« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
آوای رودکوف گزارش می کند:
فراهم کردن شرایط صادرات محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه بهترین اقدام در راستای حمایت از کشاورزان است، می تواند شرایط را برای جلوگیری از اتلاف و هدر رفت منابع در این حوزه نیز فراهم نماید،
به گزارش آوای رودکوف، وسعت و سرعت واردات محصولات کشاورزی در سال های اخیر شتاب داشته و سیاست های مقطعی مانند تنظیم بازار بر ارزش هایی چون دغدغه امنیت غذایی و خودکفایی، رجحان یافته است، بنابراین کاهش تعرفه ها به بهانه کنترل قیمت ها، موجب سلب توانایی تولیدکنندگان برای تصمیم سازی و سرمایه گذاری و از دست دادن فرصت های شغلی شده و ساختارهای تولید را به خطر انداخته است.


فراهم کردن شرایط صادرات محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه بهترین اقدام در راستای حمایت از کشاورزان است، می تواند شرایط را برای جلوگیری از اتلاف و هدر رفت منابع در این حوزه نیز فراهم نماید، بنابراین ضروری است مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با توجه بیشتر به ضرورت این مسئله اقدامات لازم را برای تحقق آن انجام دهند.

حجم و سرعت واردات محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر آنقدر شتاب داشته که این موضوع به همراه سیاست‌هایی نظیر تنظیم بازار و حمایت از مصرف‌کننده بهانه‌ای برای رشد واردات و کاهش دغدغه‌هایی مانند امنیت غذایی و خودکفایی شده است.

از آنجا که عرضه داخلی نمی‌تواند کل تقاضای برخی از محصولات کشاورزی به‌ویژه در برخی از مناطق کشور را برآورده سازد، بنابراین از یک طرف باعث افزایش قیمت این محصولات شده و از طرف دیگر ورود غیرقانونی آن و عدم پرداخت هزینه‌های گمرکی، انگیزه را برای قاچاق کالاهای وارداتی افزایش خواهد داد.

وارد شدن لطمه به توليدات داخلی درپی واردات محصولات کشاورزی

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: واردات محصولات کشاورزی، واردات نامناسب و بی موقع کالاهای كشاورزی بخصوص مواد غذايی را در فصل برداشت موجب وارد شدن لطمه به توليدات داخلی می شود.

علیرضا آقابالایی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف افزود: از آنجا که عرضه داخلی نمی‌تواند کل تقاضای برخی از محصولات کشاورزی به‌ویژه در برخی از مناطق کشور را برآورده سازد، بنابراین از یک طرف باعث افزایش قیمت این محصولات شده و از طرف دیگر ورود غیرقانونی آن و عدم پرداخت هزینه‌های گمرکی، انگیزه را برای قاچاق کالاهای وارداتی افزایش خواهد داد.

وی از عوامل تاثیرگذار در واردات محصولات کشاورزی گفت و تصریح کرد: محدودیت‌های منابع اصلی تولید، ضعف فناوری‌های بخش کشاورزی و ناهماهنگی‌های فرا‌بخشی و سیاست‌های اقتصادی باعث وابستگی بخش کشاورزی و صنایع غذایی به واردات کالاهای اساسی شده است.

آقابالایی ادامه داد: باید با همه محصولاتی که وارد کشور می‌شوند با احتیاط لازم برخورد شود و اطمینان لازم به محصولاتی که بدون شناسه وارد کشور می‌شوند، وجود ندارد.

وی افزود: بخشی از محصولات کشاورزی وارداتی نیاز به آب تابستانی دارند زیرا در این فصل کشت می‌شوند، باتوجه به محدودیت در منابع آب امکان تولید آنها را نداریم و ناچار به واردات هستیم.

آقابالایی بااشاره به لزوم دسته بندی محصولات کشور از نظر نیاز تاکید کرد: ضروری است محصولات کشور را از نظر نیاز حمایتی دسته بندی کرده و حمایت تعرفه ای را به صورت هدفمند به محصولات مهم و حساس سوق داد.

پرداخت یارانه تولید راهکاری تاثیرگذار در جلوگیری از واردات محصولات کشاورزی

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار آوای رودکوف اظهارکرد: پرداخت یارانه تولید به محصولات کشاورزی و دامی استراتژیک کم درآمد درحد قیمت های بازارهای جهانی راهکاری تاثیرگذار در جلوگیری از واردات محصولات کشاورزی است.

محمدحسین هماورد افزود: برخی از محصولات کشاورزی با قمیت تضمینی که توسط دولت خریداری می‌شود در مقایسه با قیمت بازار کشورهای همسایه در سطح پائین‌تری قرار دارد و این اختلاف قیمت، انگیزه قاچاق محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: کاهش نرخ اشتغال در اقتصاد رسمی، هم توجیه‌کننده و هم علت افزایش نرخ اشتغال در اقتصاد غیررسمی و قاچاق کالاست.

هماورد واردات کالا را اهرمی برای کنترل قیمت دانست و ادامه داد: واردات کالا به ویژه محصولات کشاورزی همواره موجب زیان تولید داخل نیست بلکه می تواند به عنوان اهرم کنترل قیمت نیز به شمار آید.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: قاچاق وارداتی محصولات کشاورزی می‌تواند موجب شیوع بیماری‌های غیربومی، گیاهان نباتی و انسانی بر محصولات دامی و کشاورزی تولیدات کشور نظیر شیوع و انتشار آفات نباتی، طاعون گاوی، آنفولانزای مرغی، محصولات آلوده به بیماری و امراض و… شود که ناشی از عدم رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای و استاندارد داخلی است.

هماورد از لزوم تدوین مقررات مبارزه با قاچاق گفت و تاکید کرد: قوانین و مقررات صادرات و واردات و قوانین مبارزه با قاچاق باید به شکلی تدوین شود که در مقابل عاملان قاچاق قرار نگیرد بلکه بتوانند عاملان را به فعالیت‌های رسمی و قانونی هدایت کند.

به گزارش آوای رودکوف، واردات بی رویه محصولات کشاورزی را می توانیم سرکوب تولید داخی قلمداد نماییم و به نوعی شاهد بی انگیزگی در بهره برداران باشیم.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: