« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
بررسی وضعیت ‌کرونا در کهگیلویه؛
جمشید کاظمی،مسول بخش کرونای بیمارستان امام خمینی دهدشت بر لزوم اجتناب از مسافرتهای غیر ضروری ؛ استفاده از ماسک و به حداقل رساندن تماس های اجتماعی برای شکست زنجیره کرونا ویروس تاکید کرد.
پایگاه خبری آوای رودکوف:چند ماهی است که کرونا ویروس با علائمی مشخص پا در جامعه ما گذاشته و تا حدودی روال زندگی عادی مردم را دستخوش تغییر کرده است همه جا صحبت از کرونا ست و همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده ؛این تغییر در مراکز درمانی نیز قابل مشاهده است .

تعابیر و تفاسیر نیز نسبت به کادر درمانی ؛ پزشکان و پرستاران نیز تغییر کرده و مردم  آنها را نیز رزمندگان خط مقدم سلامت می دانند؛  آنجا نیز عزمی ملی با کمک پزشکان و پرستاران و دیگر اعضا کارد درمان به پا شده تا با مقابله با این ویروس منحوس آن را از پای درآورند بر همین اساس به سراغ ، برادر عزیزمان جناب آقای جمشید کاظمی رئیس بخش کرونای بیمارستان امام خمینی دهدشت که هم اکنون از فرماندهان خط مقدم سلامت این شهرستان می باشند و با توجه به اینکه با بیماران کرونایی ارتباط مستقیم داشت و مجاهدت های بسیاری در این بخش از خود نشان داد متاسفانه به کرونا مبتلا شده رفتیم تا با وی گفتگویی داشته باشیم که در ادامه با هم می خوانیم:


جناب آقای کاظمی ضمن خدا قوت به شما و همکاران عزیزتان و  با تشکر فراوان از اینکه گفتگوی ما را پذیرفتید بعنوان اولین سوال ؛ آخرین وضعیت کرونا در بیمارستان امام خمینی دهدشت (ره)دهدشت را تشریح بفرمایید؟

در حال حاضر واقعا وضعیت کرونا در کهگیلویه نگران کننده است به طوری که تمام تختهای در نظرگرفته برای این بیمار ی تکمیل شده و حتی در برخی شیفتها تختهای اورژانس جوابگو نیست و بیماران روی برانکارد بستری می شوندکه این امر هم باعث افزایش شیوع کرونا میشود و هم باعث افزایش پرسنل مبتلا به کرونا شده است.

گفته می شود علائم بیماری کرونا در حال تغییر است هم اکنون بیماران کرونایی چه علائمی دارند؟

علایم کرونا بستگی به نوع درگیری فرد متفاوت است ولی بیشترین نوع درگیری در حال حاضر تنفسی به خاطر تاثیر ویروس بر سیستم تنفسی و یا گوارشی است. که خود این درگیری ها هم در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. از جمله علایم تب،لرز، سرفه. افت سطح اشباع اکسیژن خون ،سنگینی و سخت شدن تنفس،بی اشتهایی ،از بین رفتن حس بویایی و چشایی، اسهال ،حالت تهوع و گاهی استفراغ، درد های معده ،ضغف و بی حالی ، سردرد های شدید،خستگی که ممکن است یه بیمار  چند تا از این علایم را با هم داشته باشد. اما احساس میشه با توجه به شرح حال و شرایط بیماران  نسبت به گذشته کرونا خطر ناک تر هم شده است.

آیا امکانات و داروهای مورد نیاز در اختیار بخش کرونای بیمارستان قرار می گیرد؟

خوشبختانه با پیگیری های مدیریت محترم شبکه بهداشت شهرستان و سرپرست بیمارستان در حال حاضر دارو هایی که در مورد نیاز هست و حتی در شهر های بزرگ و صاحب امکانات استفاده میشه برای بیماران در دهدشت هم در دسترس هستند و بستگی به نیاز بیماران مورد استفاده قرار میگیرند . اما در مورد امکانات کادر در مان گاهی کمبود هایی احساس میشه بخصوص ماسک های مناسب  که واقعا نیاز کادر درمان هست .مشکل دیگر کمبود نیروهای درمانی از جمله پرستار و کمک پرستاراست که با توجه به ا فزایش امار پرسنل مبتلا به کرونا گاهی وقت ها کمبود پرسنل  به شدت  احساس میشه و حتی باعث فرسودگی کادر درمان هم شده است . ان شالله با مساعدت مسوولین دانشگاه  با توجه به این که در ماههای اینده  موج جدید کرونا در راه است  این مشکل حل شود.

کرونا علاوه بر اینکه صدمات جدی به بدن وارد می کند باعث اختلالات روحی و روانی بیمار نیز می گردد شما چه حمایت روحی و روانی از بیماران در این بخش می کنید؟

یکی از مشکلات اصلی که برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا پیش می اید علاوه بر مشکلات جسمی،عوارض روحی و روانی در دوره بیماریست که برخی بیماران نیاز به مشاوره های تخصصی روانپزشکی و روانشاسی دارند ،که در صورت نیاز انجام میشه. ولی در مجموع  ما  پرستاران و پزشکان علاوه بر دارو درمانی سعی میکینم با دادن اگاهی،جواب دادن  به سوالات انها  در مورد بیماری،حمایت های روحی و روانی تاثیر خیلی زیادی در روند بهبودی انها  ایفا میکنیم که خیلی از بیماران بعد از ترخیص به این موضوع اشاره دارند که این رفتار پرستاران و پزشکان باعث افزایش روحیه ما و غلبه بر بیماری  شده است که بنده مجددا از همکاران عزیز تقاضا دارم که بیش ازپیش به این مورد توجه کنند.

سهم ترس در ابتلا به بیماری کرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟

ترس و اضطراب  بیمار معمولا به خاطر عدم اگاهی از  شرایط و عاقبت بیماری است بخصوص بیماری کویید ۱۹  که هنوز تجربه و اگاهی کامل از  روند این  بیماری وجود  ندارد. که خود باعث افزایش استرس بیماران شده .موضوع دیگر علایمی است به خصوص شب ها به سراغ بیمار می ایند مثل بی خوابی، کلافه بودن بیمار، حس نا خوشایند ،بی حوصله شدن ..سرگیجه که در مجموع باعث افزایش ترس و اضطراب بیماران میشه که باز هم نقش پرستار در ارام کردن بیمار و دادن امید و حتی صحبت کردن با وی خیلی تاثیر گذار است.


‌آقای کاظمی عزیز چه شد که به کرونا مبتلا شدیدو اگر ممکن هست ‌روند شروع بیماری را توضیح دهید؟

به هر حال بنده هم مثل خیلی همکاران که در راه مبارزه با این بیماری و درمان بیماران خود نیز گرفتار شده اند با توجه به این که شش ماه در بخش کرونا فعالیت دارم  احتمالا به این خاطر درگیراین بیماری شده ام.

اولین علامتی که داشتم لرز شدید  و متعاقب ان  سرفه ،ضعف و بیحالی  احساس خستگی شدید کمردرد ؛ سنگینی نفس  داشتم. و درگیری مختصر ریوی که به توصیه جناب دکتر شفایی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری بستری شدم.

بعد از چند روز علایم گوارشی هم پیدا کردم که باعث مشکلات بیشتری هم شدم. اما در نهایت با دعای خیر مردم و تلاش همکاران رفته رفته شرایطم بهتر شدو در  نهایت حدود ۲۰روز بعد از شروع علایم  از بیمارستان مرخص شدم.

کارکنان درمانی در بخش کرونا به صورت خستگی ناپذیری مشغول فعالیت هستند آنچه که باعث این روحیه می شود را در چه می دانید؟

پرسنل و پزشکان اورژانس به معنای واقعی خط مقدم مبارزه  با کرونا هستند و با توجه به اینکه مراجعات به اورژانس زیاد هست و حتی برخی مراجعین ناقلین بیماری هستند  همین عوامل باعث شده که پرسنل مبتلا شده به کویید ۱۹ در بخش اتفاقات نسبت به سایر بخش ها بیشتر بشه که بدین وسیله ارزوی سلامتی  برای انها دارم .

نه تنها پرسنل اوررژانس و بخش کرونا بلکه تمام پرسنل  واحد های درگیر کرونا از جمله پرسنل  نمونه گیر کرونا ؛ واحدهای رادیولوژی ،سی تی اسکن ،بخشهای کر ونا یک و دو و ای سی یو  کرونا  در بیمارستان دهدشت با جان و دل و بیشتر از توان خود  علیرغم همه کمبود ها ونواقص دارند به بیماران خدمت رسانی میکنند و این خاصیت  پرستاری است که روحیه ایثارگری دارند. هرچند بقیه همکاران در بخشهای غیر کرونا هم به نوعی درگیر این بیماری هستند و جای تقدیر و تشکر دارند.

مهمترین نکته ابراز رضایت بیماران و نشاندن لبخند بر لبان انهاست و هیچ چیزبهتر  از خوشحالی بیماران هنگام غلبه بر این بیماری و شکست کرونا  و ترخیص از بیمارستان ،برای پرسنل نمی باشد.

با تشکر فراوان از وقتی که در اختیار ما قرار دادید در انتها اگر توصیه ای دارید بفرمائید.

 ضمن تشکر مجدداز جنابعالی ؛ به عنوان کسی که  هم این بیماری را تجربه کرده ام و همه به عنوان عضو کوچکی از جامعه بهداشت و درمان ؛ مردم و بخصوص جوانان عزیز را  که  برخی از انها هنوز عمق فاجعه را  درک نکرده اند را به رعایت پروتکل های بهداشتی  و توصیه شده از جمله استفاده از ماسک؛رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز ازسفر های غیر ضروری و عدم‌حضور در مکانهای شلوغ توصیه و دعوت می کنم.

و همانطور که مراجعه بدون ماسک به برخی ادارات  ممنوع شده  است  بقیه مشاغل مثل بازاریان رانندگان وسایل عمومی  هم به این موضوع   توجه کنند. و به مشتریان و مسافران توصیه کنند.

در پایان؛از تمام کسانی که در زمان بیماری به انحا مختلف جویای حال حقیر بوده اند  قدردانی میکنم و از همکاران خودم و جناب اقای دکتر شفایی که تمام تلاش خود را جهت بهبودی من و سایر همکار ان و بیماران مبتلا به بیماری کرونا  کرده اند صمیمانه سپاسگزارم و ارزوی سلامتی  برای تمام بیماران بخصوص همکاران گرفتار این بیماری دارم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: