« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، گزارش می دهد:
لکه‌های قرمز، جوش‌های ریز قرمز یا برافروختن پوست که موجب قرمزی دائم روی پوست می‌گردد روزاسه نام دارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از ایرنا، پوست‌های خشک بیشتر مستعد این بیماری هستند. در فصل‌ زمستان و پاییز امسال که با کرونا ویروس همراه هستیم نباید اجازه ندهیم استفاده مداوم از محلول‌های ضد عفونی کننده پوست ما را خشک و آسیب‌پذیر کنند. در ادامه «ایرنا زندگی» علائم و درمان‌های خانگی روزاسه را با شما به اشتراک خواهد گذاشت.

روزاسه چیست؟

۱. گاهی پوست صورت قرمز می‌شود. ممکن است گرما دلیل قرمزی پوست باشد (به علت آفتاب سوختگی) یا هیجانات و فشار بالا؛ اما اگر صورت شما به طور مداوم قرمز است، می‌تواند یک وضعیت پوستی به نام روزاسه باشد.

۲. چانا اوویتس، متخصص پوست عضو هیئت مدیره پزشکی در وستچستر نیویورک، می‌گوید: «روزاسه یک وضعیت مزمن پوستی است که با قرمزی و برجستگی بر روی صورت به وجود می‌آید. روزاسه بیماری پوستی شایعی به خصوص در فصل سرما است که حدود ۵ الی ۱۰ درصد جمعیت جهان و حداقل ۱۶ درصد آمریکایی‌ها را تحت تاثیر قرار داده‌ است.»

۳. به دلایلی که به طور کامل روشن نیست، روزاسه اغلب در زنان میانسال رخ می‌دهد؛ اما در همه سنین و حتی انواع پوست مردان ممکن است رخ دهد. در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ از انجمن ملی روزاسه، بیش از ۸۸ درصد از افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند گفتند که روزاسه آن‌ها ناخواسته توجه و تمرکز آن‌ها را به خود جمع کرده است. دو سوم گفتند که به دلیل وضعیت پوست‌شان از حضور در اجتماع اجتناب می‌کنند. دکتر اوویتس می‌گوید: «کنترل روزاسه زمان و تلاش خواهد برد؛ اما احساس اعتماد به نفس درباره‌ پوست‌تان باز خواهد گشت پس نگران نباشید.

علائم و نشانه‌های روزاسه

روزاسه یک وضعیت التهابی است که دارای چهار زیر مجموعه اصلی است.

۱. برافروختن و قرمزی صورت: بسیاری از افرادی که روزاسه دارند اغلب سرخ می‌شوند و گونه‌هایشان قرمز است. این قرمزی نشانه اولیه روزاسه است.

۲. برجستگی‌ها و جوش‌ها: روزاسه پاپولوپوستولار با لکه‌هایی بر روی دهان، بینی و پیشانی مشخص پدید می‌آید که شبیه آکنه است. معمولا قرمز، برجستگی و یا جوش چرکی، آسیب‌های ناشی از التهاب هستند.

۳. پوست ضخیم شده: به ویژه در اطراف بینی، پوست می‌تواند ضخیم شود و پوست را ناهموار جلوه دهد. این نوع روزاسه معروف به روزاسه فیماتوس، بیشتر در مردان شایع است.

۴. چشم‌های ملتهب: که روزاسه چشمی نیز نامیده می‌شود، چشم‌ها آبکی و قرمز رنگ می‌شوند و پلک‌ها متورم می‌گردند.

۵. علائم دیگر این بیماری شامل سوزش، تورم و خشکی پوست است. دکتر اوویتس می‌گوید: «افراد مبتلا به روزاسه ممکن است هر نوع از علائم این بیماری را داشته باشند ولی به طور معمول همه علائم را با هم ندارند.» علت فیزیولوژیکی این بیماری کاملا روشن نیست. بر اثر التهاب رگ‌های خونی بیماری روزاسه در پوست ظاهر می‌شود؛ ولی این موضوع که چرا رگ‌ها ملتهب می‌شوند هنوز به طور قطعی مشخص نیست. اگر نسبت به درمان این بیماری بی‌توجه باشید با گذشت زمان، قرمزی پوست می‌تواند دائمی شود.

دلایل احتمالی که موجب التهابات رگ‌های خونی می‌شوند

۱. مونا گوهارا، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در کنتیکت و دانشیار بالینی در بخش پوست دانشکده پزشکی ییل، می‌گوید: «غذاهای تند، شراب، غذای داغ، کافیین، استرس، تغییرات احساسات، تغییرات دما، نوسانات هورمونی می‌تواند از دلایل وجود این بیماری پوستی باشند.»

۲. این بیماری پوستی ممکن است ارتباطی با یائسگی در زنان نیز داشته باشد. دکتر گوهارا می‌گوید: «اگرچه مردان و زنان مبتلا به این بیماری می‌شوند؛ اما روزاسه در زنان میانسال که در دوره یائسگی هستند، بیشتر از گروه سنی دیگر آنها یافت شده است.»

۳. عوامل ژنتیکی نیز ممکن است نقش داشته باشند. جیسون ای کلارک، متخصص پوست، استادیار کمکی پوست دانشگاه امری، می‌گوید: «شیوع روزاسه در افراد با تبار شمال اروپا حاکی از استعداد ژنتیکی است که ممکن است با قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش فعال شود.» اما مردم از موقعیت‌های جغرافیایی دیگر هم می‌توانند حتی شدیدتر از افراد شمال اروپا به بیماری روزاسه مبتلا شوند.» اگر چه روزاسه التهابی است، اما هیچ مدرکی وجود ندارد نشان دهد روزاسه یک بیماری خودایمنی است، که در آن بدن به خود حمله کند.

درمان روزاسه

۱. خوشبختانه درمان‌های تجویزی جدید و موثری برای روزاسه به وجود آمده است. دکتر اویتس می‎‌گوید: «درمان‌های موضعی، خوردنی و همچنین درمان‌های لیزری می‌توانند روزاسه را درمان کنند.»

۲. درمان های موضعی، مکانیسم‌های زمینه‌ای کاهش التهاب را فراهم می‌کنند. درمان‌های خوردنی شامل آنتی بیوتیک‌هایی است که به عنوان عوامل ضد التهاب برای پوست کار می‌کنند و مشابه داروهای آکنه عمل می‌کنند. درمان‌های لیزری که به طور خاص رگ های خونی را هدف قرار می‌دهند قطعی‌ترین و ماندگار ترین درمان روزاسه تا به حال شناخته شده است.

روزاسه درمان خانه


اجتناب از عواملی که ممکن است علتی بر وجود روزاسه باشند (مانند غذاهای تند، شراب و غیره) بهترین راه جلوگیری این بیماری است. کارشناسان پوست توصیه می‌کنند برای جلوگیری از بروز این موقعیت حساس پوستی، مرتب از کرم‌های مرطوب کننده‌، غذاهای گیاهی و صابون شوینده با pH خنثی استفاده کنید. در فصل‌های سرد، بیشتر از فصل‌های گرم باید به پوست رسیدگی کنیم. از ضد آفتاب حتی در روزهای غیر آفتابی غافل نشوید و به اندازه کافی آب بنوشید.


مدینه صابری/خبرنگار افتخاری پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: