« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
در گفتگوی آوای رودکوف با عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی مطرح شد:
خبرنگار آوای رودکوف در گفتگویی با مهندس جابر سلیمانی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی اثرات بسته بندی برای ورود محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی را بررسی نموده است.
پایگاه خبری آوای رودکوف:امروزه صنعت بسته بندی به عنوان یکی از مؤلفه های مهم و تعیین کننده در صادرات غیرنفتی در سال های اخیر با هدف فروش و بازاریابی مناسب در مناطق مختلف جهان، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است، ولی متأسفانه ضعف این صنعت در ایران باعث شد که کشورهای دیگر محصولات کشاورزی تولید ایران را به صورت فله‌ای و با قیمت بسیار نازل خریداری کنند و عملیات بسته بندی را در کشور خودشان انجام دهند و به این ترتیب محصولات ایرانی را با نام کشور خود با قیمت‌های مضاعف به دیگر کشورها صادر کنند.


خبرنگار آوای رودکوف در گفتگویی با مهندس جابر سلیمانی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی اثرات بسته بندی برای ورود محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی را بررسی نموده است.

- چه نگاهی به مهم ترین امتیازات بسته بندی دارید؟
هدف از بسته بندی کردن مواد غذایی این است که هم زمان نگهداری آنها افزایش یافته و هم مواد غذایی به طور کامل از خطر عوامل فساد درونی و بیرونی و اُکسایشی حفظ شده و در ضمن موجب کاهش هزینه و راحتتر شدن حمل و نقل موادغذایی می‌شود.

بسته بندی مواد غذایی و محصولات کشاورزی، به نوعی شناساندن این صنعت و کالاهای تولیدی بخش کشاورزی به خریدار است و مانند پُلی ارتباطی میان خریدار و محصول موردنظر است که به کالا هویت می‌دهد.

- بسته بندی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

یک بسته بندی خوب از عناصر مختلفی مانند جذابیت در نام، طراحی زیبا، تبلیغات و قیمت مناسب برای جذب مشتری تشکیل شده است.

- ضعف در بسته بندی چگونه نمایان می شود؟

ضعف در بسته بندی مناسب صنایع غذایی و محصولات کشاورزی باعث کاهش کیفیت و سلامت مواد غذایی می‌شود که در نتیجه با مشکل بزرگتر و جدی‌تر از دست دادن بازارهای هدف منجر مواجه می‌شویم.

بی توجهی به این صنعت در واقع لطمه اصلی را به صنعت کشاورزی وارد می سازد. ایران با منابع و محصولات کشاورزی بسیار بالا، هنوز قادر به نشان دادن ظرفیت های واقعی تولید خود در بخش کشاورزی به سایر کشورها و بازارهای هدف نیست و این می‌تواند به نوعی برای بخش کشاورزی جبران ناپذیر باشد.

- چرا از فرصت طلایی بسته بندی در بازارهای جهانی عقب مانده ایم؟

به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی‌های لازم برای بسته بندی از این فرصت طلایی جامانده ایم و با وجود کیفیت بالا و مرغوبیت محصولات کشاورزی مان، بازارهای مصرف را براحتی به رقیبان خود که به لحاظ تنوع و کیفیت تولیداتشان، شاید بسیار با ما فاصله داشته باشند، واگذار می کنیم.

- ضرورت توجهی ویژه به بسته بندی مناسب چیست؟

برای جلو گیری از ضایعات موادغذایی، نگهداری و عرضه آنها به صورت سالم به مصرف کننده، بسته بندی مناسب الزامی به نظر می‌رسد.

- مهم ترین خسارات ناشی از بسته بندی نامناسب را چه می دانید؟

محصولات کشاورزی تولید شده در ایران، بدون اینکه بسته بندی مناسبی داشته باشند، به بازارها عرضه می‌شوند و به همین دلیل هم نمی توانند آنچنان که باید چه از لحاظ حفظ کیفیت و چه رقابت با محصولات مشابه، توفیقی به دست آورند.

- بسته بندی چه تاثیری در کسب ارزش افزده محصولات دارد؟

مسئولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی باید توجه کنند که با ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط و دارای قدرت و رقابت بین المللی می‌توانیم نقش مهمی را در کسب ارزش افزوده محصولات تولیدی کشور داشته باشیم. واقعیت امر آن است که امروزه رقابت در سطح اقتصاد جهانی به سمت تنوع سازی پیش می‌رود و تولیدکنندگان باید برنامه‌های فروش برای رقابت هرچه بیشتر در سطح بازارهای جهانی را داشته باشند و محصولات جدید با بسته بندی های روز به بازار عرضه کنند.

- پتانسیل های محصولات کشاوزی ایران برای عرضه در بازارهای جهانی چییست؟

بسیاری از محصولات کشاورزی که در کشور ما تولید می‌شوند دارای کیفیتی مرغوب و موردپسند مصرف کنندگان سراسر جهان است که می‌تواند به راحتی جای خود را در بازارهای جهانی باز کند و انواع مشتریان را در طیف‌های مختلف سلیقه ای و با انواع خواسته ها به دست آورد.

گفت و گو از:مهندس  امیرمسعود طایفه سلطانخانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: