« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
سرویس گیاهان دارویی آوای رودکوف؛
ماش گیاهی علفی، دارای ساقه زاویه‌دار به ارتفاع ۴۰ تا ۷۰ سانتیمتر و برگ‌های منتهی به پیچک مرکب از ۴ تا ۷ زوج برگچه است. ماش گیاهی یک ساله و به شکل بوته یا بالا رونده می‌باشد...
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:ماش گیاهی علفی، دارای ساقه زاویه‌دار به ارتفاع ۴۰ تا ۷۰ سانتیمتر و برگ‌های منتهی به پیچک مرکب از ۴ تا ۷ زوج برگچه است. ماش گیاهی یک ساله و به شکل بوته یا بالا رونده می‌باشد.

مقادیر بالای آهن موجود در ماش باعث بهبود گردش خون در بدن شده و با افزایش اکسیژن رسانی به اندام ها به ویژه مغز، حافظه را تقویت کرده و باعث بهبود تمرکز می شود.


ماش از حبوبات مغذی و پر خاصیت است که قادر به تامین بسیاری از املاح و ویتامینهای مورد نیاز بدن انسان است. این دانه گیاهی ارزشمند، امروزه کمتر در پخت غذاها استفاده می شود، در صورتی که متخصصان تغذیه مصرف آن را به عنوان یک منبع تامین پروتئین گیاهی به همه گروه های سنی توصیه می کنند.

ماش غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، فولات، منگنز، منیزیم، آهن، پتاسیم، مس، روی، سلنیوم، فیبر، پروتئین و اسید آمینه های ضروری مانند فنیل آلانین، لوسین، ایزولیزین، والین، لیزین و آرژنین است.

خواص ماش و کاربردهای درمانی آن شامل استفاده از آن در کمک به درمان سرماخوردگی، اسهال، سر درد، تقویت بدن و رفع ضعف است، همچنین دانه های ماش، کالری کمی داشته و در عین حال حاوی بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن است و به عنوان یک تغذیه سالم محسوب می شود.

آهن موجود در ماش با افزایش تولید گلبول های سفید خون، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به عفونت های ویروسی و باکتریایی را کاهش می دهد.

پروتئین نه تنها برای سلامتی استخوان ها و عضلات ضروری هستند، بلکه از کبد در برابر آسیب ها محافظت می کنند؛ مقادیر بالای پروتئین موجود در ماش به بهبود عملکرد کبد و آنزیم های کبدی کمک کرده و خطر ابتلا به زردی و یرقان را کاهش می دهد.


دانه های ماش سرشار از فیتواستروژن است که از پیری زود هنگام پوست جلوگیری می کند. مواد مغذی موجود در ماش به ساخت کلاژن و الاستین که باعث جوان سازی پوست می شوند، کمک می کند.

میزان و محتوای قند موجود در ماش بسیار پایین بوده، متخصصان تغذیه مصرف ماش را به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می کنند.

وجود پتاسیم در ماش باعث شستشوی كلیه‎ها و پایین آوردن درجه اسیدی خون و منظم كردن ضربان قلب می‎شود.

کمک به درمان سرطان از ویژگی های اصلی ماش بوده، به ویژه مصرف جوانه ماش به عنوان یک ماده ضد سرطان طبیعی شناخته شده است. سطح بالای اسیدهای آمینه، الیگوساکاریدها و پُلی فنول موجود در ماش، می تواند از پیشرفت سرطان و رشد تومورها جلوگیری کند.

ماش و جوانههای آن سرشار از آهن و فولات است و از این رو برای درمان کم خونی در کودکان و زنان بسیار موثر است.

دانه های ماش حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین K هستند که به طور طبیعی باعث لخته شدن خون شده و انعقاد خون را بهبود می بخشند.

مقادیر قابل توجه کلسیم و سدیم موجود در ماش به سلامت دندان و لثه کمک کرده و احتمال درد، قرمزی و تورم و خونریزی لثه را کاهش می دهد.

آهن موجود در ماش با افزایش تولید گلبول های سفید خون، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به عفونت های ویروسی و باکتریایی را کاهش می دهد.

ماش حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا کمک کرده، معده درد را درمان می کند و باعث سلامت دستگاه گوارش می شودعلاوه بر این مقادیر بالای نشاسته موجود در ماش باعث تقویت باکتری های سالم روده می شود و با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

ماش حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات است که به ریکاوری عضلات ورزشکاران و بدنسازان پس از تمرینات بدنسازی کمک می کند.

فیبر موجود در ماش به بهبود هضم غذا کمک کرده و برای چربی سوزی، لاغری و کاهش وزن ورزشکاران و بدنسازان مفید است.

منیزیم موجود در ماش باعث سنتز پروتئین در بدن شده و به عضله سازی بدنسازان کمک می کند.
تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای فیبر و آنتی اکسیدان های موجود در ماش، کلسترول بالای خون را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

مقادیر بالای ویتامین های B و منیزیم موجود در ماش برای درمان سندروم پیش از قاعدگی و علایم آن مانند افسردگی، سردرد، خستگی و درد عضلانی مفید می باشند.

مصرف زیاد ماش ایجاد خلط می کند، بنابراین لازم است از زیاده روی در مصرف آن پرهیز شود.
زیاده روی در خوردن ماش برای دندانها مضر است.

با این وجود لازم به ذکر است مصرف متعادل ماش هیچگونه ممنوعیتی برای هیچ کس ندارد اما کسانی که اسیداوریک یا نقرس دارند، باید موادغذایی پروتئینداری را که پورین گیاهی دارند، محدود کنند. البته ترکیبات پورینی در ماش کم است و لازم نیست این افراد نیز ماش را از برنامه غذایی خود به طورکلی حذف کنند؛ بلكه تنها محدودیت به خرج دادن در مصرف آن كفایت می كند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین