« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۷۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰
کهگیلویه و بویراحمد؛
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان لنده گفت: ۱۲ نفر از عاملین آتش سوزی سالهای گذشته شناسایی و احکام قضایی برای این افراد توسط دادگستری شهرستان لنده صادر ولی در دادگاه تجدیدنظر استان تبرئه شدند.
پایگاه خبری آوای رودکوف:آتش در کوه سفید تنوره می‌كشید، بلوط‌ها ؛ کیکم ،بن و بنه و زالزالک و گونه های گیاهی دارویی و علوفه ای یكی یكی به كام آتش فرو می‌رفتند و اندك حیات‌وحش باقیمانده اكوسیستم کوه سفید زنده زنده كباب می‌شدند و یا در گوشه ای به انتظار مرگ بودند؛امکانات کم بود؛ منطقه صعب العبور بود؛ جنگلبانان و محیط‌بانان نیز با دست خالی و بیل حریف آتش نمی‌شدند؛ مردم و جمعی از مسولان روانه کوه شدند ؛ تلاش کردند؛ با دست خالی جنگیدن ؛ بعضی ها اما در کنار تنه های نیمه جان و پر پر شده ی بلوطها عکس و سلفی می گرفتند تا حضور خود را نشان دهند! مردم و طبیعت دوستان نیز غم و اندوه خود را با نوشتن جملاتی از قبیل : دلم میسوزد و کاری ز دستم بر نمی آید_کوه سفیدم سیاه شد _نوشدارو بعد از مرگ سهراب در کنار تصاویر جگر سوز کوه سفید غم و اندوه خود را بیان می کردند ؛ بعضی ها هم با گذاشتن شروهای لری بر روی تصاویر همدردی خود را ابراز می کردند ؛بگذریم .... اما چاره كار اطفای حریق هوایی و استفاده از بالگرد برای جا به جایی تیم اطفای حریق به مناطق صعب‌العبور بود، ولی جولان آتش در ناز کوه سفید مظلوم  نشان می‌داد که  بالگردها نیز به موقع به داد‌ جنگل‌ نمی‌رسند!

درد و دلها زیاد است و کاستی ها فراوان و تنها قربانی‌ این حادثه محیط‌زیست ؛ جنگلها و بلوطها بودند که در همین خصوص با مهندس ذبیح الله محمدی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان لنده  گفتگویی انجام دادیم که در ادامه آن را با هم مرور می کنیم:



جناب مهندس محمدی ضمن عرض خدا قوت به شما و همکاران گرامیتان ؛ از اینکه دعوت ما را پذیرفتید سپاسگذاریم بعنوان اولین سوال ؛ آخرین وضعیت آتش سوزی در جنگلها و مراتع کوه سفید را تشریح بفرمایید.

با تلاش شبانه روزی نیروهای اداری و مردمی و طبیعت دوستان در ساعت ۲۳ روز یکشنبه آتش سوزی کوه سفید بطور کامل مهار گردید و هم اکنون اکیپی از نیروهای اداره منابع طبیعی شهرستان و استان و نیروهای مردمی از شب گذشته تاکنون جهت پایش نهایی در منطقه آتش سوزی حضور دارند.

علت آتش سوزی کوه سفید را چه می دانید؟

علت آتش سوزی هنوز بطور کامل مشخص نشده است اما پیگیری و تحقیقات در خصوص علت آتش سوزی از لحظه شروع حریق آغاز شد و اطلاعاتی در این زمینه کسب کردیم که جهت پیگیری و مشخص شدن علت یا علل آتش سوزی در اختیار مراجع قضایی و انتظامی قرار دادیم و امید داریم که هرچه سریعتر بتوانیم با شناسایی عامل آتش سوزی ،با متخلف و یا متخلفین برخورد قانونی صورت بگیرد.

پیش بینی شما از خسارات وارده چیست؟

با توجه به بازدید صورت گرفته ،توپوگرافی منطقه بصورتی است که پوشیده از درختان بلوط ،کیکم ،بن و بنه و زالزالک و گونه های گیاهی دارویی و علوفه ای میباشد و در بخشهایی بصورت صخره ای و سنگی است.جدا از ارزش بیولوژیکی و ژنتیک گیاهی گونه های سوخته شده،ارزش ریالی درختان سوخته شده و پوشش گیاهی، بالغ بر ۶۵۰۰ میلیون ریال برآورد میگردد.

آیا در اتش سوزی فوق به پرندگان و حیوانات وحشی نیز آسیبی وارد شد؟

براثر آتش سوزی فوق حیات وحش منطقه نیز مصون از خسارت نبود و درحین اطفاء حریق ،میشد این مهم را به عینه مشاهده کرد.

نقش بالگردهای اعزامی را چگونه ارزیابی می کنید و چرا با تاخیر وارد عملیات شدند؟

با توجه به اینکه بخش زیادی از آتش سوزی حادث شده در ارتفاعات بالای ۲۷۰۰ متر بوده و  جهت پیمایش مسیر و رسیدن به محل حریق چند ساعتی طول میکشید وجود بالگرد برای انتقال نیرو نقش بسیار موثری در اطفا حریق داشت که جا دارد از کادر پرواز هوانیروز سپاه ،کاپیتان جمالی،کاپیتان بهلولی،کاپیتان قاسمی و مهندسین پرواز که تا لحظه آخر همکاری بسیار صمیمانه و دلسوزانه با ما داشتند تقدیر و تشکر کنم.


آیا امکانات و تجهیزات موجود جوابگو هستند و عمدتا به چه امکانات دیگری برای مهار آتش سوزی های گسترده نیاز هست؟

در سال اخیر بالغ بر ۶ دستگاه دمنده و تعدادی ۲۰ عدد فلس بک جهت اطفاء حریق از طریق اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهیه شد همچنین بنیاد محترم مستضعفان نیز تجهیزات آتش سوزی تهیه و طی چند روز آینده در اختیار اداره منابع طبیعی شهرستان قرار خواهد داد.

انشالله با تامین این تجهیزات تا حدودی مشکلات مرتفع خواهد شد هر چند که با تامین تجهیزات بیشتر می توان با آموزش نیروهای فعال و طبیعت دوست از گسترش آتش سوزی در مناطق جنگلی جلوگیری کرد.

انتقادی که اکثر مردم دارند و در فضای مجازی طرح می کنند اینست که چرا در گذشته با عوامل انسانی تاثیر گذار در آتش سوزیها برخوردی صورت نگرفت؟

در سالهای گذشته آتش سوزیهای نیز در سطح شهرستان حادث گردید پیگیری لازم جهت شناسایی عاملین صورت گرفت  که برخی از افراد متخلف شناسایی گردید و در اختیار مراجع قضایی شهرستان قرار گرفت اما جهت اطلاع عرض کنم که ۱۲ نفر از عاملین آتش سوزی سالهای گذشته شناسایی و احکام قضایی برای این افراد توسط دادگستری شهرستان لنده صادر  ولی متاسفانه در دادگاه تجدیدنظر استان تبرئه شدند.

همراهی مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟

 کارهای فرهنگی صورت گرفته در سالهای اخیر و ترویج فرهنگ منابع طبیعی توسط اداره منابع طبیعی شهرستان، جهاد کشاورزی ،آموزش و پرورش،امامان جمعه و جماعات و اصحاب محترم رسانه و فضای مجازی صورت گرفت باعث شده که مردم آگاهی برسند که خودشان از طبیعت و منابع طبیعی حفاظت کنند  به طوری که روند آتش سوزی های از ۱۴ فقره در سال ۹۶ به ۵  فقره در سال جاری برسد.

در آتش سوزی اخیر نیز نقش مردم بومی منطقه بسیار تاثیرگذار و به عینه قابل مشاهده بود.که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد.

چه توصیه ای به مردم برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی دارید؟

من فرزند این شهرستانم و طبیعت این شهرستان را دوست دارم و توقع دارم مردم خوب و عزیز این شهرستان ،خود را حافظ منابع طبیعی بدانند و از اقداماتی که بعضا سهوا اتفاق می افتد و باعث از بین رفتن سرمایه های ملی این شهرستان میشود خودداری کنند و به طبیعت عشق بورزند.


و کلام آخر:

شما و همه ی مردم عزیز ما به خوبی می دانید که اگر هريك از ما همين امروز يك بذر بلوط (ميوه بلوط ) در خاك بگذاريم، بعد از مدتي جوانه مي‌زند. اما اين جوانه بعد از چهار پنج سال به اندازه 70 سانت رشد مي‌كند و 40 سال طول مي‌كشد تا بتواند بلوط بدهد. اما همين بلوط كه بعد از 40 سال بار مي‌دهد در يك چشم به هم زدن در اثر بي توجهي؛یا غفلت و یا هر عمل دیگری از بین می رود بیاییم قدردان این سرمایه ملی باشیم و در پایان نیز لازم می دانم از شما و سایر خبرنگاران و اصحاب رسانه که در انتشار اخبار ما را همراهی کردند تشکر و قدردانی نمایم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین