« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
آوای رودکوف گزارش می کند:
امام جمعه بستان آباد:مشکل گشایی، برطرف کردن غم و‌ اندوه، برآوردن نیازهای مردم و شاد کردن آنان از بهترین شیوه‌های خدمت‌رسانی است که در سیره پیشوایان نیز به وفور دیده می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، مفهوم گسترده خدمت رسانی را در متون دینی می توان در لابه لای مفاهیمی از قبیل: تلاش در برآوردن نیازهای مؤمنان، ادخال سرور در قلوب آنان، احسان، اهتمام به امور مسلمانان، اعانت مسلمین، یاری رساندن به گرفتاران، گشودن گرفتاری مؤمنان و مانند آن جستجو کرد.

این مفهوم گسترده شامل سود رسانی افراد نسبت به یکدیگر و یا همنوعان می شود و به صورت وام دادن، سیر کردن، پوشاندن، رفع گرفتاری از یکدیگر و نیز همکاری زن و شوهر در محیط خانه و خدمات عام المنفعه از قبیل مدرسه سازی، تأسیس دانشگاه، ساختن خوابگاه های دانشجویی، وقف کردن اموال برای محرومان و اقشار آسیب پذیر و... بروز می کند، چنان که خدمتگزاری به مردم در نظام دینی به صورت نهادینه شده نیز نوعی دیگر از مصادیق خدمت رسانی است.

فلسفه وجودی حکومت دینی و حاکمیّت اسلامی، برقراری عدالت و خدمتگزاری به مردم، به ویژه، محرومان و پابرهنگان است، تا اینکه تحت حمایت این حاکمیت، زندگی سالمی داشته، در آسایش و امنیت به سر برند؛ ستمی بر آنان روا نشود؛ حقی از آنها ضایع نگردد و به عزت و اقتدار اسلامی برسند.


خدمت‌رسانی یکی از بهترین راه‌های تقرب به خدای سبحان است

حجت الاسلام جواد حاجی زاده امام جمعه شهرستان اهر در گفت‌ و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: خدمت‌رسانی یکی از بهترین راه‌های تقرب به خدای سبحان است و هر کاری که انسان را در رسیدن به این کمال یاری کند ارزشمند است.

وی، افزود: بدون تردید خدمت به بندگان خدا یک ارزش صددرصد اسلامی و اخلاقی است.

وی بااشاره به آیه 17 سوره رعد(أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَابِيًا ۚ وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ ۚ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ ۚ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً ۖ وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ ۚ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ)، بیان کرد: در این آیه می خوانیم: آسمان آب فرستاد و هر رودخانه به اندازه خويش جارى شد، و آب روان كف بر سر آورد.

و از آنچه بر آتش مى‌گدازند تا زيور و متاعى سازند نيز كفى بر سر آيد. خدا براى حق و باطل چنين مثَل زند. اما كف به كنارى افتد و نابود شود و آنچه براى مردم سودمند است در زمين پايدار بماند. خدا اينچنين مثَل مى‌زند.

حجت الاسلام حاجی زاده، ضمن بازگو نمودن پیامدهای خدمت رسانی با انگیزه، خالص تَر ادامه داد: میزان ارزشمند خدمتگزاری به نیت و انگیزه بستگی دارد. هر چه انگیزه، خالص تَر باشد عمل، ارزشمندتَر خواهد بود. کارهایی که با «صبغه الهی» رنگ آمیزی شده ارزشمندتَر، اثرگذارتَر و ماندگارتَر است.

وی، بااشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: به هم مردم نیکی کن، چرا که ارزش هیچ عملی در پیشگاه خداوند سبحان با فضیلت کارهای نیک برابری نمی‌کند.

امام جمعه شهرستان اهر، یادآورشد: عواطف انسان دوستانه حکم می‌کند که خدمت به هم‌نوعان، به فریاد آنان رسیدن، رفع گرفتاری آنان و شاد کردن آنان کاری بسیار پسندیده و اخلاقی است.

حجت الاسلام حاجی زاده، از ارزش های فعلی و فاعلی خدمت به مردم گفت و تاکیدکرد: ازنظر ارزشی و حُسن فعلی کمتر عملی به پای خدمت به مردم می‌رسد. ازنظر حُسن فاعلی نیز هرکس برای اجتماع و مردم سودمندتَر باشد از بهترین مردم به حساب می‌آید.


سامان یافتن کارها به توکل انسان به خداوند بستگی دارد

حجت الاسلام سيدرضا رضوی، امام جمعه بستان آباد در گفت‌‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: سامان یافتن کارها و نتیجه دادن آنها گذشته از تلاش و اخلاص، به توکل انسان به خداوند بستگی دارد.

وی، افزود: مشکل گشایی، برطرف کردن غم و‌ اندوه، برآوردن نیازهای مردم و شاد کردن آنان از بهترین شیوه‌های خدمت‌رسانی است که در سیره پیشوایان نیز به وفور دیده می‌شود.

وی، بااستناد به ایه 97 سوره نمل(مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: هر زن و مردى كه كارى نيكو انجام دهد، اگر ايمان آورده باشد زندگى خوش و پاكيزه‌اى بدو خواهيم داد و پاداشى بهتر از كردارشان عطا خواهيم كرد.

حجت الاسلام رضوی، از سختی‌های بسیار خدمت‌رسانی شایسته به مردم گفت و ادامه داد: بدون تردید خدمت‌رسانی شایسته به مردم با مشکلات و سختی‌های بسیار همراه است. مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی نباید از این مرارت‌ها بهراسند. آنان باید از هجوم کارها و مواجهه با کثرت ارباب رجوع ملول و آزرده خاطر نشوند و همه آنها را به دیده لطف و عنایت و نعمت از جانب پروردگارشان بدانند و با سودرسانی به خلق خدا رضایت خالق را جلب کنند.

امام جمعه بستان آباد، یادآورشد: وقتی خدمت رسانی، با مهر و محبت همراه شود، مشکلاتِ خدمت رساندن هم آسان تَر می شود و تحمل سختی های این راه، سهل تَر می شود. خدمت رسانی گرچه با توکّل بر خدا و از روی اخلاص انجام گرفته امّا مهربانی و محبت مردم، دشواری های راه را به همواری بدل می کند.

وی، بااشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می فرمایند: خداوند در روی زمین بندگانی دارد که مردم در انجام خواسته‌های دنیایی و آخرتی خود به آنان پناه می‌برند. آنها مومنان حقیقی و روز قیامت در امان‌اند.

حجت الاسلام رضوی، خدمت مخلصانه به مردم را تاثیرگذار در جلوگیری، از فرو افتادن انسان دانست و تاکید کرد: خدمت مخلصانه به مردم، از فرو افتادن انسان در لغزشگاه‌های خوارکننده که فرومایگی او را در پی دارد، جلوگیری می‌کند؛ چرا که خدمت‌گزار به انگیزه نیکی به مردم و جلب رضایت خداوند قدم برمی‌دارد و همین قصد و نیکی مدد الهی را شامل حالش کرده، او را از لغزش بازمی‌دارد و چنانچه لغزش نیز از او صورت گیرد به برکت همان نیت و انگیزه الهی مورد آمرزش قرار می‌گیرد.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: