« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
در گفتگوی آوای رودکوف با دو تن از ائمه جمعه کشور بررسی شد:
"نور" عبارت است از آنچه كه در ذات و كون و خود، ظاهر و روشن باشد، و از نظر اثر بيرونى هم، مظهر و روشن كننده غير خود باشد.
به گزارشپایگاه خبری آوای رودکوف، "نور" عبارت است از آنچه كه در ذات و كون و خود، ظاهر و روشن باشد، و از نظر اثر بيرونى هم، مظهر و روشن كننده غير خود باشد.

یکی از زیباترین و لطیف‌ترین موجودات در جهان مادّی نور است. نور مادّی قابل حس است و بدین جهت امور معنوی را باید با زیباترین موجود مادّی سنجید و مقایسه کرد تا با ذهن بشر تقریب و نزدیکی داشته باشد.

یکی از ویژگی‌ها و خصوصیات نور، سرعت فوق‌العاده زیاد آن است. نور با سرعت 300 هزار کیلومتر در هر ثانیه می‌تواند کره زمین را در یک چشم به هم زدن هفت بار دور بزند واحد سنجش در آن سال نوری است. همچنین پی می‌بریم که نور وسیله تبیین اجسام و مشاهده موجودات است، البته می‌دانیم که نور آفتاب مهم‌ترین منبع نور در دنیای ماست و پرورش گل و گیاه، بلکه رمز بقای همه موجودات زنده است.

تمام رنگ‌هایی که می‌بینیم نتیجه تابش نور آفتاب یا نورهای مشابه است، و گرنه موجودات در تاریکی مطلقند و رنگی ندارند.

انرژی‌های موجود در محیط، به جز انرژی اتمی از آفتاب سرچشمه می‌گیرند و بالاخره نور آفتاب نابود کننده انواع میکروب‌ها و موجودات موذی است و اگر نور آفتاب نبود زمین تبدیل به بیمارستان بزرگی می‌شد.

هدایت و راهنمایی از مفاهیم والای نور
حجت‌الاسلام محمود شربیانی امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: همه چیز و همه کس نیاز به هدایت و راهنمایی دارد و از مفاهیم والای نور، هدایت و دادن تشخیص به اشیاء دیگر است.

وی، افزود: نور از نام‌های خداست، نور در جهان مادیت وسیله‌ای است که انسان بینا از آن بهره‌برداری می‌کند و سبب تشخیص و تمیز اشیاء از یکدیگر می‌شود.

وی، بااستناد به آیه 257 سوره بقره(اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ) بیان کرد: درین آیه می خوانیم: خدا یار اهل ایمان است که آنان را از تاریکیهای جهل بیرون آرد و به عالم نور برد، و آنان که راه کفر گزیدند یار ایشان شیاطین و دیوهایند که آنها را از عالم نور به تاریکی های گمراهی در افکنند، این گروه اهل دوزخند و در آن همیشه خواهند بود.

حجت‎الاسلام شربیانی، وجود نور مطلق را یک ضرورت دانست و ادامه داد: وجود نور مطلق یا خداوند متعال یک اصل و ضرورت است؛ زیرا در پرتو وجود او است که ما هستیم و در ظلّ نور است که ما بقا و استمرار در وجود داریم. در عنایت نور او است که نور حسی در عالم پرتوافکن شده و برای زندگی مادی انسان، یک نیاز اساسی شده است.

امام جمعه عجب‌شیر، یادآور شد: قرآن علاوه بر آن که نور است، هدایتگر به نور نیز هست قرآن کریم نوری است که انسان را از ظلمات طبیعت بیرون می برد و به سوی نور معرفت پروردگارش، هدایت می کند.

وی، بااشاره فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: حق را در میان آسمان‌ها و زمین منتشر ساخت و تمام صحنه هستی با آن روشنایی یافت.

حجت‌الاسلام شربیانی، ضمن بازگو نمودن لزوم تمسک آدمیان به نور تاکید کرد: رفع سرگردانی و ظلمت و ایجاد روشنی و وضوح و تعیین راه و هدف از لوازم نور و روشنایی است، بنابراین آدمیان که در این دنیا گرفتار انواع ظلمات و تاریکی‏ها هستند بایدبه انواع روشنایی و نور تمسک کنند تا به مراتب بالاتری از کمال دست یابند.

خداوند خود، نور است
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: در قرآن، خداوند خود، نور است و به نور هدایت می کند و طاغوت، اهلش را به ظلمت ها می کشاند.
وی، افزود: خدا علاوه بر اينکه نور است، خودش هم نور دارد و می تون گفت خدا منبع نور می‌شود که نورافشانی می‌کند، همان‌طوری که خورشيد منبع نور است و به پيرامونش نورافشانی می‌کند، خدا هم منبع نور می‌شود.

وی، بااستناد به آیه 16سوره مائده(يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: خدا بدان کتاب هرکس را که از پی خشنودی او رود به راههای سلامت هدایت کند و آنان را از تاریکی‌های جهل و گناه بیرون آورد و به عالم نور داخل گرداند و به راه راست رهبری کند.

حجت‌الاسلام غفاری، ادامه داد: خداوند به وسيله‌ قرآن كسانى را كه بدنبال رضاى الهى‌اند، به راه‌هاى امن و عافيت هدايت مى‌كند، و آنان را با خواست خود از تاريكى‌ها به روشنايى درمى‌آورد، و به راه راست هدايت مى‌كند.

امام جمعه بخشایش، ضمن بازگو نمودن بارزترین مصداق نور یادآور شد: اولین و بارزترین مصداق نور را در قرآن باید در وجود ذیجود خداوند جستجو کرد، زیرا نور مطلق و اکمل نورها را باید در وجود خالق نور جستجو نمود.

وی، بااشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: به راستى كه اين قرآن ريسمان خدا و نور روشنگر است.

حجت‌الاسلام غفاری، از ظهور آسمانها و زمین با اشراق نور خدای متعال گفت و تاکیدکرد: خدای تعالی نوری است كه آسمانها و زمین با اشراق او بر آنها ظهور یافته اند، هم چنان كه انوار حسی نیز این طورند، یعنی خود آنها ظاهرند و با تابیدن به اجسام ظلمانی و كدر، آنها را روشن می كنند، با این تفاوت كه ظهور اشیاء به نور الهی عین وجود یافتن آنها است، ولی ظهور اجسام كثیف به وسیله انوار حسی غیر از اصل وجود آنها است.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: