« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
آموزش و پرورش؛
انتخابات شورای دانش آموزی هرساله در هفته اول آبان ماه برگزار میشود که مدارس مختلف و به ویژه مربیان پرورشی برای برگزاری آن زمان زیادی را اختصاص داده و برنامه های مفرحی را به اجرا درمی‌آورند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛یکی از بسترهای مهم در مدرسه که کمک شایانی به گسترش فعالیت های اجتماعی دانش آموزان میکند و زمینه ساز بروز توانایی های بالقوه ی آنها میباشد، تشکیل شورای دانش آموزی است.


جدی گرفتن برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی در مدرسه موجب افزایش مسئولیت پذیری و فعالیت های اجتماعی دانش آموزان می‌گردد. حال امسال و باتوجه به شرایط فعلی کشور، برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی به صورت مجازی به چه صورت امکان پذیر است؟

چگونه انتخابات شورای دانش آموزی را به‌صورت آنلاین برگزار کنیم؟

انتخابات شورای دانش آموزی هرساله در هفته اول آبان ماه برگزار میشود که مدارس مختلف و به ویژه مربیان پرورشی برای برگزاری آن زمان زیادی را اختصاص داده و برنامه های مفرحی را به اجرا درمی‌آورند. امسال با وجود بیماری کرونا شرایط خاصی در کشور حکم فرماست که همه حوزه‌ها از جمله آموزش و پرورش را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب برگزاری کلاس های درس به صورت مجازی و آنلاین شده است. با نزدیک شدن به آبان‌ماه، بسیاری از مربیان پرورشی به دنبال این هستند که چگونه انتخابات شورای دانش آموزی را برگزار کنند تا دانش آموزان از برنامه های جانبی مدرسه غافل نشده و تعامل آنها هرچند بصورت مجازی با مدرسه حفظ گردد.

نکته مهم و قابل ذکر این‌که قطعا تمامی مدارس در حال حاضر از طریق یکی از نرم‌افزارهای موجود با دانش‌آموزان در ارتباط هستند. درصد زیادی از مدارس نرم افزار شاد را انتخاب کرده‌اند، درصدی به سراغ پیام‌رسان روبیکا رفته اند، تعدادی از طریق نرم‌افزاهای آموزشی با دانش‌آموزان ارتباط برقرارکرده‌اند، بعضی مدارس به سراغ واتساپ یا بله رفته‌اند و هریک به‌نحوی ارتباط خود را با دانش‌آموزان حفظ کرده‌اند. هرکدام از این برنامه‌ها را که انتخاب کرده‌اید باید بسیاری از مراحل برگزاری انتخابات شورا را نیز از طریق آن برنامه اجرایی کنید.

نحوه ثبت نام دانش آموزان

همانطور که گفتیم  زمان برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی هرساله هفته اول ماه آبان است، اگرچه تا الان (29 مهر99) هنوز به‌طور قطعی از طرف وزارتخانه اعلام نشده، اما به احتمال زیاد امسال انتخابات در روز ششم آبان ماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد. برای آنکه بتوانید این انتخابات را مجازی برگزار کنید ابتدا لازم است یک بنر، آگهی و یا اگر فرصت ندارید حداقل یک پیام متنی طراحی کرده و در گروهی که تمامی دانش‌آموزان در آن عضو هستند، قرار دهید و از دانش آموزان متقاضی بخواهید تا برای نامزد شدن در شورای دانش آموزی در تاریخ معین شده ثبت نام کنند. باتوجه به ‌اینکه زمان زیادی تا برگزاری انتخابات باقی‌نمانده، می‌توانید خودتان به صورت خصوصی از دانش‌آموزانی که احساس می‌کنید توانایی حضور در شورا را دارند، دعوت کنید تا در انتخابات شرکت کنید.

بعد از ثبت‌نام کاندیداها در اولین فرصت، صلاحیت کاندیداها را بررسی کنید و اسامی نهایی نامزدها را در گروه مدرسه قرار دهید. هم‌چنین برای تشویق بیشتر دانش‌آموزان به ثبت‌نام در انتخابات می‌توانید اهداف شورا، اختیارات، اهم وظایف و سرودهای مرتبط با انتخابات شورا را در گروه قرار دهید. در این زمینه پیشنهاد می‌شود حتما به صفحه ” شورای دانش آموزی ” در سایت رایاد مراجعه کنید و از محتوای این صفحه استفاده کنید.

تبلیغات انتخابات شورای دانش آموزی به صورت مجازی

دانش آموزان برای آنکه بتوانند بعنوان کاندیدای شورای دانش آموزی تبلیغ کنند، باید در برابر فرصت های یکسان تبلیغاتی قرار بگیرند و ازظرفیت فضای مجازی برای این مهم بهره مند شوند. ازینرو باید از دانش آموزان بخواهید تبلیغات خود را در قالب فایل هایی به صورت فیلم، صدا، متن، عکس یا … طراحی و تولید کرده و در اختیارتان قرار دهند. دانش آموزان باید بدانند به همان میزان که زمان بیشتری را برای طراحی و تولید محتوای تبلیغاتی اختصاص دهند، احتمال موفقیت آنها در شورای دانش آموزی بالاتر میرود. کاندیدایی که تبلیغات منحصر به فرد و خلاقانه ارائه میکند، همیشه برای انتخاب شدن شانس بیشتری را به سمت خود هدایت میکند پس ضروری است از ایده های نوین بهره بگیرد.

نحوه برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی به صورت مجازی

بعد از نهایی شدن اسامی نامزدان و تبلیغات، نوبت به برگزاری انتخابات شورا میرسد که هنوز برای نحوه ی برگزاری آن بخشنامه‌ای ارسال نشده است، اما طبق شنیده‌ها احتمالا باید از طریق نسخه جدید اپلیکیشن شاد برگزار شود. در ادامه سعی ‌می‌کنیم 3 راهکارمختلف برای این موضوع پیشنهاد کنیم، که اگر از نسخه جدید اپلیکیشن شاد هم رونمایی شود، یک راهکار دیگر به راهکارها افزوده می‌شود، که طبیعتا در حال حاضر نمی‌توان در مورد آن صحبتی کرد.

    نظرسنجی در برنامه شاد یا سایر اپلیکیشن ها: شما می‌توانید یک فرم نظرسنجی برای این موضوع طراحی کنید. البته نظرسنجی در برنامه شاد محدودیت هایی دارد که فقط برای تعداد ده نفر میتوانید فرم طراحی کرده و اگر تعداد بیشتر باشد نیازمند ساخت فرم نظرسنجی دیگری هستید و این موضوع سلامت انتخابات شورای دانش آموزی را تهدید کرده و احتمال تقلب را بالا میبرد.

    طراحی ربات در برنامه ی شاد: برخی میگویند احتمال دارد به زودی قابلیتی برای برگزاری انتخابات به برنامه شاد اضافه شده و به وسیله ی یک ربات این موضوع به اجرا دربیاید اما تا به امروز خبری موثق از سوی صاحب نظران در مورد این مساله اعلام نشده است.

    فرم نگار گوگل : یک روش ساده و در دسترس برای همه مربیان پرورشی این است که اقدام به ساخت فرم نگار گوگل کرده و لینک فرم ساخته شده را در گروهی که همه دانش آموزان حضور دارند، قرار دهند. این فرم توانایی محدود کردن تعداد رای را ندارد اما شما میتوانید در قسمت یادداشت از دانش آموزان بخواهید به تعداد معین شده رای دهند، در غیر اینصورت رای آنها حذف میگردد. سپس از طریق خروجی اکسل کسانی که قوانین را نقض کرده اند حذف کنید.  برای ساخت فرم نگار میبایست عبارت ” فرم نگار گوگل ” را در مرورگر سرچ کرده و وارد سایت آن شوند. سپس از قسمت question، نام، نام خانوادگی و کد ملی دانش آموزان را سوال کنید. بعد از آن با انتخاب نوع check box، اسامی کاندیدا را اضافه کرده و شرایط محدود رای دادن را ذکر نمایید. سپس لینک دریافتی را در گروه دانش آموزان قرار دهید تا در انتخابات مجازی شورای دانش آموزی شرکت به عمل بیاورند. برای دریافت نتایج انتخابات، شما میتوانید از قسمت response به اطلاعات رای دهنده و کاندیدای هر فرد دست پیدا کرده و خروجی اکسل را دریافت نمایید.


در انتخابات شورا هر دانش آموز به چند نفر میتواند رای دهد؟

شاید طرح این سوال آخر این مقاله کمی عجیب به‌نظر بیاید، اما از آنجا که طراحی فرم و اینکه هر دانش آموز می‌تواند حداکثر به چند نامزد رای دهد، کاملا با این موضوع در ارتباط است. اینکه هر دانش‌آموز به چند نامزد می‌تواند رای دهد، کاملا بستگی به تعداد دانش آموزان مدرسه دارد. به آمار زیر توجه کنید(این آمار براساس آخرین شیوه نامه ارسالی توسط وزارت در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ می باشد):

مقطع ابتدایی:

    تا ۱۰۰ دانش آموز : ۵ نفر عضو اصلی – ۲ نفر عضو علی البدل
    ۱۰۱ تا ۱۵۰ دانش آموز : ۷ نفر عضو اصلی – ۲ نفر عضو علی البدل
    ۱۵۱ نفر به بالا : ۹ نفر عضو اصلی – ۲ نفر عضو علی البدل

مقطع متوسطه اول و دوم:

    تا ۲۵۰ نفر دانش آموز : ۵ نفر عضو اصلی – ۲ نفر عضو علی البدل
    ۲۵۰ تا ۳۵۰ دانش آموز : ۷ نفر عضو اصلی – ۲نفر عضو علی البدل
    ۳۵۰ تا ۵۵۰ دانش آموز : ۹ نفر عضو اصلی – ۲ نفر عضو علی البدل
    ۵۵۰ دانش آموز به بالا : ۱۱ نفر عضو اصلی – ۲ عضو علی البدل

پس برای پاسخ به این سوال که هر دانش‌آموز به چند نفر می‌تواند رای بدهد، باید بررسی کنید که مدرسه شما شامل کدام یک از 7 گزینه بالا می‌شود. برای مثال دبستانی که 120 دانش آموز دارد، شامل گزینه 2 می‌شود و شورای این دبستان از 7 نفر عضو اصلی تشکیل می‌شود، پس هر دانش‌آموز می‌تواند حداکثر به 7 نامزد رای بدهد. بعد از شمارش آرا، 7 نفر اول اعضای اصلی شورا و نفر هشتم و نهم به عنوان اعضای علی البدل انتخاب خواهند شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: