« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
عراق
مرکز مشاور امنیت ملی عراق در سال 2004 تاسیس شد و توسط موفق الربیعی سیاستمدار سابق اداره می شد و پس از آن مسئولیت آن به فالح الفیاض و سپس به قاسم الاعرجی موکول شد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از العالم، نخست وزیر عراق اوایل هفته جاری، وزیر کشور پیشین عراق را به عنوان مشاور امنیت ملی این کشور منصوب کرد.

قاسم الاعرجی یکی از اعضای برجسته سازمان بدر است، اما پس از تصدی پست وزیر کشور در نیمه دوم دولت حیدر العبادی، از این سازمان جدا شد، تصمیم انتخاب قاسم الاعرجی از چند هفته پیش در محافل گروه های سیاسی مطرح بود، ولی قطعیت نداشت.

موقعیت مشاور امنیت ملی عراق از اهمیت بسیار برخوردار است ، زیرا وی حلقه ارتباطی برای دریافت اطلاعات از سرویس های مختلف اطلاعاتی و ارائه خلاصه ای از این اطلاعات و رایزنی ها به نخست وزیر به شمار می رود.


مشاور امنیت ملی عراق این حق را دارد که به پایه های آماری در همه مراکز و موسسات امنیتی از جمله سازمان اطلاعات دست پیدا کند تا بتواند به فرمانده کل نیروهای مسلح برای اتخاذ تصمیمات امنیتی یا نظامی کمک کند.

ماموریت مشاور امنیت ملی در عراق از این حد هم فراتر رفته و شامل امنیت غذایی و اطلاعاتی و دیگر بخش های خاص می شود.

مرکز مشاور امنیت ملی عراق در سال 2004 تاسیس شد و توسط موفق الربیعی سیاستمدار سابق اداره می شد و پس از آن مسئولیت آن به فالح الفیاض و سپس به قاسم الاعرجی موکول شد.

قاسم الاعرجی کیست؟

محمد الاعرجی متولد سال 1964 در شهر کوت استان واسط عراق است که مرحله ابتدایی را در مدرسه العربیه آغاز کرد و در سال 1982 در مدرسه پسرانه الکوت به پایان رساند و در اواخر جنگ اول خلیج فارس به ایران رفت و به لشگر بدر پیوست و در کنار شخصیت های معروفی که در رهبری الحشد الشعبی و سازمان بدر مانند شهید ابومهدی المهندس و هادی العامری کار می کردند، به دانشکده افسری در مقر لشگر بدر پیوست ، پس از آن در دانشگاه تحصیل کرد و چند مسئولیت را در رهبری این لشگر گرفت.

پس از سرنگونی رژیم صدام در سال 2003 ، قاسم الاعرجی به همراه 70 نفر از سازمان بدر به دست نیروهای آمریکایی بازداشت شد و به مدت سه ماه در اردوگاه بوکا در استان بصره در بازداشت بود و سپس آزاد شد.

وی فعالیت سیاسی و اجتماعی خود را در شورای استانداری واسط ادامه داد و عضو منتخب این شورا شد و در انتخابات سال 2005 ، عضویتش در این انتخابات ، تجدید شد و مسئول کمیته امنیتی این استان شد.

در تاریخ 16 ژانویه 2007 بار دیگر از سوی نیروهای آمریکایی در داخل ساختمان شورای استانداری واسط بازداشت شد و 23 ماه در بازداشت بود و سپس آزاد شد.

وی در سال 2010 ، نماینده استان واسط در مجلس نمایندگان عراق شد و به عضویت کمیسیون امنیت و دفاع و رئیس فراکسیون پارلمانی بدر درآمد که زیر مجموعه ائتلاف دولت قانون است.

الاعرجی از سرسخت ترین مدافعان الحشد الشعبی است و با منتقدان این گروه به شدت مخالف است و گروه های سیاسی در 29 ژانویه 2016 توافق کردند تا قاسم الاعرجی رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق را برای برعهده گرفتن مسئولیت وزارت کشور عراق به جای محمد الغبان وزیر مستعفی انتخاب کنند.

از جمله سمت هایی که قاسم الاعرجی عهده دار بوده است،

فرماندهان گردان رزمی به مدت 9 سال.

فرماندهی برخی از گروه های فعال در داخل عراق.

عضو شورای استانداری واسط در سال 2004 و رئیس کمیسیون امنیتی در شورای استانداری واسط در سال 2004.

عضو دوره دوم مجلس نمایندگان عراق در قالب فهرست ائتلاف ملی عراق از سازمان بدر در سال 2010 پس از دریافت بیشترین آرا در عموم مناطق استان واسط.

عضو دوره سوم مجلس نمایندگان عراق در قالب ائتلاف دولت قانون از سازمان بدر پس از کسب بیشترین آرای عموم مناطق استان واسط.

رئیس فراکسیون پارلمانی بدر در دوره سابق و فعلی مجلس نمایندگان عراق.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: