« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
جهان؛
«باب وودوارد» خبرنگار باسابقه روزنامه «واشنگتن‌پست» کتاب جدیدی در دست چاپ دارد که در آن زوایای پنهان دیگری از آشوب و ناآرامی‌های سیاسی را در داخل دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» آشکار کرده است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، «باب وودوارد» خبرنگار باسابقه روزنامه «واشنگتن‌پست» کتاب جدیدی در دست چاپ دارد که در آن زوایای پنهان دیگری از آشوب و ناآرامی‌های سیاسی را در داخل دولت آمریکا به ریاست « دونالد ترامپ » آشکار کرده است.

اخبار سیاسی- روزنامه «گاردین» بر اساس بخش‌هایی از کتاب «خشم» به قلم وودوارد، نوشت تصویری که این کتاب از ترامپ نشان می‌دهد، رئیس‌جمهوری بی‌ثبات است که به سادگی تحت تاثیر سران خودکامه قرار گرفته و توانایی آن را دارد که به شکل عجیبی از یک جنگ‌طلب آتشین به یک ستاینده دشمنان آمریکا رفت‌وبرگشت کند.

وی که این کتاب را بعد از ۱۸ مرتبه مصاحبه مفصل با ترامپ و گفت‌وگو با دیگر مقامات سابق و فعلی آمریکا به رشته تحریر درآورده، به نقل جریانات پیش از ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی » فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در بغداد پرداخته و نوشت چهار روز پیش از صدور دستور حمله، ترامپ در زمین گلف خود با «لیندسی گراهام» سناتور تندروی جمهوری‌خواه مشغول مشورت در این باره بود.

بر اساس محتوای این کتاب، گراهام در آن روز که به شدت از تصمیم ترامپ برای ترور سردار سلیمانی نگران شده بود، به او هشدار داد این یک «گام بیش از حد» است که می‌تواند «جنگی تمام عیار» را به راه بیاندازد. وی به رئیس‌جمهور آمریکا گفت که با این کار، ریسک هزار برابری را می‌پذیرد و اقدام مزبور، اقدامی فراتر از حدود است.

به نوشته گاردین، این سناتور آمریکایی که به داشتن مواضع تند علیه ایران مشهور است، به ترامپ پیشنهاد داد که شخصی با یک درجه پایین‌تر از سردار سلیمانی را هدف بگیرند تا هضم آن برای همه آسان‌تر باشد.

بر این اساس، «میک مولوِینی» رئیس وقت ستاد کل ارتش آمریکا به گراهام التماس می‌کرد که ترامپ را از این فکر منصرف کند اما رئیس‌جمهور «بی‌ثبات» آمریکا فقط به بهانه حمله برخی گروه‌ها در عراق به نظامیان آمریکایی از تصمیم خود پایین نمی‌آمد.

 

 

این روزنامه در ادامه به بخش دیگری از این کتاب مرتبط با کره شمالی اشاره کرده و نوشت نگرانی‌ها از سیاست خارجی ترامپ در بازه جولای تا نوامبر ۲۰۱۷ نیز بسیار شدید بود، زمانی که پیونگ‌یانگ موشک‌های بالستیک دوربرد با قابلیت رسیدن به خاک آمریکا را آزمایش کرده و ششمین آزمایش اتمی زیرزمینی را نیز انجام داده بود.

وودوارد در کتاب خود نوشته که نگرانی‌ها از شلیک شدن موشک بالستیک بعدی کره شمالی به ایالات متحده، به حدی افزایش یافته بود که «جیمز متیس» وزیر دفاع وقت آمریکا با لباس ورزشی و گرم‌کن می‌خوابید و حتی در حمام خانه خود چراغ‌قوه و زنگ هشدار نصب کرده بود تا در صورت وقوع هشدار حمله موشکی متوجه شود.

به نوشته گاردین، در این کتاب همچنین آمده است که متیس زمان زیادی را در «کلیسای جامع ملی» واشنگتن به دعا کردن می‌پرداخت تا برای بدترین سناریوی احتمالی که شروع جنگ اتمی توسط ترامپ با کره شمالی بود، آماده شود.

وی در مصاحبه‌ای که با وودوارد داشته، به او گفت که ترسش از صدور دستور حمله توسط ترامپ زمانی بیشتر هم شد که توئیتی درباره «آتش و خشم» و نابودی کره شمالی منتشر کرد. متیس آن توئیت را «مخرب، کودکانه و خطرناک» توصیف کرد.

این کتاب همچنین به حمایت‌های عجیب ترامپ از برخی از سران کشورهای مختلف در ازای منافعی نیز اشاره کرده و نوشت در جریان قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول به دستور «محمد بن سلمان» ولی‌عهد ریاض، او تمام قد از بن‌سلمان دفاع کرد.

بر اساس نوشته‌های وودوارد، ترامپ در مصاحبه با وی ضمن اذعان به لاپوشانی کردن نقش بن‌سلمان در قتل خاشقچی، گفت: «من او را نجات دادم. توانستم کنگره را قانع کنم که دست از سرش بردارند. توانستم آنها را متوقف کنم».

به نوشته گاردین، در بخش دیگری از این کتاب، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه پیشین آمریکا می‌گوید که ترامپ در می ۲۰۱۷ با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی دیدار داشت و آنجا ویدئویی را از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان، مشخص بود جعلی و دستکاری شده است، مشاهده کرد.

فردای آن روز، ترامپ در نشست خبری، عباس را دروغگو و جنایتکار خوانده و دستور قطع روابط دیپلماتیک و کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین را صادر کرد.

پیش از این شبکه سی‌ان‌ان فایل صوتی از مصاحبه ترامپ در تاریخ ۱۹ مارس با وودوارد را منتشر کرد که آن وی به کوچک‌نمایی عامدانه خطر ویروس کرونا اذعان می‌کن


فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین