجوم این سیاست کثیف‌اند، و متاسفانه مردم نیز بطور ناخواسته هیزم‌های چنین آتش خانمان‌سوزی می‌شوند.

➖من ردپای دشمن و بطور خاص انگلیس خبیث‌ را در این مساله احساس می‌کنم. مردم نباید اجازه دهند در رسانه‌ها و محاورات، هیچ قوم و زبان و خرده‌فرهنگی مورد تمسخر قرار گیرد. ما هم در شکل‌گیری اهانت به قوم لر شریک هستیم.

4⃣ ازخودبیگانگی فرهنگی لرها و هضم در مناسبات مدرن؛

➖متاسفانه در خانواده.های لرزبانان شاهد بکارگیری استانداردهای دوگانه‌ای با مولفه‌های بومی هستیم.
تاکید خاص والدین بر آموزش زبان فارسی به کودکان و حساسیت آنان بر عدم صحبت کردن به زبان لری، چه نتایجی می‌تواند داشته باشد؟! کودکان و دانش‌آموزانِ ما در مدارس و نظام آموزشی، زبان فارسی را به‌شکل مرسوم آموزش می‌بینند. ولی چرا باید والدین تاکید بلاوجهی بر حذف زبان لری داشته باشند؟!

➖زبان، مهمترین عنصر و ماده‌ی حفظ میراث فرهنگی یک جغرافیاست. هویت جمعی یک قوم که به مثابه‌ی فرهنگ عمومی آنان است، جز با تاکید بر زبان بومی، صیانت نمی‌شود. بنظر می‌رسد لرها، در مسیر ازخودبیگانگی فرهنگی قوم لر، بی‌تقصیر نباشند!

5⃣ بی‌عدالتی در کتاب‌های درسی و منابع دانشگاهی؛

➖تاریخ سلحشوری‌ها و انسان‌سازی‌های زنان لر تصویر شده است؟! به جز سریال اخیر که در مورد شخصیت بی‌بی مریم ساخته شد، چند اثر هنری دیگر در معرفی وی و سایر شیرزنان تاریخ ساز لرها تولید شد؟! شیرزنان لرهایی که با تقدیم سه شهید و چند جانباز، امنیت و آرامش امروز ما را رقم زدند، سهمشان از رسانه‌ی ملی و کتب آموزشی چند درصد است؟!

➖بنظرم یک بی‌عدالتیِ رسانه‌ای در این بین، دیده می‌شود! اگر عدالت رسانه‌ای و توازن دیده شدن در فضای رسانه‌های کشور وجود می‌داشت، ظرفیتی از دریچه‌ی این عدالت رسانه‌‌ای تولید می‌شد که اساسا امکان و جرات جسارت‌های نابخردانه‌ای را به هر بزک کرده‌ی بی‌اصالتی نمی‌داد!
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
0
0
باسلام اقوام ایرانی بخصوص لرها دارای تمدن و آداب و رسوم خاص خود است حق آنها در قدرت همیشه ضایع گردیده متاسفانه این تبعیض نژادی در وجود دارد آنها فقط در زمان جنگ وراهپیمای انقلابی وغیره اول در فقر محرومیت وبیکاری فرزندان ومشکلات ومعضلات وحوادث گوناگون گرفتار شده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: