« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
آوای رودکوف گزارش می کند:
هیدروپونيك تکنولوژی كشت گياهان بدون نیاز به خاك است. در واقع ریشه گیاهان به جای قرار گرفتن در خاک در آب قرار می گیرد؛ و ترکیبات غذایی و ریزمغذی های لازم از طریق حل شدن در آب به گیاه می رسد.
پایگاه خبری آوای رودکوف:آبکشت یا هیدروپونیک روش نوینی برای پرورش گیاهان است که در آن خاک زراعی به کار نمی رود.

پایه و اساس این تکنیک عبارت است از تغذیه گیاه در محلولی که تمامی عناصر غذایی لازم و اساسی گیاه در آن وجود دارد. ریشه گیاه ممکن است یا به طور مستقیم در محلول غذایی و یا در بستری از مواد خنثی که آغشته به محلول غذایی است قرار گیرد.

کشت هيدروپونيک اين امکان را به باغداران مي دهد که در ازاي کار کمتر و زمان کمتر بازده بيشتري داشته باشيم.

کشت هیدروپونیک و امکانپذیر بودن کشت طبقاتی محصولات

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، اظهارکرد: کشت هیدروپونیک امکان کشت طبقاتی محصولات و بهره گیری از حداکثر فضای گلخانه و محیط کشت را میسّر می سازد.

سید جلال طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: کارشناسان تولید محصولات خارج از فصل را ار مهم ترین امتیازات کشت هیدروپونیک می دانند.

وی ضمن بازگو نمودن توجیه پذیر بودن بهره گیری از زمین های گران قیمت در کشت هیدروپونیک تشریح کرد: تولید در کشت هیدروپونیک بالا بوده و این مسئله از نظر اقتصادی حتی استفاده از زمین‌های گران قیمت را توجیه‌پذیر می‌سازد.

این استاد دانشگاه، یادآور شد: شخم زدن، ضدعفونی بذر، آبیاری و دیگر فعالیت های مرسوم در کشت هیدروپونیک وجود ندارد.

طباطبایی از حفظ و نگهداری بهتر آب در کشت هیدروپونیک گفت و تاکید کرد: در یک طرح مناسب هیدروپونیک، آب مورد استفاده در مقایسه با کشت محصولات باغی در خاک به مراتب کاهش می‌یابد.


کشت هیدروپونیک صرفه جو در مصرف آب در کشت های گلخانه ای

دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف اظهار کرد: کشت هیدروپونیک به عنوان سیستمی پیشرو و صرفه جو در مصرف آب در کشت های گلخانه ای برای بهره برداران معرفی شده است.

صاحب علی بلندنظر افزود: در کشت هیدروپونیک می‌توان برخی از محصولات را در مکانی کوچک در مدت کوتاهی، پرورش داد.

وی، بیان کرد: درجه حرارت و وضعیت تهویه محیط کشت یا محلول غذایی برای سیستم ریشه گیاه باید مناسب باشد.

دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز ضمن بیان کاسته شدن لطمات ناشی از جا به جایی گیاهان در سیستم هیدروپونیک یادآور شد: استقرار گیاهان جدید در این سیستم آسانتر است.
بلندنظر از کنترل آسان مسمومیت ها در محیط ریشه گیاهان در سیستم هیدروپونیک گفت و تاکید کرد: مسمومیت های ناشی از وجود نمک های معدنی محلول های غذایی را می توان با شستشو از محیط ریشه خارج نمود.


بی نیازی از آیش در کشت هیدروپونیک

استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهارکرد: کشت متوالی یک محصول بدون نیاز به رعایت تناوب زراعی و آیش در کشت هیدروپونیک امکانپذیر است.
جابر پناهنده افزود: پیش بینی میزان تولید محصول در کشت هیدروپونیک آسانتر است.

وی ضمن بازگو نمودن بی نیازی از خاک زراعی در کشت هیدروپونیک بیان کرد: در این روش پرورش از خاک زراعی استفاده نمی شود و مواد غذایی مورد نیاز گیاه به صورت محلول غذایی در اختیار ریشه قرار می گیرد.

استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز از کنترل قطعی علف های هرز در این سیسنم نولیدی گفت و یادآور شد: علف های هرز در گلخانه های هیدروپونیک جایی ندارند و به طور قطعی کنترل می شوند.

پناهنده تاکید کرد: در کشت هیدروپونیک می توان برخی از محصولات را در مکانی کوچک با طی دوره کوتاه زمانی پرورش داد.

بر اساس این گزارش، صرفه جویي زماني و نياز به نيروي کار کمتر، بازده توليد محصول بيشتر و رشد سريعتر گياه، مزه بهتر محصولات و ارزش غذایی بالاي محصولات تولیدی در کشت هيدروپونيک را می توانیم از مهم ترین مزایای کشت هیدروپونیک قلمداد نماییم.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: