« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
کهگیلویه و بویراحمد؛
این مقاله یادی از رشادت رزمندگان بویراحمدی از ابتدای جنگ تحمیلی در شهریور ۵۹ تا اوایل سال ۶۰ می باشد و در مقالات بعدی نیز به نقش فرزندان این استان در سال های بعدی دفاع مقدس پرداخته می شود.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛در بخشی از کتاب (نقش شهرستان بویراحمد در دفاع مقدس) به قلم برزو ویسی پور، آمده است:  تا پایان سال ۱۳۵۹، آمار شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد اینگونه بود:  یازده نفر شهدای مربوط به پیروزی انقلاب اسلامی ؛ دو نفر شهید در درگیری ها با ضدانقلاب در سال ۵۸، ۲۹ نفر در شش ماهه اول جنگ(تا انتهای سال ۵۹) که از این آمار، ۱۲ شهید از فرزندان بویراحمدی استان بودند.

 پیش از توضیحات بیشتر در خصوص نقش فرزندان بویراحمد در سال اول جنگ باید به صورت مختصر به شرایط سال اول جنگ اشاره ای کنیم.

عراق پس از حمله به ایران و تصرف حدود پانزده هزار کیلومتر مربع از خاک ایران، نتوانست اهداف سیاسی ـ نظامی تعریف شده اولیه تهاجم خود را تأمین کند. گرچه اشغال، حاصل عدم آمادگی دفاعی و غافلگیری نسبی ایران بود؛ به همین دلیل، عراق از فرصت و زمان لازم برای تکمیل مواضع دفاعی و ایجاد استحکامات به منظور استقرار در مناطق اشغالی برخوردار بود. بر همین اساس، عراق راهبردهای مهمی قبل از مذاکره برای اتمام جنگ در پیش رو داشت: استقرار در مناطق اشغالی و یا عقب نشینی به مرزهای بین المللی. تصمیم گیرندگان حزب بعث و در راس آنها صدام با توجه به فرض بی ثباتی سیاسی و مخاصمه داخلی و ضعف توان نظامی در ایران، راهبرد استقرار در مناطق اشغالی را برگزیدند.


درحالی که مسئله ایران پس از دفاع اولیه در برابر تهاجم عراق، تغییر از موقعیت دفاعی به تهاجمی بود، این ایده طراحی شد که شیوه تفکر کلاسیک برای جنگ مناسب نیست و باید تغییر کند. گفته شد: با توجه به اینکه استعداد یگان های رزمی عراق، تجهیزات نظامی و قدرت هوایی عراق در مقایسه با ایران برتر است، اما در مقابل، نیروی انسانی ایران سه برابر عراق است. با این توضیح، نادیده گرفتن تجربه دفاع در برابر حملات عراق و نقش نیروهای مردمی به معنای از دست دادن بخشی از عناصر و مؤلفه های قدرت برای تهاجم به دشمن بود.

در استراتژی جدید، به کارگیری نیروهای مردمی و سازماندهی آنان و طراحی عملیات حاصل از تجارب ارتشیان و نیروهای آموزش دیده و تجربی در دستور کار جنگ قرار گرفت. عملیات های محدود با توجه به تماس مداوم و نزدیک با خطوط دفاعی دشمن و شناسایی توانایی و رفتار نیروهای دشمن آغاز شد.

درنیمه اول سال۱۳۶۰ در اثر افزایش تجربه طراحان عملیاتی و رزمندگان اسلام ۱۹ عملیات محدود در جبهه های غرب و جنوب انجام گرفت. ۲۰ خرداد، پس از خلع بنی صدر و حضور نیروهای انقلابی در صحنه تصمیم گیری جنگ، جبهه خودی دریافت از این پس با همکاری ارتش و سپاه قادر است ضربات اساسی تری به ارتش عراق وارد کند. در میان عملیات های محدود که در یک دوره هفت ماهه انجام شد، مهمترین آنها، عملیات فرماندهی کل قوا، در تاریخ ۲۱ خردادماه، در محور دارخوین با مشارکت ارتش و سپاه انجام گرفت.


عملیات فرماندهی کل قوا در دارخوین، به دلیل شرایط سیاسی کشور و دستاوردهای سیاسی ـ نظامی آن، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در این عملیات، برای نخستین بار، نیروهای خودی پس از ۳\۵ کیلومتر پیشروی در مواضع عراق، ۲۷۰ نفر از نیروهای دشمن را به اسارت گرفتند. در این عملیات، گردان زرهی صلاح الدین عراق منهدم شد و برای اولین بار تعدادی تانک و نفربر به غنیمت گرفته شد که مبنای تشکیل تیپ زرهی ۲۸ صفر در سپاه شد.

در نیمه اول سال ۶۰، بنا به دستور امام (ره) تعداد بیشتری از مردم استان اعم از پاسداران و نیروهای بسیج مردمی در قالب گروههای مختلف به دفعات در جبهه های نبرد حضور پیدا کردند. در حماسه های مختلف، مردم استان در جبهه ها ۱۹ تن به شهادت رسیدند؛ ۸ تن از بویراحمد، ۳ تن از کهگیلویه و ۸ تن از گچساران. ۸ شهید از فرزندان غیور بویراحمد، پنج نفر آنها پاسدار و سه نفر بسیجی بودند؛ پاسداران خدابخش مرادی(اولین شهید پاسدار)، نورالله بی خشت(اولین فرمانده دسته شهید) و بسیجی سید قربان حسینی(بزرگ سالترین شهید استان معروف به حبیب ابن مظاهر)، الله کرم خرسندیان، محمد حسین رست، نجفقلی روزبه، غلام عباس کاظمی، کرامت پناهی و علی کاظمی میباشد.

در نیمه دوم سال ۶۰ ، جنگ وارد فاز جدیدی شد، استراتژی تدوین شده موسوم به طرحهای کربلا به اجرا گذاشته شد. اولین گام در اجرای این استراتژی شکستن حصر آبادان بود. این عملیات، زمینه ساز آزاد سازی خرمشهر گردید و باور مسئولین جنگ را نسبت به امکان دستیابی به پیروزیهای بیشتر مضاعف ساخت.

مردم استان در پی فرمان امام مبنی بر شکستن محاصره آبادان گروه گروه به جبهه ها شتافتند. پنجم مهرماه سال ۱۳۶۰ عملیات ثامن الائمه معروف به عملیات شکست حصر آبادان در شمال آبادان و شرق کارون بطور مشترک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش انجام شد. استعداد خودی در این عملیات ۹ تیپ، ۹ گردان پیاده بدون توپخانه و پنجاه قبضه ضد هوایی بود. در این عملیات، ۱۵۰ کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی از جمله دو جاده استراتژیک اهواز- آبادان و ماهشهر- آبادان آزاد شد و شهر آبادان از محاصره دشمن خارج گردید. تلفات انسانی نیروهای عراق در عملیات ثامن الائمه بالغ بر ۱۸۰۰ اسیر و ۲۰۰۰ کشته و زخمی بود.

در این عملیات، مجموعا ۱۳ تن از فرزندان استان به شهادت رسیدند؛  ۷ نفر از بویراحمد، ۳ نفر از کهگیلویه و ۳ نفر از گچساران. تعداد ۷ نفر از غیور مردان بویراحمدی ۶ نفر آنها پاسدار و یک نفر بسیجی بود؛ پاسداران شهید رشید پایدار اولین فرمانده گروهان، دادالله خبیری، خدارحم داوریان پور، شهباز فرخی، حیدر هاشمی نژاد، چوپانعلی آزادوار و بسیجی سیفور واصفی نژاد.


عملیات طریق القدس، در تاریخ ۸\۹\۱۳۶۰ با همکاری مشترک سپاه و ارتش در منطقه بستان انجام شد. استعداد قوای خودی در این عملیات ۵ تیپ پیاده، ۴ تیپ زرهی و ۴ گردان توپخانه بود که در مقابل، دشمن از ۶ تیپ زرهی، ۵ تیپ پیاده و ۳ گروه جیش الشعبی استفاده می کرد. در این عملیات، ۶۵۰ کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده کشورمان آزاد شد. در این عملیات، شهرستان بستان و هفتاد روستای متعلق به آن از اشغال نیروهای عراقی خارج گشت. از نیروهای دشمن، ۵۴۹ نفر اسیر و ۸۵۰۰ نفر کشته و یا زخمی شدند. همچنین، نیروهای خودی موفق شدند ۱۸۰ دستگاه تانک و نفربر، ۲۰۰ دستگاه خودرو، ۱۲ فروند هواپیما، ۴ فروند هلیکوپتر را منهدم کرده و ۱۷۰ دستگاه تانک و نفربر، ۲۵۰ دستگاه خودرو، ۱۵۰دستگاه تجهیزات و ۱۹ قبضه توپ را به غنیمت خود درآوردند.

قبل از این عملیات، تعداد بیشتری از اقشار مختلف مردم استان اعم از دانش آموز و دانشجو، فرهنگی و بازاری، سپاهی و کشاورز و غیره برای شرکت در عملیات در جبهه ها حضور پیدا کردند. برای اولین بار آمار دانش آموزان بسیجی برای حضور در جبهه بسیار چشمگیر بود. نیروهای رزمنده در قالب تیپ و گردان سازماندهی شدند. آماری از فرماندهان در رده های مختلف رزمی گردانی در این عملیات به استان اختصاص داده شد. با توجه به حضور حداکثری نیروهای رزمنده استان بالطبع آمار شهدا و مجروحین استان در این عملیات افزایش داشت.

مجموعا در این عملیات، ۳۱ نفر از رزمندگان استان به شهادت رسید؛ ۱۳ نفر از بویراحمد، ۷ نفر از کهگیلویه و ۱۱ نفر از گچساران.

 از تعداد ۱۳ نفر دلیرمردان بویراحمدی ۶ نفر دانش آموز بسیجی بودند؛ دانش آموزان جمشید دانشور، عباسقلی قلی پور، غلام منصور زاده، رحمت الله نیک اصل، قربان همتی و صفر آزاد هدف. همچنین نیز، عینعلی مهدی نیا فرمانده گروهان، حیدر هاشمی زاده، حمید احمدی، محسن توکل پور، سید نادر کریمی، عبدالستار محمدی و مظفر رام بعد از رشادتهای فراوان به شهادت رسیدند.
سرانجام، در سال ۶۰، تعداد ۹۴ تن از فرزندان استان در جبهه ها به شهادت رسیدند. ۳۶ نفر از بویراحمد، ۲۵ نفر از کهگیلویه و ۳۳ نفر از گچساران.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: