« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
طرح هرهفته معرفی یک شهید کهگیلویه و بویراحمد؛
یکی از روحانیون جاویدالاثر اهل استان کهگیلویه وبویراحمد قبل از شهادتش خواب جالبی می بیند و آن را در وصیت نامه اش ذکر می کند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، به نقل از مرکزحفظ آثار شهدای سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد، روحانی شهید جاوید الاثر حجت الاسلام و المسلمین سید خدایار دالهن در ۹ اردیبهشت ۱۳۴۷ هجری شمسی، در روستای چغل از توابع شهرستان کهگیلویه دیده به جهان گشود و در خانواده‌ای رشد کرد که در عبادت و تقوا و پرهیزگاری زبانزد خاص و عام بود.


وی پدرش(محمد دالهن) را در همان دوران كودكي از دست داد و از نعمت مهر پدري محروم گشت.

یکی از دوستان شهید چنین می گوید: اولين معلم براي تعليم و تربيت به عنوان سپاه دانش در سال ۱۳۵۳ هجري شمسي به روستا آمد.

 ما گروهي از بچه هاي روستا كه شهيد خدايار هم يكي از آنها بود براي دانش اندوزي روانه مدرسه شديم . اولين روز مدرسه را خوب به ياد دارم كه در زير درخت كُناری حوالی روستا در فضاي باز، اولين روزهاي مهرماه را  آغاز كرديم .

شهید دالهن دوران ابتدايي را تا كلاس چهارم در روستا گذراند و در كنار تحصيل براي امرار معاش و خرج زندگيش از كار و تلاش غافل نبود و همراه عمويش كه سرپرستي ايشان را بعهده داشت به كار و تلاش مي پرداخت.

 چون پايه پنجم در روستايمان وجود نداشت براي ادامه تحصيل به روستاي همجوار «كوشك» آمد و اين پايه را هم پشت سرگذاشت . دوران راهنمايي را باز در يكي از روستاهاي همجوار «راك» آغاز نمود. سال اول راهنمايي و چندماهي از دوره دوم راهنمايي را در روستاي راك گذرانيد.

به  سبب علاقه و ارادت خود وخانواده به ائمه اطهار و  عطش سرشار از معنویت و بهره‌مندی از مکتب معارف فرهنگی ائمه اطهار، وارد حوزه علمیه مرتضوی بهبهان شد و با ورود به این حوزه تحولات فکری و روحی در زندگی‌اش بیشتر شد.

 شهيد خدايار در راه تهذيب و تزكيه و صعود به سوي قله رفيع الهي به حوزه علمیه اكتفا ننمود و با توجه به جنگ تحمیلی رژیم  بعث عراق علیه کشورمان تقاضای اعزام به جبهه کرد.

 دوران مقدمات آموزش نظامي را در پادگان شهيد بخرديان بهبهان گذرانيد و با عده اي از دوستانش راهي جبهه هاي جنگ شد .

 قبل از عمليات بزرگ خيبر براي زيارت حضرت معصومه (س) و ديدار با یکی از دوستانش راهی قم می شود. بعد از پايان عمليات خيبر، خبر شهادت ايشان به خانواده و دوستان رسيد ولي بدن مبارکشان هیچ گاه پیدا نشد و جاویدالاثر شدند.

وی در تاریخ ۸  اسفند۱۳۶۲ در عملیات خیبر در منطقه طلائیه آسمانی شد.

چند نکته از زندگی شهید


در ماه مبارک رمضان،اهالی روستا با نوای دلنشین او روزه خود را افطار می کردند؛ به همین خاطر مورد احترام مردم منطقه بودند.

خاطراتی از همرزمان شهید


 سید اصغر موسوی همرزم  شهید دالهن می گوید: سال ۱۳۶۲ در منطقه جنگی آبادان، در تیررس دشمن و خمپاره و توپخانه و بمباران هوایی، در لشکر ولیعصر خوزستان تیپ امام حسن مجتبی(ع) که در منطقه مارد آبادان لشکر ها و تیپ ها و گردان ها خود را برای عملیات خیبر آماده کرده بودند، با شهید سید خدایار دالهن هم صحبت شدم. نماز شبشان ترک نمی شد و هنگامی  که برای  نماز عاشقانه قامت می بست، آنچنان در نماز غرق می شد که در دل می گفتیم شهادت برازنده وی است.

  گفتم: سید خدایار، اگر میشود در این عملیات شرکت نکنید. گفتند: من خود را برای این عملیات آماده کرده ام و از این تصمیم بر نمی گردم. در عملیات شرکت کرد و به آرزوی دیرینه اش که شهادت بود، رسید.

 سید خلیل توحیدی هم می گوید:سال ۱۳۶۲ در حوزه علمیه مرتضویه بهبهان، هم اتاق بودیم. بسیار اهل تواضع و تضرع و پرهیزگاری بود. به نماز اهمیت می داد و نماز شب میخواند. یک ساعت قبل از اذان صبح بیدار بود و در کتابخانه، نماز شب را میخواند. به او می گفتم:  نمازت در اتاق بخوان. می گفت: میترسم شما را بیدار کنم. 

اسامی مومنان را که در قنوت نماز شب میخواند در پهنای دستش از آرنج تا مچ دست مینوشت و میگفت باید از یاد نروند رو به روی چشمم باشند تا مبادا فراموش شوند.

قطره ای از خصوصیات شهید


 علاقه ای بسیار به امام خمینی( ره) داشت و او را نائب برحق امام زمان(عج) می‌دانست. به  اهل بیت علیهم السلام  بالاخص مادرسادات حضرت  فاطمه زهرا ( س ) عشق و علاقه خاصی داشت.

 با قرآن مأنوس بود و سوز و گداز او در شب، هنگام نیایش همه را شیفته می کرد و مصلحت اسلام را به هر چیز دیگری ترجیح می‌داد.

بخشی از وصیت نامه شهید


 من به این علت به جبهه  آمدم که در عالم خواب و رویا، امام خمینی و دکتر بهشتی را نزد امام زمان (عج ) دیدم. از همان زمان فهمیدم که این انقلاب بر حق است وادامه دهنده راه اولیاء خداست.

روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: