« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
علمی پزشکی؛
برنج از غلات بسیار مغذی و پُرمصرف ‌ترین غذای دو سوم جمعیت جهان محسوب می ‌شود. ویژگی‌ های خاص برنج، آن را به یک ماده‌ غذایی پُرمصرف، برای تأمین نیازهای غذایی تبدیل کرده است.
پایگاه خبری آوای رودکوف- امیرمسعود طایفه سلطانخانی:برنج حاوی مقدار بسيار ناچيزی چربی است(2/0 گرم چربي در يک دوم فنجان برنج سفيد پخته شده).

بدن انسان قادر است تمام اسيدهای چرب(واحد تشکيل‌‌دهنده چربی) موردنياز خود، به جز اسيد لينولئيک را بسازد. اين اسيد چرب(اسيد لينولئيک) حدود 30 درصد از کل اسيدهای چرب موجود در برنج را شامل می ‌شود.

برنج فاقد کلسترول است(کلسترول خاص چربی‌های حيوانی است) و با توجه به درصد بسيار پايين چربی، يک غذاي فوق‌العاده در تمام رژيم‌های غذايی محسوب می ‌شود.


برنج از غلات بسیار مغذی و پُرمصرف ‌ترین غذای دو سوم جمعیت جهان محسوب می ‌شود. ویژگی‌ های خاص برنج، آن را به یک ماده‌ غذایی پُرمصرف، برای تأمین نیازهای غذایی تبدیل کرده است.

هر نیم لیوان برنج سفید حاوی 103 کالری و هر نیم لیوان برنج قهوه‌ای حاوی 108 کالری است. برنج فاقد چربی، کلسترول، گلوتن و سدیم بوده و هضم این ماده‌ غذایی بسیار آسان است.

کربوهيدرات‌ های ساده و پيچيده‌، بخش مهمی از رژيم غذايی فرد را تشکيل مي ‌دهند. بيشترين مقدار انرژی بدن از اين منبع غذايی تامين مي ‌شود. حداقل نيمی از کالري مصرفی، بايد از کربوهيدرات‌های پيچيده مانند برنج تأمين شود. قندها، نشاسته و فيبرها نيز اشکال ديگري از کربوهيدرات‌ها هستند.

کربوهيدرات‌های ساده، قندهايی مانند گلوکز، فروکتوز، لاکتوز و ساکاروز هستند و از کربوهيدرات‌های پيچيده می ‌توان به نشاسته، گليکوژن و فيبرها اشاره کرد. اين ترکيبات، به شکل زنجير طويلی متشکل از کربوهيدرات‌هاي ساده مثل گلوکز هستند. شکل ذخيره‌ای کربوهيدرات‌ها در گياهان، به‌ صورت نشاسته و در انسان به ‌صورت گليکوژن است.

برنج غذايی از دسته کربوهيدرات‌های پيچيده است که نسبت به غذاهای کربوهيدراتی ساده، حاوی ويتامين‌ها، مواد معدنی و فيبر بيشتری است.

برنج دارای کربوهيدرات زيادي است(3/32- 5/25 گرم کربوهيدرات در هر 100 گرم برنج پخته) و درواقع 90 درصد کالری برنج ناشی از کربوهيدرات آن است و در هرم غذايي جزء گروه "نان و غلات” محسوب می شود.

پروتئين‌های موجود در رژيم غذايی، اسيدهای آمينه ‌ لازم را برای ساخت و نگهداری بافت‌ها، آنزيم‌ها و برخي هورمون‌های بدن فراهم می آورند. بسياری از عوامل تنظيم ‌کننده‌ فرآيندهای بدن، پروتئيني هستند، درضمن اين ترکيبات می ‌توانند به عنوان منبع انرژی عمل کنند.

پروتئين‌ها از زنجيره‌هايی با واحدهای اسيد آمينه ‌ای تشکيل شده اند. بدن انسان قادر به ساخت اسيدهای آمينه‌ ضروری نیست. به اين دليل اين دسته از اسيدهای آمينه‌، بايد از طريق رژيم غذايی وارد بدن شوند. درحين ساخت پروتئين در بدن، حضور هر 8 اسيد آمينه ضروری به شکل همزمان ضروری است.

اگر چه برنج منبع غني ‌اي از پروتئين به ‌شمار نمی ‌رود(5/2- 2 ميلي ‌گرم پروتئين در هر فنجان برنج پخته)، ولی کيفيت پروتئينی آن از ساير غلات بالاتر است.

ارزش بيولوژيکی، معياری برای سنجش کيفيت پروتئين است و بيان می کند که چه مقدار از نيتروژن موجود در پروتئين خورده شده، در بدن حفظ می ‌شود.

کامل ‌ترين پروتئين غذايي با چنين استانداری(ارزش بيولوژيکی برابر 100)، پروتئين تخم ‌مرغ ست که به‌ عنوان پروتئين مرجع توسط فائو (سازمان جهاني خواربار و کشاورزی) در نظر گرفته شده است.

ارزش بيولوژيکی پروتئين برنج، 86 است. برای مثال، ارزش بيولوژيک پروتئين فيله‌ ماهي 90- 75 و پروتئين ذرت 40 است.

پروتئين‌های که ارزش بيولوژيکی بالاي 70 دارند، به ‌عنوان پروتئين‌هايی با کيفيت قابل قبول در نظر گرفته می‌ شوند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: