« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
سرویس گیاهان دارویی آوای رودکوف؛
«سپستان» گیاهی درختی ؛مناسب برای برطرف شدن گرفتگی صدا ، با برگ های بدون کرک و میوه ای به اندازه آلوی کوچک است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:«سپستان» گیاهی درختی ؛مناسب برای برطرف شدن  گرفتگی صدا ، با برگ های بدون کرک و میوه ای به اندازه آلوی کوچک است.

برطرف شدن گرفتگی صدا با مصرف دم کرده ۳-۵ دانه میوه سپستان برای نرم کردن سینه و گرفتگی صدا امکانپذیر است.


میوه گیاه ، بخش دارویی این گیاه را تشکیل می دهند. میوه های خشک چروکیده و قهوه ای رنگ آن به شکل مخروطی است و از طریق خشک کردن میوه های کروی و زرد رنگ آن که در حالت تازه دارای آب و موسیلاژ فراوان است به دست می آید. از آن برای تغذیه نیز استفاده می شود. البته از برگ و پوست این درختچه هم اثرات درمانی دیده شده است.

سپستان داراى موسیلاژ فراوان است. موسیلاژ از دانه ها با روش سرد و گرم جدا شده و حدود ۱۳-۳ درصد بوده که حاوى فروکتوز، گلوکرونیک اسید، گلوکز و آرابنیوز و گالاکتوز و گزیلوز است.

البته از برگ های گیاه آلکالوئید پیرولیزیدینی به اسم ماکروفیلین۷ به میزان ۹ درصد جدا شده است و از آن فلاونوییدهایی مثل روتین هم جدا شده است، هم چنین مشتقات فنلی هم در برگ های آن موجود می باشد. چهار گلیکوزید فلاونوییدی از مشتقات ویتامین پ و یک آگلیکون فلاونویید به اسم دی هیدروروبینتین۸ و دو مشتق فنلی تحت عنوان های اسید کافئیک و کلروژنیک در برگ های آن شناسایی شده است.

مکیدن میوه در دهان یا آشامیدن آب خیسانده آن، یا جوشانده آن جهت نرم کردن سینه، حلق، خشونت و گرفتگی صدا، سرفه گرم و خشک، تسکین صفرا، عطش، سوزش ادرار ناشی از صفرا، خروج کرم معده، اسهال گرم مزاجان، مواد سوداوی، بلغم شور، اصلاح ادویه مسهله، تبهای گرم صفراوی، دموی، بلغم شور و زخم روده ناشی از ادویه حاد به کار می رود.

میوه سپستان در معالجه تبهای گرم مزاج صفراوی همراه داروهای دیگر بسیار مصرف میشود و در ناراحتی های روده ای که در اثر افراط در مشروبات الکلی یا مشروبات گازدار و یا مصرف ادویه های تند حاصل شده اند و سایر خراش های دستگاه گوارش، خوردن لعاب سپستان یا اضافه کردن سپستان به داروهای دیگر بسیار مفید است.

سپستان همچنین تشنگی را از بین می برد.
برگ های پودر شده آن به صورت موضعی برای تسکین سردرد و التیام جراحت ها به کار برده می شود.

جوشانده پوست درخت سپستان برای رفع سوء هاضمه و کاهش تب موثر است.

طب سنتی مصرف زیاد آن از حد گفته شده ضعیف کننده معده و احتمالا برای کبد مضر است و مصلحش در مبرودین گل سرخ و در غیره عناب و ختمی است.

استفاده زیاد سه پستان برای معده خطر دارد و کبد را ضعیف می نماید، درنتیجه سرد مزاجها باید با برگ گل سرخ و سایرین با عناب میل نمایند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: