« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
اختصاصی آوای رودکوف؛
در ادامه این گزارش گفتگوی "پایگاه خبری آوای رودکوف"با دکتر حمید نیاپرست متخصص بیمار های عفونی ،نفر اول جبهه سلامت شهرستان کهگیلویه بزرگ در مقابله با ویروس منحوس کرونا را دنبال بفرمایید.
پایگاه خبری آوای رودکوف:چند ماهی از ورود مهمان ناخوانده به کشور می گذرد، ویروس منحوسی که به شدت همه را آشفته و کلافه کرد و آرامش روانی را از خرد و بزرگ گرفت و انگار قصد رفتن هم ندارد.

معمولا تمامی خبرها و زندگی روزمره مردم ایران و بسیاری از کشورها تحت‌الشعاع این بیماری قرار گرفته که در میان انبوه مطالب،خبرهای مربوط به مرگ و میرهای ناشی از آن بسیار شوک آور و توصیه های پزشکی؛ روایت بهبودیافتن مبتلایان و تجربه آنها برای عبور از این گذرگاه سخت شنیدنی است.

در استان کهگیلویه و بویراحمدنیز امار مبتلایان به کرونا به شدت در حال صعود است که نشان از این دارد که از یک طرف مردم دیگر کرونا را جدی نمی‌گیرند و قصد دارند تا مدت‌های طولانی برای این ویروس منحوس میزبانی کنند  و از طرفی دیگر جدیتی در مسولان اجرایی  برای اجرای مصوبات و راهکارهای لازم دیده نمی شود.


در همین راستا دعوت کردیم از جناب دکتر حمید نیاپرست متخصص بیمار های عفونی ،از اولین های جبهه سلامت شهرستان کهگیلویه بزرگ در مقابله با ویروس منحوس کرونا ،کسی که علیرغم مداوای خیل عظیم بیماران ، به علت مواجهه شبانه روزی با بیماران کرونایی،  امروز خود به علت ابتلا به کرونا در بستر بیماری قرار دارد و در حال حاضر  به علت تنگی نفس قادر به مصاحبه حضوری نیست اما با گشادرویی و صعه صدر بصورت مکتوب وقت خود را در اختیار "پایگاه خبری آوای رودکوف" قرار دادند.

 جناب دکتر نیاپرست از اینکه در این شرایط بیماری و از  تخت خواب بیمارستان دعوت ما را پذیرفتید صمیمانه سپاسگذاریم و از خدای عزوجل برای سلامتی همه ی بیماران خصوصا حضرتعالی که طی این چند ماه خود را وقف مردم و بیماران کردید شفای عاجل درخواست می نماییم.

اگر صحبت مقدماتی دارید بفرمایید تا بدون فوت وقت چند تا سوال از محضر حضرتعالی داشته باشیم.

عرض سلام دارم خدمت ملت شریف ایران و خصوصا مردم خون گرم شهرستانهای کهگیلویه بزرگامیدوارم در این گفتگو اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهم قطعا لطف و محبت و دعای دوستان در بهبودی ما بسیار موثر بوده و از همه نهایت سپاسگزاری را دارم.


جناب آقای دکتر نیاپرست  ضمن تقدیر از زحمات و مجاهدت بی دریغ شما طی چند ماه درمان شبانه بیماران کرونایی میخواستم بدانیم  چرا شما تنها متخصص عفونی شهرستان کهگیلویه بزرگ در این شرایط سخت کرونایی هستید؟ این خواست شماست و یا یک تصمیم مدیریتی است؟

 پارسال که مهرماه که شروع بکار کردیم خانم دکتر ممبینی در حال گڌراندن طرح بودند و تا اواخر اردیبهشت۹۹ در بیمارستان همکاری لازم را داشتند و سپس به استان خوزستان منتقل شدند.

در مجموع  تعداد پڌیرش رشته عفونی  نسبت به بقیه رشته ها در ازمونهای دستیار تخصصی کمتر بوده و به همین دلیل تعداد متخصصان رشته های عفونی کمتر هست.

 و هرساله نیروهای جدید اواخر اڌرماه شروع بکار میکنند که امسال اعلام کردن اگر کسی بخواهد طرح شروع کند می تواند از شهریورماه اغاز کنند که مدیریت بیمارستان و شبکه خواستار نیروی عفونی شدن و بستگی به افرادی دارد که دهدشت را انتخاب نمایند.

جناب دکتر  در طی چند ماه اخیر که شهرستان های ما درگیر بحران بزرگ کرونا بوده اند ،حضرتعالی که در خط مقدم بودید و از نزدیک در جریان امور  قرار داشتید، امکانات بهداشتی و درمانی شهرستان کهگیلویه بزرگ را چگونه ارزیابی میکنید؟

امکانات در حد اعتبارات و بودجه دانشگاه بد نبوده گرچه در چند ماه اولی خیرین و نماینده و گروههای دیگه از نظر تجهیزات،ماسک،دستکش،گان و وسایل محافظتی خیلی کمک کننده بوده اما این دو سه ماه اخری نسبت به قبل کمبود در ماسک،گان،دستکش،شیلد و کلاه محسوس تر بوده است.

اقای دکتر آیا اصولا امکان درمان قطعی بیماران کرونایی  وجود دارد؟ و آیا داروهای لازم در دسترس شما و بیماران قرار  می گیرد ؟

ویروسها بر خلاف باکتریها درمان قطعی ندارن که اون هم به ساختار ویروس و ژنتیک ویروسها برمیگرده و در مورد ویروس کووید۱۹هنوز درمان قطعی نداره چون نیاز به مطالعه و تحقیقات بیشتر داره که دوره کمون دو هفته ای ویروس سبب شده درمانها نیاز به مطالعه بیشتری باشه و اگه در هفته اول شروع بیماری درمانهای ضدویروسی جدید که دو سه دارو هست شروع بشه با توجه وضعیت بالینی بیماری میتواند از شدت و بدتر شدن ان پیشگیری کند که تا چهار هفته قبل این داروها در دسترس نبوده که این چهار هفته استفاده شده تا حدودی پاسخ داده است.

 فقط در مورد داروهای favipiravirو امپولRemsidivirکه الان با قیمتهای میلیونی فروش می شود و مافیای پشت پرده ها که همه در جریان هستند میخواستم عرض کنم ؛گرچه در این مدت یک ماه سهمیه ای به بیمارستان دادن که در بیمارانی استفاده شده پاسخ خوبی داشتن و اگرچه بعضی همراهان خودشون بصورت ازاد قرص favipiravir با قیمتهای بالا تهیه کردن که لیبل خارجی داشتن و نوع ایرانی را دانشگاه سهمیه داده است  این دو دارو بخصوص در هفته اول استفاده بشوند کارایی بالاتری خواهد داشت و انتظار این است که سهمیه بیمارستان به ازای تعداد بیماران تعلق بگیرد تا از شدت مشکلات ریوی و درگیری ریوی بیماران کمتر بشود.

گفته می شود علایم و نشانه های این بیماری در حال تغییر هست اگر ممکن هست بفرمایید اخرین علایم و نشانه های بیماری کرونا چیست؟

ویروس برای دفاع از خودش در حال جهۺ ژنی یا موتاسیون هست و بیکار نمیشینه که ما هر بلایی بر سر اون بیاوریم به همین خاطر از نوعBبه موتاسیونGرسیده و علایم تغییر چندانی نداشته گرچه ماههای اول درگیری بویایی،چشایی،و گوارشی و حتی قلبی دیده نمیشد یا خیلی کم بوده و ضعف،خستگی،میالژی یا بدن درد شدید،بی رمقی،گلودرد،سرفه،تب و لرز ،سردرد،سرگیجه ،احساس خستگی تنفسی،تنگی نفس و تعریق و بی اشتهایی شدید همچنان جز علایم هست.

اقای دکتر  آیا شما با اقدام اخیر وزرات آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس موافق هستید ؟ آیا می شود تصور کرد وزارت خانه با احتمال اینکه کودکان و سنین دبستانی به کرونا مبتلا نمی شوند اقدام به بازگشایی مدارس کرده است؟

حقیقتا تحقیقی نشده که میزان درگیری بچه ها چقدر هست گرچه در بچه های کوچک چندان بررسی نشده اما در بچه های بزرگ میتونه بیماری را به خانواده منتقل و بر عکس به مدرسهوانتقال بده و شرایط برای یه هفته یا دوهفته مهیا میشه ایا مدارس میتونن تا سال بعدی امادگی تجهیزات و ضدعفونی والکل و کارهای بهداشتی دیگه را ادامه بده که این کار بعد از مدتی عادی میشه و مشکل بعد از اون شرایط شروع میشه و خودم بشخصه با بازگشایی مدارس مخالف بودم گرچه دانش اموز دارم و هیچ اموزش جای معلم و حضور دانش اموز را نمیگیرد.


جناب دکتر کم کم داریم به فصل سرما نزدیک می شویم در خصوص همزمانی یا سرایت دو بیماری انفولانزا و کرونا چه نظر یا توصیه ای دارید؟

 ویروس کورونا نوع فصلی حدود ۳۵درصد سرماخوردگی های معمولی هر ساله بوده و ویروسهای دیگه نیز در فصول پاییز نیز شایع هستن و نوع انفلوانزای فصلی و در ابان و اڌرماه به بعد نیز با انفلوانزای خوگی و حتی انفلوانزای پرندگان مواجه میشیم که همزمانی کووید۱۹ با انفلوانزا سبب تشدید و بدتر شدن بیماری و درگیری و شیوع بیشتری خواهد شد.
 بهترین کار واکسن انفلوانزا البته اول برای گروههای درمعرض خطر هست که از اواخر شهریور تا ابان بهترین زمان تزریق اون هست

چه توصیه بهداشتی و مراقبتی و رژیم غذایی را به دانش آموزان ، والدین ، و مربیان پیشنهاد میکنید؟

از نظر بهداشتی استفاده از ماسک،رعایت فاصله با همکلاسی،بغل نکردن همدییگه و مرتب دستها را با اب و صابون بشوین و رژیم غڌایی خاصی توصیه نمیشه گرچه مصرف میوه و سبزیجات همیشه توصیه میشه و از مغازه و بوفه های مدرسه چیزی نگیرن و پدر و مادران اگر خودشون علامتی دارن درمان کنن و اگه بچه ای علامتی داشت نیز توسط پزشک معاینه بشه و استراحت و تغڌیه در منزل بهترین توصیه هست.

یکی از شهروندان تماس گرفتند و پرسیدن:دوره یکی از بیماران تموم شد از تست تا حالا ۲۳ روز می شود ولی حس بویایی نداره و سرفه هم هر روز دو سه مرتبه دارد آیا میتواند از قرنطینه خارج شود؟

طبق دستورالعملCDCاگه علامتی ندارن بعد از ده روز میتونه به محل کار برگرده و ما اصل را بر همون دوهفته دوره کمون میزاریم و میتونه به کار برگرده و از قرنطینه خارج بشه اگر علامتی داره یا بیناری شدید داشته بهتر هست دو هفته بگڌره و مجدد تست بگیرن و اگه مثبت یا منفی باشه تا شش هفته از ماسک استفاده بکنهد.

آیا  ابتلا به این بیماری مصونیت  جهت جلوگیری از ابتلای مجدد ایجاد میکند؟

سوال خوبی هست و متخصصان ایمنی و الرژی و عفونی و اپیدمیولوژیستها در حال مطالعه هستن که ایا کسی یه بار ویروس گرفته ممکن هست مجدد مبتلا بشه و اگه یه بار گرفته چقدر ایمنی ایجاد میکنه هنوز به نتیجه گیری نرسیدن و به همین خاطر هست که واکسن را زودتر میسازن تا ایمنی درست بکنه و بله ممکنه مجدد کسی مبتلا بشه اما اینکه نسبت به قبل شدت کمتری داره یا اون پادتنها موثر هست یا خیر کاری هست که در اینده پاسخ داده میشه و بهتر هست کسی گرفته رعایت بکنه و اینو بدونه احتمال ابتلای مجدد داره

آیا مواد ضد عفونی بر حالات و سیستم بدن بعنوان مثال بی خوابی تاثیر دارد؟

 مصرف مواد ضدعفونی می تواند تشدیدکننده حساسیتها و الرژی در بعضی افراد بشود که زمینه ژنتیکی دارنذ یا سابقه ای از ان دارن اما تاثیری روی خواب نداره و خود ویروس می تواند روی سیستم خواب،خلق و رفتار افراد اثر کند و حتی تشدید علایم افسردگی ،اضطراب جنرالیزه و وسواس فکری و رفتاری بشود.


مجددا از حضور شما در این برنامه سپاسگذاریم انشاء الله که دعای خیر مردم بدرقه راه شما باشد و هرچه سریعتر سلامتی خود را به دست آورید در پایان اگر  اگر صحبت ؛پیامی یا توصیه به مردم دارید بفرمایید.یا علی مدد

توصیه همه ما رعایت فاصله،شستشوی دستها و پرهیز از حضور در مراسمها هست و اگه کسی علامتی از سرفه شدید،تنگی نفس و یا خستگی تنفسی و ضعف و بیحالی و بی اشتهایی شدید دارن حتما به پزشک مراجعه کنن و ارزوی سلامتی و تندرستی و شادی برای همه مردمون از خدای بزرگ بخواهیم.

البته این را به گوش مسولین دانشگاه برسانید که سه شهرستان و یک بیمارستان و تعداد نیروی کم متخصص پاسخگوی سه شهرستان نخواهد بود و من هم پیگیر متخصص عفونی نیز هستم انتظار هست همه دوستان و همراهان این موضوع را به جد پیگیری بفرمایند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: