« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۱
سرویس گیاهان دارویی آوای رودکوف؛
سنا نوعی گیاه گلدار دارویی است از این گیاه معمولا برای درست کردن چای استفاده می‌شود. سال‌هاست که از برگ، پوسته و غلاف بیرونی گیاه سنا برای درست کردن چای به‌عنوان مُسهل و ملَیِن بهره می‌برند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:خواص ضد باکتری برگ سنا می‌تواند به درمان بیماری‌های پوست کمک کند. خمیر تهیه شده از برگ‌های سنا در درمان عفونت‌های پوست مانند آکنه و همچنین اختلالات التهابی مانند اگزما موثر است. استون و اتانول موجود در برگ سنا می‌توانند با میکروارگانیسم‌هایی که باعث آکنه می‌شوند مبارزه کنند.


سنا یک گیاه دارویی است که از برگ ها و میوه های آن برای تولید دارو استفاده میشود. این دارو در اکثر ملین های بدون نسخه وجود دارد. این گیاه حاوی ماده ای به نام سنوسید است که خاصیت ملین در روده ایجاد می کند. از داروهای حاوی این گیاه همچنین برای درمان سندروم روده تحریک پذیر نیز استفاده می شود.

برگ سنا به علت داشتن ترکیباتی به نام آنتراکینون‌ها، یک ملین قدرتمند محسوب می‌شود. مشتقات آنتراکینون گلیکوزیدها به عنوان گلیوکوزیدهای سنا یا سنوسایدها شناخته می‌شوند که به دلیل گونه سنا این نام را گرفته‌اند. اشکال مختلف این گلیکوزیدها به نام‌های A، B،C و D شناخته می‌شود.

روغن‌های معطر، رزین و تانن موجود در برگ سنا می‌توانند التهاب پوست را کاهش دهند.

برگ سنا را می‌توان به طور موضعی برای داشتن موهایی صاف، درخشان و قوی استفاده کرد.

برگ سنا را می‌توان به عنوان یک نرم‌کننده‌ی مو استفاده کرد تا موها‌ی‌تان علاوه بر تقویت و ضخیم شدن، درخشان هم بشوند. این گیاه دارویی یک گزینه‌ی عالی برای به حداقل رساندن اثرات نامطلوب مواد شیمیایی روی موها است.

برگ سنا یک گزینه‌ عالی برای ایجاد سایه روشن طبیعی روی موها است از بلوند خاکستری گرفته تا رنگ‌های روشن‌تر. برگ سنا برخلاف حنا، هنگامی‌ که به مدت کوتاهی روی موها بماند، رنگ تندی ایجاد نمی‌کند. به علاوه، برگ سنا موها قرمز رنگ نمی‌کند بلکه سایه‌ای کم‌رنگ ایجاد می‌کند. این گیاه حاوی یکی از مشتقات آنتراکینون به نام اسید کریسوپانیک است که رنگ زرد روشنی روی موها به وجود می‌آورد.

از آن‌جایی که برگ سنا یک ملین است، برای کاهش یبوست تاثیر زیادی دارد. برگ سنا عضلات روده بزرگ را تحریک می‌کند تا مدفوع سریع‌تر از روده‌ها عبور کنند. این گیاه بر روی دیواره‌ روده تاثیر می‌گذارد و انقباضاتی ایجاد می‌کند که منجر به حرکت روده می‌شوند. این گیاه دارویی به روده‌ی بزرگ کمک می‌کند که آب جذب کند و به این ترتیب مدفوع را نرم می‌کند. برگ سنا حتی می‌تواند موارد شدید یبوست را درمان کند.

برگ‌سنا در مواجهه با سوزش سر دل، تهوع، گاز، التهاب و ترشح ناشی از اختلالات گوارشی موثر بوده‌است. این گیاه دارویی، هنگامی ‌که با گیاهان معطر مانند هل، رازیانه، زنجبیل و نعناع فلفلی مصرف شود، می‌تواند از طریق خواص ملین قدرتمندی که دارد، تشکیل گاز در معده را کاهش دهد.
گیاه سنا به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند تا اینکه بتواند به طرز موثری پاتوژن‌های بیگانه‌ای را که ممکن است برای سلامتی‌مان خطرناک باشند شناسایی کند. به علاوه، استفاده منظم از گیاه سنا ممکن است بتواند گلبول‌های سفید خون را تحریک کند و آن‌ها را برای مبارزه‌ی موثرتر با بیماری‌ّها قدرتمندتر کند.

گیاه سنا می‌تواند به سم زدایی بدن از طریق خلاص کردن آن از مواد سمی به واسطه‌ دفع ادرار کمک کند. وقتی از گیاه سنا به طور منظم استفاده شود نمک و آب اضافی زدوده می‌شوند، که این به تنظیم تعادل مایعات بدن کمک می‌کند.

بوی بد دهان ممکن است ناشی از بهداشت ضعیف دندان‌ها باشد و سایر عادات ناسالم نیز بر شدت آن بیفزایند. اکثر اوقات، دهانشویه‌های ضدعفونی کننده برای درمان بوی بد دهان استفاده می‌شوند، اما برگ‌های گیاه سنا نیز ممکن است در پیشگیری از بوی بد دهان موثر باشند.

مصرف چای سنا در بلندمدت مانع از عملکرد صحیح روده‌ها می‌شود. علت این است که روده‌ها به سنوسیدهای موجود در سنا وابسته می‌شوند و چنین وابستگی و اعتیادی به‌سختی ازبین می‌رود. بنابراین با قطع مصرف چای سنا، امکان بروز یبوست و ناراحتی های معده به‌وجود می‌آید. مصرف چای سنا بیش از دو هفته توصیه نمی‌شود.

مصرف متداوم چای سنا منجر به برهم‌خوردن تعادل مواد شیمیایی بدن می‌شود. این اثرات به‌صورت کاهش سطح الکترولیت‌های بدن خود را نشان می‌دهند. مثلا در صورت کمبود پتاسیم بدن، حتی خطر مرگ هم وجود خواهد داشت.

چای سنا بر انعقاد خون هم اثر می‌گذارد، بنابراین اگر شخصی داروهای ضدانعقاد مصرف می‌کند، نوشیدن چای سنا در روند درمانش تداخل ایجاد خواهد کرد.

مصرف چای سنا در بلندمدت باعث مسمویت‌های کبد می‌شود.

برای ورود به سرویس گیاهان دارویی پایگاه خبری آوای رودکوف اینجا را کلیک کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: