« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
فوری؛
در روز گذشته شایعه‌ای درخصوص قطعی موقت معاملات آپشن (اختیار معامله) در برخی از شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست شد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در روند این معاملات نه تنها هیچ گونه خللی ایجاد نشده‌؛‌ بلکه حجم معاملات نیز در این روز افزایش داشته است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛در روز گذشته شایعه‌ای درخصوص قطعی موقت معاملات آپشن (اختیار معامله) در برخی از شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست شد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در روند این معاملات نه تنها هیچ گونه خللی ایجاد نشده‌؛‌ بلکه حجم معاملات نیز در این روز افزایش داشته است. این بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد ریشه این شایعات به پیام ناظر و متوقف شدن برخی از نماد‌ها در جریان معاملات مربوط می‌شود.

از میان ۱۰۸ کارگزاری دارای مجوز رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار تنها ۵ کارگزاری دارای سامانه معاملات آپشن هستند. درخصوص شایعه‌ای که مطرح شده بود میثم ابوالقاسمی، مدیر واحد اوراق بهادار شرکت کارگزاری سهم آشنا می‌گوید: وضعیت اختیار معامله‌ها در روز شنبه در این کارگزاری نه تنها قطع نشد، بلکه بررسی روند معاملات نشان می‌دهد حجم معاملات و تعداد نمادهای معامله شده روندی صعودی نسبت به روزهای گذشته داشته و سامانه آپشن با مشکل مواجه نبوده است. این تحلیل‌گر بازار سرمایه می‌گوید در روز گذشته نمادهای بانکی بیشترین حجم معاملات آپشن (اختیار خرید) را به خود اختصاص دادند. او ادامه می‌دهد به نظر می‌رسد دلیل این استقبال اصلاح قیمت‌ها طی روزهای قبل بوده که در این روز نمادهای اصلی گروه بانکی روندی مثبت را در پیش گرفتند. ابوالقاسمی در توضیح روند معاملات آپشن در روز گذشته اضافه می‌کند: پس از گروه بانک نیز شاهد استقبال معامله‌گران در گروه معدنی و فلزات اساسی بودیم که نسبت به روزهای گذشته روند رو به رشدی را تجربه کردند.
اختیار معامله (آپشن) چیست؟

یکی از ابزارهایی که در بورس تهران وجود دارد قرارداد اختیار معامله یا (option) سهام است. اختیار معامله قراردادی دوطرفه بین خریدار و فروشنده است که براساس آن خریدار قرارداد، حق(نه الزام و تعهد) دارد که مقدار معینی از دارایی مندرج در قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص بخرد یا بفروشد. از طرف دیگر، فروشنده قرارداد اختیار معامله، در مقابل اعطای این حق به خریدار با دریافت مبلغ معینی هنگام عقد قرارداد، براساس مفاد قرارداد، آماده فروش دارایی مذکور است.

چنان‌که از تعریف قرارداد اختیار معامله پیداست، دارنده قرارداد(خریدار) در اعمال حق خود مختار است و به عبارت دیگر هیچ تعهد و الزامی ندارد و در صورت صرف‌نظر کردن وی از اجرای قرارداد، مبلغی را که در ازای این حق، پرداخته است از دست می‌دهد. از طرف دیگر فروشنده در صورت تمایل خریدار، مجبور به اجرای قرارداد است.




گسترش نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: